[quote=""Fransjäger""]Detta är en hel del över två timmars bilfärd ifrån Skövde, men uppe i Östersund, närmare bestämt någon mil utanför, så står det två övergivna ånglok i ett förråd. Antagligen i beredskap för krig för en massa år sedan, transportera trupper eller något sådant, jag vet inte, men står där, de gör de![/quote]
Japp stämmer bra det.
Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle är de som har hand om dom. Dom är inte övergivna, dom står i de mobförråd de ställdes in i anno dazumal,
och kommer att hämtas ned till Gävle "asap".
Ja jag har det från säker källa, en av mina bästa vänner jobbar som intendent där.
SJM har full koll på sånt, var så säker, det finns 100-tals hyllmeter med dokument från SJ som bevarats angående sådant.
Jag skulle (som jvgtokig) vara glad om de exakta platserna för dessa mobförråd inte offentliggjordes, loken innehåller mycket åtråvärd metall.
I några fall har bla ejektorer och krankikar "försvunnit".
Visst det egentliga värdet är kanske inte så stort, men dessa tillverkas inte längre och en ejektor är mycket viktig på ett ånglok.
En ejektor är den "ventil" som medelst ånga ejekterar vatten in i pannan.
Ja, det är kanske lite svårt att fatta för en lekman, men en ångpanna kan faktiskt själv suga in vatten trots 11 Bar ATÖ.
Det har enkelt uttryckt, att göra med att vatten som förångas, sänker temperaturen och därmed skapar ett undertryck.
Det är kanske en av de mest intrikata konstruktionerna inom ingenjörskonsten...
Det vore i sanning en tragedi om dessa härliga maskiner inte skulle kunna köras pga nån "skrotsamlare" varit där och fyllt på sin kassa......
JP
Sapere aude.
Perge scelus mihi diem perficias.