Stooort bergrum.

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Stooort bergrum.

Inlägg av jpkrax »

:eek: Kom just på att jag var och lossade material i ett bergrum, "någonstans i Sverige", för ca 20 år sedan. Det gick att köra in med 24-meters tradare och vända där inne.
Enligt min farbror, som gjorde repmöte där,skulle detta vara en reservplats för regeringen.

Det går även en liten smalspårs-järnväg i en kulvert, till en angränsande facilitet ca 1-2 km utanför.
Denna facilitets verksamhet, icke underställd "dom grönklädda", passar bra ihop med detta bergrum.
Det skall också finnas ett antal större och mindre rum på fler platser i närheten.
Jag har inte varit där sen -80 talet så om det är avfört/plombat eller liknande vet jag inte.
Hittade lite om det på FB, men dom har inte varit på just DEN platsen. hehe.
Senast redigerad av 1 jpkrax, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

Riksbunkern!!!
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

[quote=""jpkrax""] :eek: Kom just på att jag var och lossade material i ett bergrum, "någonstans i Sverige", för ca 20 år sedan. Det gick att köra in med 24-meters tradare och vända där inne.
Enligt min farbror, som gjorde repmöte där,skulle detta vara en reservplats för regeringen.

Det går även en liten smalspårs-järnväg i en kulvert, till en angränsande facilitet ca 1-2 km utanför.
Denna facilitets verksamhet, icke underställd "dom grönklädda", passar bra ihop med detta bergrum.
Det skall också finnas ett antal större och mindre rum på fler platser i närheten.
Jag har inte varit där sen -80 talet så om det är avfört/plombat eller liknande vet jag inte.
Hittade lite om det på FB, men dom har inte varit på just DEN platsen. hehe.[/quote]

Det råkade inte även vara ett underjordiskt krigssjukhus ?
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Låter i mina öron snarare som ett större berglager :)

/B
Användarvisningsbild
62explore
Inlägg: 393
Blev medlem: tis 16 jun 2009, 09:03

Inlägg av 62explore »

Äntligen, Riksbunkern...som vi har längtat
http://www.62explore.pixbox.se
http://www.flickr.com/photos/62explore/

-Sigmund Freud had an irrational fear of the number 62
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

Förstår inte varför det alltid ska tramsas om riksbunkrar och annat i sådana här trådar.. :confused:

Annars tänkte jag precis säga som benkar, berglager. Luktar onekligen lite FMlog om det hela. En vanlig missuppfattning, eller vilseledning om man så vill, om berg som FMlog förfogade över var att kungen, regeringen och allsköns övriga statliga funktioner skulle husera där i händelse av krig.

Tanken var ofta, att om man hintade lite försiktigt om det till lokalbefolkningen så skulle de känna sig stolta över att ha kungen boende 40 meter under köksgolvet hemma, och därmed hjälpa till att bevara hemligheten om ett stort bergrum i trakten.

Detta ser jag inget konstigt i alls. Även om liknande anläggningar har en benägenhet att med tiden öka i storlek i folkmun och skrönor så är det ingen hemlighet att det finns och har funnits berg där man kan vända med lastbilar.

/b
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""baaz""]Förstår inte varför det alltid ska tramsas om riksbunkrar och annat i sådana här trådar.. :confused:

Annars tänkte jag precis säga som benkar, berglager. Luktar onekligen lite FMlog om det hela. En vanlig missuppfattning, eller vilseledning om man så vill, om berg som FMlog förfogade över var att kungen, regeringen och allsköns övriga statliga funktioner skulle husera där i händelse av krig.

Tanken var ofta, att om man hintade lite försiktigt om det till lokalbefolkningen så skulle de känna sig stolta över att ha kungen boende 40 meter under köksgolvet hemma, och därmed hjälpa till att bevara hemligheten om ett stort bergrum i trakten.

Detta ser jag inget konstigt i alls. Även om liknande anläggningar har en benägenhet att med tiden öka i storlek i folkmun och skrönor så är det ingen hemlighet att det finns och har funnits berg där man kan vända med lastbilar.

/b[/quote]

Tack för ditt medhåll, har kikat utanför 2-3 st berg som enligt uppgift varit "Bergen/berget där kungen och de styrande ska bo vid krig", och utan att titta närmare, bara lyssnat närmare, sett hur infratruktur genom åren sett ut i området, efter det lätt kunnat konstatera att det "bara" rört sig om någon form av militärt berglager.

Så jag säger igen, jag gissar på "Låter i mina öron snarare som ett större berglager".

Om det fortfarande är ett utmärkt/markerat Skyddsobjekt i form av berglager, så är det bäst att diskussionen stannar med det här.

/B
Användarvisningsbild
62explore
Inlägg: 393
Blev medlem: tis 16 jun 2009, 09:03

Inlägg av 62explore »

Det tramsas eftersom det ständigt ska tjatas om "ett hemligt bergrum" dit statsmakten ska fly i händelse av krig. Det upptäcks under mystiska omständigheter ungefär en gång i veckan av någon som känner någon som känner någon som varit där nån gång.
Det finns en berömd riksbunkern-tråd på ett annat forum som har pågått i åratal. Därför tramsas det.
http://www.62explore.pixbox.se
http://www.flickr.com/photos/62explore/

-Sigmund Freud had an irrational fear of the number 62
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

Inte för att vara oförskämd, men då kan man väl hålla till på det forumet där trams hör hemma. Inte sant?

Som jag skrev var det inte ovanligt att man "läckte" ut att statsmakten skulle hålla till i diverse bergrum under krig, därför ser jag det inte som ett dugg konstigt att, som i detta fall, TS farbror fört den skrönan om just detta specifika bergrum vidare.
Användarvisningsbild
62explore
Inlägg: 393
Blev medlem: tis 16 jun 2009, 09:03

Inlägg av 62explore »

[quote=""baaz""]Inte för att vara oförskämd, men då kan man väl hålla till på det forumet där trams hör hemma. Inte sant?

Som jag skrev var det inte ovanligt att man "läckte" ut att statsmakten skulle hålla till i diverse bergrum under krig, därför ser jag det inte som ett dugg konstigt att, som i detta fall, TS farbror fört den skrönan om just detta specifika bergrum vidare.[/quote]

Jag tycker du lyckades ganska bra med att låta oförskämd, eller iaf smått dryg. Så jag ska lämna 28ds och hålla till på FB istället, är det din synpunkt på saken? Detta forum är enbart seriöst och tramsfritt? Eller är det bara etablerade och högt respekterade medlemmar som får tramsa bort trådar?
Bror duktig hytter med pekfingret åt alla som inte går in till 100% gällande alla trådar? Låt mig få komma med en torr tråkning utan att det ska spelas forumpolis.
http://www.62explore.pixbox.se
http://www.flickr.com/photos/62explore/

-Sigmund Freud had an irrational fear of the number 62
Skriv svar