Försvunnet ånglok?

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Försvunnet ånglok?

Inlägg av jpkrax »

I min ungdom berättade min kompis farsa, som var förrådsnisse i försvaret,
att det stod ett ånglok i ett av deras förråd.
Ett antal år senare hör jag samma uppgifter från en vpl, som varit ute en natt
och lastat/lossat mtrl i ett förråd.
I första fallet ville kompisens farsa inte avslöja mer.( Nu är han tyvärr inte med oss längre)
I andra fallet visste inte vpl var han var någonstans,
mer än att det var en eller två timmars körning från Skövde.

Ingen av dem kunde säga vad det var för spårvidd, eller om det fanns spår i närheten av förrådet.

Så summa summarum:
1.Förråd med eller utan närliggande spår.
2.Ånglok. Okänd spårvidd.
3.Plats? En till två timmars körning i militärkolonn från Skövde.
Betänk ev kringgående rörelse.
4.Gissningsvis ca 50-75 km från utgångspunkt.
5. Beredskapslok? Inte sannolikt pga av militärförråd.

Det finns obekräftade uppgifter på att detta lok kan ha använts som lastövningsobjekt.

All info mottages tacksamt.
Outa inget, utan PM:a om ni har platsinfo.

Tack och bock.
Senast redigerad av 1 jpkrax, redigerad totalt 0 gånger.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

Spontana känslan är att det är en vandringssägen. Det florerar en del sådana rykten. Men jag kan ha fel. Om man drar en linje från Skövde 50-75km så hamnar du någonstans Grästorp-Ulricehamn-Karlsborg-Askersund

Hur går järnvägen? Uddevalla-Vänersborg-Vargön-Grästorp-Vara-Herrljunga-Falköping
Falköping-Skövde
Skövde-Töreboda-Hallsberg
Göteborg-Alingsås-Herrljunga-Falköping-Skövde

Mellan Grästorp och Vara vid Håkantorp finns en del stickspår för bränslevagnar med flygfotogen (F 7 Såtenäs ligger i grannskapet)

Några gamla beredskapslok t.ex. ånglok finns egentligen inte. SJ avvecklade de sista beredskapsloken för omkring 20 år sen. De såldes ut eller skrotades. Jag tror inte ens man har kvar gamla diesellok i beredskap. De flesta är sålda eller skrotade. Det utbildas ingen ny personal på dessa gamla lok t.ex. T21 eller B-lok. De är museiföremål idag. Många har uppnått pensionsåldern eller har förlorat sin behörighet att köra loken. Det krävs repetitionsutbildningar för att behålla sin behörighet. Dagens lokförare utbildade från 1970-talet och framåt har ingen utbildning på ånglok. Försvarsmakten har inga egna tåg. Hade man haft det skulle de varit utrangerade för länge sen.
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Penfold""]Spontana känslan är att det är en vandringssägen. Det florerar en del sådana rykten. Men jag kan ha fel. Om man drar en linje från Skövde 50-75km så hamnar du någonstans Grästorp-Ulricehamn-Karlsborg-Askersund

Hur går järnvägen? Uddevalla-Vänersborg-Vargön-Grästorp-Vara-Herrljunga-Falköping
Falköping-Skövde
Skövde-Töreboda-Hallsberg
Göteborg-Alingsås-Herrljunga-Falköping-Skövde

Mellan Grästorp och Vara vid Håkantorp finns en del stickspår för bränslevagnar med flygfotogen (F 7 Såtenäs ligger i grannskapet)

Några gamla beredskapslok t.ex. ånglok finns egentligen inte. SJ avvecklade de sista beredskapsloken för omkring 20 år sen. De såldes ut eller skrotades. Jag tror inte ens man har kvar gamla diesellok i beredskap. De flesta är sålda eller skrotade. Det utbildas ingen ny personal på dessa gamla lok t.ex. T21 eller B-lok. De är museiföremål idag. Många har uppnått pensionsåldern eller har förlorat sin behörighet att köra loken. Det krävs repetitionsutbildningar för att behålla sin behörighet. Dagens lokförare utbildade från 1970-talet och framåt har ingen utbildning på ånglok. Försvarsmakten har inga egna tåg. Hade man haft det skulle de varit utrangerade för länge sen.[/quote]

Jag är med på ditt resonemang. Men det fanns en lite smalspår också.
Min tanke var att det kan ha "blivit kvar" när det revs upp. Sista godsdraget gick i början av -80 talet på Vara-Götene sträckningen
Faktiskt så tog kronan över en del material.
Jag har själv sett smalspårsräl på Kråks skjutfält, med dom "rätta" stämplarna från smalspårsepoken här i skaraborg.

Vad gäller lokförare vet jag flera som kör ånglok, både på smalspår och på stambanenätet. ;)
Det utbildas folk i dag var så säker.
Jag har själv kört ånglok. :cool:
Senast redigerad av 1 jpkrax, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Stavning
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Forsis
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 21 nov 2010, 15:38
Kontakt:

Inlägg av Forsis »

[quote=""jpkrax""]I min ungdom berättade min kompis farsa, som var förrådsnisse i försvaret,
att det stod ett ånglok i ett av deras förråd.
Ett antal år senare hör jag samma uppgifter från en vpl, som varit ute en natt
och lastat/lossat mtrl i ett förråd.
I första fallet ville kompisens farsa inte avslöja mer.( Nu är han tyvärr inte med oss längre)
I andra fallet visste inte vpl var han var någonstans,
mer än att det var en eller två timmars körning från Skövde.
[/quote]

Jag skulle rekommendera att även lägga in denna fråga på Järnvägshistoriskt forum. Där kan du säkert få ett exakt och utförligt svar:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=index

Det är riktigt att beredskapsloken avvecklades med början under tidigt 1990-tal. Det troligen sista beredskapsångloket i vårt land fanns i Hofors, och drogs ut ur stallet så sent som i augusti 2010. Sök i ovannämnda forum med sökorden "Hofors" och "904".
Användarvisningsbild
Forsis
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 21 nov 2010, 15:38
Kontakt:

Inlägg av Forsis »

[quote=""jpkrax""]Faktiskt så tog kronan över en del material.
Jag har själv sett smalspårsräl på Kråks skjutfält, med dom "rätta" stämplarna från smalspårsepoken här i skaraborg.[/quote]

Intressant! Vet du vilken typ av materiel som togs över, och vad den användes till?

