Geodesisk kupol i villaområde, Uppsala

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

StringfellowHawke
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 21 nov 2010, 10:52

Geodesisk kupol i villaområde, Uppsala

Inlägg av StringfellowHawke »

Här är en liten godbit som jag förgäves har försökt hitta. I Uppsala, i närheten av Kåbo/BMC så har jag en gång sett en halvstor kupol (10-talet meter Ø) av aluminium i en villaträdgård.

Eller, började misstänka att jag drömt detta. Det är bara det att jag också minns att jag berättade om den efteråt, och av någon (minns ej vem) fick veta att den byggdes av villans ägare, ett original som inväntade 3:e världskriget, och den skulle skydda mot atomkriget. Så som jag minns den så vore den nog inte varit så värst effektiv för detta syfte (ovan jord, aluminiumkonstruktion). Men folk gör ju de besynnerligaste saker. Nyligen så hörde jag mig för om detta med Uppsalabekanta och fick det bekräftat igen! Men det var ingen som kunde säga exakt var den låg.

Någon som vet något om detta? Min egen observation var antagligen någon gång 2001-2005, det finns ju en möjlighet att den har existerat men rivits sedan dess.
mattijahs
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 07:32

Inlägg av mattijahs »

Det finns (ev fanns) en boll i betong i en villaträdgård som jag tror har Villavägen 6 som adress.

Själv hörde jag talas om den i mitten av 90-talet. Någon hade hört talas om en stor boll i Kåbo från 50-talet där hela familjen skulle hoppa in om vätebomben kom. Bollen skulle sättas i rullning av tryckvågen(!). Minns att jag letade ett par timmar i den stadsdelen tills jag till stor glädje hittade den. Bollen tjänade då som verkstadsskjul eller lekstuga.

På senare tid har man byggt ett högt plank runt trädgården, vilket gör att den inte syns, om den nu skulle vara kvar. Och jag har väl inte direkt varit sugen på att klättra upp och se efter.

Hur häftig som helst var den i alla fall. Dela gärna med dig av mer info om du hittar någon.
Senast redigerad av 2 mattijahs, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: Ändrat adress
StringfellowHawke
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 21 nov 2010, 10:52

Inlägg av StringfellowHawke »

Det syns inget på sattelitbilder på den addressen...jag har ju finkammat området redan innan :D Man får helt enkelt åka dit och titta mellan gluggarna i planket.
Kan lika gärna ha varit betong som aluminium förresten, det var länge sen. Tack för bekräftelsen mattijahs, snaran dras åt!
mattijahs
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 07:32

Inlägg av mattijahs »

Tack själv

Hade jag tid och ork skulle jag definitivt knacka på och fråga.

Häromveckan satt jag och slötittade i en bok med gamla uppsalabilder och fick syn på en exakt likadan boll, som var fotograferad på en innergård. Enligt bildtexten var bollen från andra världskriget.
Användarvisningsbild
wildhack
Inlägg: 380
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 09:54
Kontakt:

Inlägg av wildhack »

Något sådant här eller mycket större?


http://www.flickr.com/photos/wildhack/s ... 661852715/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mattijahs
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 07:32

Inlägg av mattijahs »

Där är den ju!
Skriv svar