E4:an

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

Låter trevligt. Rör mig väldigt sällan i den delen av landskapet så det var nytt för mig.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

Söder om Markaryd kan det också finns lite att se på efter att nya E4an byggdes. Jag åkte förbi som hastigast i somras (utan kamera eller lust att stanna, vilket jag ångrar idag :( ), då var en mack igenbommad och ett motell (om det nu var ett motell...) väldigt öde
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
Ferdik
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 10 nov 2008, 14:50

Inlägg av Ferdik »

Idag när jag åkte förbi rastplatsen på E4 an så var staketen framför in och utfart borttaget och det pysslandes med något slags mark/byggarbete där inne.

Antingen så ska den utplånas totalt från jordens yta eller så är det något annat på g.
:confused: :)
Fredricssons övergivna platser: http://fredricsson.blogspot.com/
Uffe C
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 17 okt 2008, 05:52

Sv: E4:an

Inlägg av Uffe C »

[quote=""jofawe""]Längs vår stora riksväg E4:an ligger det mycket intressant.

Jag kör sträckan Stockholm - Ljungby ganska ofta och tanken har slagit mig att utforska mer när man ändå är ute och kör.
Ett ställe är den avstängda avfartsvägen strax innan Gränna (när man kommer söderifrån), nån som vet vad som finns där?

Samma sak när man kommer mellan Gränna och Braehus, så ligger det en nerlagd restaurang en bit in, som man ser från vägen dessutom (polkagristak).

Finns det mer?[/quote]
Avfarten söder om Gränna i norrgående riktning var en rastplats som hette Öland. Den stängdes för 4-5 års sen. Vet inte om det berodde på inbrott i långtradare eller att där var för lite beläggning så att underhållet blev för dyrt.
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

[quote=""Uffe C""]Avfarten söder om Gränna i norrgående riktning var en rastplats som hette Öland. Den stängdes för 4-5 års sen. Vet inte om det berodde på inbrott i långtradare eller att där var för lite beläggning så att underhållet blev för dyrt.[/quote]

Det berodde så vitt jag vet på att lutningen tillsammans med kurvan och den korta påfartsträckan ut på motorvägen gjorde rastplatsen trafikfarlig när långtradarna skulle ut..
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""rostmannen""]Stämmer ungefär så ja. Rastplatsen byggdes för vänstertrafik i vänstertrafiktiderna. Den blev osäker med åren med mer högertrafik så den stängdes.
Jag har iallafall varit där när den var öppen för längesedan.[/quote]

Kan det verkligen stämma? Jag har fått för mig att rastplatsen är en sparad bit av gamla E4/Riksettan som man gjorde om till rastplats när E4 byggdes ut till motorväg.....
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
trafikpolisen
Inlägg: 128
Blev medlem: fre 19 jun 2009, 16:49

Inlägg av trafikpolisen »

http://www.jsbs.se/fredriksson/elverk/
Klicka på "Edeskvarna".

Tror jag kan ha sett taket på detta då jag för några veckor sedan satt i en bilkö på E4'an. Problemet är bara hur man kan ta sig dit. Måste ju finnas en väg någonstans, men var? Och var det inte taket till detta så var det något annat högst intressant :)

Är f.ö. ny här och även om jag inte är så aktiv inom området är UE något som faschinerar.

Ett annat kraftverk jag hittade iom ovanstående sida:
http://www.trafikpolisen.nu/gallery/rup ... index.html
liftaren
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 23 jul 2009, 13:13

Inlägg av liftaren »

[quote=""rostmannen""]Nej rastplatsen byggdes 1962. Lades ner någon gång slutet 80tal/början 90. Vet ej exakt.
Gränna kommun bör veta.[/quote]

Jönköpings kommun vet nog bättre :)

Jag jobbar på tekniska förvaltningen och ska fråga några veteraner på jobbet nån dag om rastplatsen. Har själv varit sugen på att besöka den men det har aldrig blivit av.
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

[quote=""jornmark""]Två ställen i Småland som ligger efter gamla Riksettan har jag blivit mer och mer nyfiken på. Finns ett ställe som heter Lagan som verkar spännade, och Traryd har ju inte minst gamla Gästis som ser ut som det bore hämtat direkt ur Psycho.
Kan kanske vara något för alla Växjömänniskor att kolla in i vinter.[/quote]

Kom inte in nånstans men Traryd och kringliggande bit av riksettan var bland det dödaste jag sett. Blir kanske ett album nån dag.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Den tredje var suverän tycker jag. Jörnmark hade väl någon liknande utanför Halmstad? Fast det kanske var pump-öar jag tänker på?
Skriv svar