Stooort bergrum.

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

[quote=""62explore""]Jag tycker du lyckades ganska bra med att låta oförskämd, eller iaf smått dryg. Så jag ska lämna 28ds och hålla till på FB istället, är det din synpunkt på saken? Detta forum är enbart seriöst och tramsfritt? Eller är det bara etablerade och högt respekterade medlemmar som får tramsa bort trådar?
Bror duktig hytter med pekfingret åt alla som inte går in till 100% gällande alla trådar? Låt mig få komma med en torr tråkning utan att det ska spelas forumpolis.[/quote]

Jag tar på mig fullt och fast att jag lät dryg och ursäktar för både det samt att du tar illa vid dig av mitt inlägg då jag inte menade dig personligen. Tolkningen av mitt inlägg får stå för dig, men jag avsåg aldrig att Du skulle lämna 28d då jag sannerligen skulle sakna allt intressant du kommit med.

Med det sagt lämnar jag nu denna OT-diskussion då jag fått säga min syn av denna eviga och allmänt vedertagna raljering av ämnen liknande detta. Jag önskar bara att jag slapp läsa ordet "riksbunker" så fort en större anläggning kom på tal.

/b
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

Well, eftersom humor och ironi tycks försvinna efter vägen mellan våra skärmar ska jag förtydliga det hela genom att göra om och göra rätt :p .

Riksbunkern!!! ;)
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
SvenHedin
Inlägg: 162
Blev medlem: ons 09 sep 2009, 13:09

Inlägg av SvenHedin »

[quote=""62explore""]Det tramsas eftersom det ständigt ska tjatas om "ett hemligt bergrum" dit statsmakten ska fly i händelse av krig. Det upptäcks under mystiska omständigheter ungefär en gång i veckan av någon som känner någon som känner någon som varit där nån gång.
Det finns en berömd riksbunkern-tråd på ett annat forum som har pågått i åratal. Därför tramsas det.[/quote]

Det står en hel del vettigt i Riksbunkerntråden. Dock så är mycket trams.
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

[quote=""jpkrax""] :eek: Kom just på att jag var och lossade material i ett bergrum, "någonstans i Sverige", för ca 20 år sedan. Det gick att köra in med 24-meters tradare och vända där inne.
Enligt min farbror, som gjorde repmöte där,skulle detta vara en reservplats för regeringen.

Det går även en liten smalspårs-järnväg i en kulvert, till en angränsande facilitet ca 1-2 km utanför.
Denna facilitets verksamhet, icke underställd "dom grönklädda", passar bra ihop med detta bergrum.
Det skall också finnas ett antal större och mindre rum på fler platser i närheten.
Jag har inte varit där sen -80 talet så om det är avfört/plombat eller liknande vet jag inte.
Hittade lite om det på FB, men dom har inte varit på just DEN platsen. hehe.[/quote]

Jag har själv varit in i en anläggning som precis i detta fall kunde ta emot transporter med lastbil inne i själva berget som inhyste en komplett granatfabrik. Det lär finnas en del stora lager och fabriker insprängda i berget här i vårat land.
Oftast kallas dylika berg i folkmun för krigssjukhus, riksbunker, regeringsberg eller något annat i den stilen, men det ska verkligen tas med en nypa salt. Varför just alla berg skulle vara "krigsjukhus" är ett mysterium, men bottnar nog i okunskap.

Men visst är det intressant med stora bergrum :)
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Stooort bergrum.

Inlägg av Grishnac »

Det ÄR okej att tramsa lite utan att man skall behöva få mothugg - bara man gör det på ett någorlunda tydligt sätt och utan att gå till personangrepp. Skämt och humoristiska småtråkningar är inte förbehållet moderatorer eller etablerade användare så länge som man inte trampar någon på tårna och jag måste väl säga att Riksbunkern är väl numera lite etablerad som en spökföreteelse som det nog tål att skämtas lite om också.
Även om jag själv fortfarande finner den gäckande och väl så spännande.


Så lite utrymme för skämt och humor skall vi ändå kunna ha härinne utan att det blir alldeles för flamsigt och tramsigt?


Nåväl, fortsätt tråden och luska ut vad TS nu har hittat, mobförråd, sjukhus eller riksbunker......


//Mod
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

Får väl skylla mitt utbrott på en kass dag. 62explore, peace?
Användarvisningsbild
62explore
Inlägg: 393
Blev medlem: tis 16 jun 2009, 09:03

Inlägg av 62explore »

[quote=""baaz""]Får väl skylla mitt utbrott på en kass dag. 62explore, peace?[/quote]

Det vet du
http://www.62explore.pixbox.se
http://www.flickr.com/photos/62explore/

-Sigmund Freud had an irrational fear of the number 62
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Hoppsan då. Här startade jag mer än jag räknade med.... :eek:

Nåväl har man tagit f-n i båten osv.
Den underjordiska järnvägen till det närliggande sjukhuset är BEKRÄFTAD.
Det jag lossade var sjvmtrl. Inte småsaker, utan NY apparatur av större slag.

Berget i sig, har figurerat i pressen i många år, senast med STRÅLANDE rubriker.
;)
Hur som, avsaknaden av information om platsen, i detta forum, har fått mig att fundera.
Huruvida detta skulle vara den sk "Riksbunkern" avfärdar jag direkt.
Enär den svenska försvaret har haft decentralisering som riktmärke,
finner jag det HÖGST ologiskt, att det skulle finnas blott EN plats av sk"Riksbunkertyp"
Så för att få slut på det hela: Låt oss enas om att det är troligare med ett antal platser, dit våra folkvalda kunde söka skydd.
Eller hur?
Senast redigerad av 2 jpkrax, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Tripp till platsen planerad i morgon, för att reka.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
62explore
Inlägg: 393
Blev medlem: tis 16 jun 2009, 09:03

Inlägg av 62explore »

[quote=""jpkrax""]Tripp till platsen planerad i morgon, för att reka.[/quote]

Ta lite plåtar. Det finns många experter på det här forumet som är förbannat kunniga, och kan se vad det är för sorts anläggning bara genom att se exteriören.
http://www.62explore.pixbox.se
http://www.flickr.com/photos/62explore/

-Sigmund Freud had an irrational fear of the number 62
Skriv svar