Slopade järnvägsfordon har i några fall använts som mål för övningsskjutning. Detta förekom bland annat under tidigt 1960-tal på den nedlagda sträckan Ulricehamn--Jönköping.
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

Ja, utbildning på ånglok via någon av de järnvägsföreningar runt om i landet men ingen ky-utbildning. :)

Smalspåriga lok och motorvagnar (rälsbussar) slopades först. Normalspåriga ång- och diesellok utgjorde beredskapen. Minns jag inte fel körde man med diesellok de sista åren på smalspåriga järnvägen Vara-Götene. Att något skulle bli bortglömt i något skjul någonstans, högst tveksamt men det skulle inte förvåna mig :)
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Forsis""]Jag skulle rekommendera att även lägga in denna fråga på Järnvägshistoriskt forum. Där kan du säkert få ett exakt och utförligt svar:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=index

Det är riktigt att beredskapsloken avvecklades med början under tidigt 1990-tal. Det troligen sista beredskapsångloket i vårt land fanns i Hofors, och drogs ut ur stallet så sent som i augusti 2010. Sök i ovannämnda forum med sökorden "Hofors" och "904".[/quote]

Haha, ja det vore nåt det.
Skämt å sido, så kan väl debatten där s.a.s SPÅRA UR ibland. :D
Jvg-nissarna brukar oftast sitta o drömma om gamla minnen eller snoka i arkiv.
(Jag erkänner, jag är med där också)
Ibland är det sandlådenivå på snacket.
Revirpinkning o hela köret.. :(

Vad gäller beredskapslok så var Hofors det första av de sista.
Fick rapport av dom medverkande i den aktionen när dom kom hem.
Mycket lyckad operation, maskinen var i överraskande bra skick efter 40 år i "påse".

Det finns några kvar. ;)
Så till er alla där ute:
Outa inga fler, SJM håller sakta men säkert på att ta hem dom.
Det vore tråkigt om dom blir sabbade eller avplockade på delar.

Exakt vilket mtrl som övertogs vet jag inte så mycket om.
Jag har sett lite härodär, och pusslat...
Sen som sagt....rykten.
Senast redigerad av 1 jpkrax, redigerad totalt 0 gånger.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Penfold""]Ja, utbildning på ånglok via någon av de järnvägsföreningar runt om i landet men ingen ky-utbildning. :)

Smalspåriga lok och motorvagnar (rälsbussar) slopades först. Normalspåriga ång- och diesellok utgjorde beredskapen. Minns jag inte fel körde man med diesellok de sista åren på smalspåriga järnvägen Vara-Götene. Att något skulle bli bortglömt i något skjul någonstans, högst tveksamt men det skulle inte förvåna mig :) [/quote]

Helt riktigt mr Penfold.
Dom sista dragen var med TP och Z4p lokomotorer.
Ånglok är ganska lätta att köra, skulle tro att dom flesta lokförare skulle klara det med någon dags intro. :cool:
Det intressanta är att man kan köra på BV-nätet bara man läser in deras signal och regelsystem.
Det är inte så krångligt, eftersom ånglok inte har ATC... ;)

Vad gäller smalspåret så kördes det trafik i småland ända in på 90-talet.

Vill minnas att SMA kursade då, och dom transporterade skogsmaskiner eller liknande på sin bana.

Men för att hålla sig till ämnet, glömt är kanske fel uttryck.
Ej kört till skrot eller liknande, försvaret har ju inte så fett längre.. :(
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Stoffe-74
Inlägg: 125
Blev medlem: lör 24 sep 2011, 20:11
Kontakt:

Inlägg av Stoffe-74 »

Rent spontant låter det nästan som om det skulle vara ett litet decauville lok. Kanske även en trave räls + vagnar.

Dessa var vanliga förr och jag skulle nog kunna tänka mig att även militären kan ha haft en del sådana till beredskap.

För er som inte vet är decauville en "transportabel" järnväg som byggdes där behovet fanns. När man inte längre behövde spåren skruvades dom isär och flyttades. Var mycket vanliga i industrier, gruvor och på torvmossar. Spåren läggs löst på plan mark eller som vanlig järnväg på en banvall.

Om dom nu funnits så är säkert loket och tillbehören skrotade vid det här laget... :(
Ingemar Johansson
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 13 nov 2009, 12:25

Inlägg av Ingemar Johansson »

Det gick ett repotags förra året ang spår och lok Kommer inte ihåg vad programet hette Men det fanns en stort garage in i skogen där det stod ett lok och det är nog kanske inte många som vet av detta.Det var ett mycket intressant inslag.Programet visade även millitära skyddsställen som bara några få visste om osv och dom som jobbade med detta fick inte berätta nåt till familjer och vänner.Samma är det med loket och enligt programet så är loket fortfarande orörd och finns kvar än..

Tänkte ifall om det är samma inlägg som vi skriver om...
Skriv svar