Försvunnet ånglok?

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""jpkrax""]Okej, på anmodan förtydligar jag min efterfrågan......
Det rör sig till visshet gränsande sannolikhet( ;) ) om ett smalspårslok... c/c 891mm.
Plats: Någonstans 1 till 2 timmars resa med militärkolonn från SKÖVDE.

Hofors och normalspår platsar alltså inte.

Det finns i vissa register vissa indikationer osv, dom håller jag för mig själv i nuläget, som pekar på ett visst specifikt lok.
Detta lok skulle isf vara " The Holy Grail" för en smalspårsnisse som mig. Det finns runt detta lok en del grava frågetecken som gör att jag vänder mig hit och INTE till Järnvägshysteriskt forum och liknande. Här finns nämligen folk som vet att hålla tyst.
Nåväl, finns DU därute som vet......tja hör av dig på PM isf.

Dina uppgifter kommer att värderas högt och konfidenciellt.
JP[/quote]


att påstå att folk här kan hålla tyst tycker jag var roligt formulerat efter den senaste tidens otroliga "outningshysteri"....
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

Har du provat att ställa frågan hos vår "granne" Fortforum? Där finns folk som kan mycket och sekretessen är väldigt hög.
Användarvisningsbild
Bunkerbus
Inlägg: 226
Blev medlem: sön 11 jan 2009, 15:44
Kontakt:

Inlägg av Bunkerbus »

[quote=""Osprey""]Har du provat att ställa frågan hos vår "granne" Fortforum? Där finns folk som kan mycket och sekretessen är väldigt hög.[/quote]

Kan intyga detta och även tillägga att man inte kan komma i kontakt med Admin för behandling av medlemskap, så hemligt är det, undrar om det finns längre egentligen?? :rolleyes:
Användarvisningsbild
Fransjäger
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 24 okt 2010, 13:11
Kontakt:

Inlägg av Fransjäger »

Detta är en hel del över två timmars bilfärd ifrån Skövde, men uppe i Östersund, närmare bestämt någon mil utanför, så står det två övergivna ånglok i ett förråd. Antagligen i beredskap för krig för en massa år sedan, transportera trupper eller något sådant, jag vet inte, men står där, de gör de!
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Fransjäger""]Detta är en hel del över två timmars bilfärd ifrån Skövde, men uppe i Östersund, närmare bestämt någon mil utanför, så står det två övergivna ånglok i ett förråd. Antagligen i beredskap för krig för en massa år sedan, transportera trupper eller något sådant, jag vet inte, men står där, de gör de![/quote]

Japp stämmer bra det.
Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle är de som har hand om dom. Dom är inte övergivna, dom står i de mobförråd de ställdes in i anno dazumal,
och kommer att hämtas ned till Gävle "asap".
Ja jag har det från säker källa, en av mina bästa vänner jobbar som intendent där.

SJM har full koll på sånt, var så säker, det finns 100-tals hyllmeter med dokument från SJ som bevarats angående sådant.

Jag skulle (som jvgtokig) vara glad om de exakta platserna för dessa mobförråd inte offentliggjordes, loken innehåller mycket åtråvärd metall.
I några fall har bla ejektorer och krankikar "försvunnit".

Visst det egentliga värdet är kanske inte så stort, men dessa tillverkas inte längre och en ejektor är mycket viktig på ett ånglok.

En ejektor är den "ventil" som medelst ånga ejekterar vatten in i pannan.
Ja, det är kanske lite svårt att fatta för en lekman, men en ångpanna kan faktiskt själv suga in vatten trots 11 Bar ATÖ.

Det har enkelt uttryckt, att göra med att vatten som förångas, sänker temperaturen och därmed skapar ett undertryck.
Det är kanske en av de mest intrikata konstruktionerna inom ingenjörskonsten... :cool:

Det vore i sanning en tragedi om dessa härliga maskiner inte skulle kunna köras pga nån "skrotsamlare" varit där och fyllt på sin kassa...... :mad:

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""bunkrologen""]att påstå att folk här kan hålla tyst tycker jag var roligt formulerat efter den senaste tidens otroliga "outningshysteri"....[/quote]

Lite sent svarat av mig men.....

Jag har ingen önskan att det kommer ut på Jvmv's forum eller liknande.
Därför framför jag saken här, och en outning är just vad jag vill ha fram. ;)

På det tidigare nämnda forumet är jag väl kanske inte så välkommen längre, eftersom jag inte alltid rättar in mig i ledet utan gärna använder ironi och humor i mina inlägg... ;)

Som jag skrev tidigare; detta är en smalspårsentusiasts heliga graal.

En källa jag har, var förrådsnisse på numera sk Skövde garnison.
Tyvärr gick han bort innan jag han fråga honom närmare.
Men han nämnde själv detta lok för mig..... ja i omskrivande ordalag.
Det var inte förrän flera år efter hans bortgång jag attraherades av ånglok och gjorde kopplingen.
Dessutom har jag genom en kompis vän osv...jodå jag har ringt upp den personen och fått det bekräftat.
Jag har uppgifter om att det kan ha hamnat åt Boråshållet i slutet av 90-talet, men dessa uppgifter är inte bekräftade.

För att då sammanfatta det hela;
Ånglok-891mm spårvidd-Skövde-söderut-1-2 timmar kanske rör det sig om 5-8 mil....
Plåtförråd- inga spår...
Kanske Borås.
Det finns ofullständiga uppgifter i arkiven om detta lok, och detta är synnerligen uppseendeväckande då bolagen var MYCKET noggranna i uppföljning av sitt material.

För den som vill veta är 891mm= 3 svenska fot.
JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Skriv svar