Bunkrar

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Låst
Shagrath
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 15 nov 2011, 10:30

Bunkrar

Inlägg av Shagrath »

Vad tror ni?

Man ser ju oftast Bunkrar som har varit topphemliga i alla år, dem flesta vet ju allmänheten om idag.

Men det jag undrar är, om det kanske finns Bunkrar som än idag är så topphemliga att nästan ingen vet om dem. Med tanke på avvecklingen utav Sveriges försvar måste det mesta vara mer eller mindre offentligt nu. Men finns det månne någon eventuell Bunker som är så hemlig att nästan ingen vet om dess existens? Och vad för eventuell aktivitet skulle förekomma där?

Själv tycker jag att detta ämne är oerhört intressant och kan inte sluta söka efter information kring detta.

Så, vad tror ni????????
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Först bör du läsa igenom forumets hederskod: [LÄNK]

Kalla kriget är över, försvaret har bantats mycket kraftigt och man har gått över från invasionsförsvar till insatsförsvar men det betyder inte att allt är offentligt idag. Det finns samhällsviktiga anläggningar som är och bör förbli hemliga ett tag till... Ryssen är inget riktigt hot idag men det finns andra element som kan orsaka stor skada ifall de vill, det är dessa som man bör tänka på innan man röjer hemliga anläggningar. Jag tycker att vi bör fortsätta att diskutera anläggningar som inte längre uppfyller sitt ursprungliga användningsområde... d.v.s nedlagda och övergivna ställen -som man kanske kan utforska. Annars är ju diskussioner på detta forum ganska onödiga.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Shagrath
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 15 nov 2011, 10:30

Inlägg av Shagrath »

[quote=""Saddam""]Först bör du läsa igenom forumets hederskod: [LÄNK][/quote]

Vet egentligen inte varför men ta bort tråden om den nu är så meningslös. Jag ville ju bara veta andras tankar kring detta.......
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Shagrath""]

Men det jag undrar är, om det kanske finns Bunkrar som än idag är så topphemliga att nästan ingen vet om dem. Med tanke på avvecklingen utav Sveriges försvar måste det mesta vara mer eller mindre offentligt nu. Men finns det månne någon eventuell Bunker som är så hemlig att nästan ingen vet om dess existens? Och vad för eventuell aktivitet skulle förekomma där?
[/quote]

Riksbunkrarna... :)

/B
Användarvisningsbild
62explore
Inlägg: 393
Blev medlem: tis 16 jun 2009, 09:03

Inlägg av 62explore »

Ja, nu börjar vi igen. Ta bort tråden. Ämnet har avhandlats, ironiserats över samt dragits in i absurdum så många gånger nu att det inte ens är roligt att tramsa kring det.
http://www.62explore.pixbox.se
http://www.flickr.com/photos/62explore/

-Sigmund Freud had an irrational fear of the number 62
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Shagrath""]Vad tror ni?

Men det jag undrar är, om det kanske finns Bunkrar som än idag är så topphemliga att nästan ingen vet om dem. Men finns det månne någon eventuell Bunker som är så hemlig att nästan ingen vet om dess existens? Och vad för eventuell aktivitet skulle förekomma där?


Så, vad tror ni????????[/quote]


Känns lite som att det inte går att diskutera runt detta.

Något som är hemligt är till 100% SO (i detta fall) .
Om de lyckats hemlighålla dessa ställen för allmänheten så känns det väldigt dumt att outa det på ett öppet forum?!
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

Det är väl bara att konstatera att givetvis finns det bunkrar/bergrum/anläggningar som är så kvalificerat hemliga att bara ett fåtal känner till dem. Men sedan är det liksom nog med det och givetvis kan/bör/får vi absolut inte diskutera var den skulle kunna ligga eller ha för aktivitet. Hade vi gjort det så vore det dessutom ett klart lagbrott långt mycket värre än att gå in i en övergiven lokal.

Detta är för den delen inte heller varken UE eller militärhistoria, utan vore isåfall snarare att definiera som spionverksamhet!

givetvis finns det "någon eventuell Bunker som är så hemlig att nästan ingen vet om dess existens", nu kan vi låsa tråden!
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Tråden låst. /benkar -Moderator
Låst