Försvarslinje Örebro

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Greatmalinco
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 19 okt 2010, 18:20

Försvarslinje Örebro

Inlägg av Greatmalinco »

Hejsan jag har hört rykten från flera olika militärer inom hemvärnet att det ska finnas en ganska intakt försvarslinje någonstans i skogarna utanför Örebro. Tydligen ska hela linjen bestå av bunkrar,skyddsvärn och skyttegravsliknande installationer. problemet är att jag inte kommer ihåg vart den skulle ligga.

Jag hörde om detta för ca 1 år sedan och de sa att den skulle varit övergiven sen långt tillbaka och helt laglig att besöka nån som vet något om detta ställe ?
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

Börja med att leta runt Gustavsvik så hittar du ett gammalt krigsflygfält, eller snarare resterna av det. Jämför sedan med en karta så vet du var du ska leta efter det.

Det blir nästan som en liten skattjakt ju.. :)

/b
Användarvisningsbild
Greatmalinco
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 19 okt 2010, 18:20

Inlägg av Greatmalinco »

[quote=""baaz""]Börja med att leta runt Gustavsvik så hittar du ett gammalt krigsflygfält, eller snarare resterna av det. Jämför sedan med en karta så vet du var du ska leta efter det.

Det blir nästan som en liten skattjakt ju.. :)

/b[/quote]


hm ett gammalt krigsflygfält det hade inte jag en aning om men jag det känns ju som att försvaret borde ligga i närheten av det isåfall
Man saknar inte kon förrän båset är tomt !
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

Visst är det så. Här har du faktiskt ett av de gamla hangaren, numer tennishall om inte mitt minne sviker mig helt. Man kan även ana rester av gamla värnkanoner i varsin ände av det gamla fältet. Det fanns till för några år sedan ett värn kvar, dock vattenfyllt, men det har tyvärr blivit grävskopemat.

/b
Användarvisningsbild
Greatmalinco
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 19 okt 2010, 18:20

Inlägg av Greatmalinco »

ok jag ska i vilket fall som helst snacka med de där soldaterna igen för jag kollade lite nu med några andra jag känner och de säger att det ska finnas någonting i anslutning till Villingsberg skjutfält. Så som jag hört det så ska tydligen allt vara mellan villingsberg och Örebro och varit nerlagt i x antal år nu och inte heller SO längre
Man saknar inte kon förrän båset är tomt !
Fullbumpa
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 08 okt 2009, 18:40

Inlägg av Fullbumpa »

[quote=""baaz""]Visst är det så. Här har du faktiskt ett av de gamla hangaren, numer tennishall om inte mitt minne sviker mig helt. Man kan även ana rester av gamla värnkanoner i varsin ände av det gamla fältet. Det fanns till för några år sedan ett värn kvar, dock vattenfyllt, men det har tyvärr blivit grävskopemat.

/b[/quote]

Stämmer att det är hangaren men där huserar ett kontorsföretag idag. Tror de är verksamma i IT eller arkitektbranchen. Talade med dem senast i somras och fick hangarspåret bekräftat.
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

[quote=""Fullbumpa""]Stämmer att det är hangaren men där huserar ett kontorsföretag idag. Tror de är verksamma i IT eller arkitektbranchen. Talade med dem senast i somras och fick hangarspåret bekräftat.[/quote]

Där ser man, då ändrar jag till kontorsföretag i mina anteckningar. Tack för uppdateringen.
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

[quote=""Greatmalinco""]ok jag ska i vilket fall som helst snacka med de där soldaterna igen för jag kollade lite nu med några andra jag känner och de säger att det ska finnas någonting i anslutning till Villingsberg skjutfält. Så som jag hört det så ska tydligen allt vara mellan villingsberg och Örebro och varit nerlagt i x antal år nu och inte heller SO längre[/quote]

"I anslutning till Villingsberg" är ju iofs inte så konstigt då det är ett gammalt och flitigt använt övningsfält. Det kan då vara svårt att skilja gamla befästningar mot nyare installationer som haft med övningsfältets verksamheter att göra.

Du har dock rätt i att området haft en försvarsviktig funktion av flera olika anledningar. Just i Kilsbergen hittar du många sådana spår. Även runt Örebro flygplats. Tittar du på flygfoton över flygplatsen ser du en del tecken på att försvaret förberett sig på ofred även i "modernare" tider. Det finns platser som nästan kan liknas vid framom och bakom (sök på nätet) om man använder lite fantasi.

/b
Användarvisningsbild
Greatmalinco
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 19 okt 2010, 18:20

Inlägg av Greatmalinco »

ok blir att reasercha lite :)
Man saknar inte kon förrän båset är tomt !
Skriv svar