Kemsik fabrik för stridmedel

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""LowAndSlow""]Jag har för mig att "benkar" har varit där.

edit* Har för mig att det är den här anläggningen som Milton syftar på.[/quote]

Är inte till 100% säker, bara 99% säker, att det är samma ställe.... men "fabrik i närheten av Frankfurt am Oder" stämmer vädigt, väldigt bra :)

Under tiden innan andra världskriget, och nästan ända fram till det bittra slutet (ur Tyskarnas synvinkel), så hade Tyskarna en väldigt hemlig anläggning där, planen var att tillverka ett riktigt elakt kemiskt stridsmedel baserat på Sarin, men man kom aldrig i mål med det projektet.

Men kriget gick ju som bekant inte så bra för Tyskarna, så dom slog igen fabriken när Ryssarna nämade sig. När Ryssarna intog anläggningen så blev det först ett fältsjukhus, sedan använde Sovjetmakten vissa delar av anläggningen och demonterade resterna av fabriken.

Lite senare, i början av 60-talet när "Kalla kriget" blev riktigt kallt, så kom Sovjetmakten på att det skulle vara bra att ha en framskjuten stabsplats att leda den "snabba marschen västerut till Atlanten" ifrån, och hittade då ett nytt användningsområde för platsen i fråga, blev då en tarditionell "bas" i Sovjetisk stil, bostäder, bio, tennisplan osv, och området helt stängt för Östtyskar.

Sedan gick det som det gick, kommunsim blev omodernt och Sovjetmakten fick till sist. i slutet av 80-talet, ta tåget hem österut, inklusive vakthunden Dingo... :D

Så... ja, fabrik för kemiska stridsmedel, men det var under den Tyska perioden. Och ja, stängd Sovjetisk bas/kommandoccentral under 60-70-80-talet. Men nej, ingen Sovjetisk anläggning för kemiska stridsmedel.

/B
Skriv svar