Fängelse

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

loop
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 14 jan 2009, 15:24

Inlägg av loop »

Det mest kända interneringslägret Storsien finns det minst en bok om.
http://trossbotten.blogspot.com/ Uppdaterad! Faktiskt.
Robbery
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 18:45

Inlägg av Robbery »

[quote=""Markkanen""]Jag har en kompis som har berättat om att när han var mindre och åkte med sin mormor/farmor så berättade hon varje gång dom åkte förbi på ett ställe om ett gammalt arbets-fängelse. Det han kommer ihåg är att det ska ligga mot dala-järna håller (Om man tänker sig att vi befinner oss i Leksand). Skulle gärna veta om någon här vet något mer? Om det finns kvar, eventuellt vilket fängelse det kan ha varit. Det ska tydligen ha varit ett fängelse dit fångar från hela sverige skickades för att få jobba (med vad har jag ingen aning).

Tack på förhand.[/quote]

Det stämmer att det fanns ett fängelse... Det låg på Älgberget mellan Leksand och Dala-Floda. Dock så finns det inget kvar av det. Vad jag vet så var det en internering för personer som kört rattfulla eller fått straff för andra "lindrigare" brott. Dom fick jobba i skogen för att sona sina synder.
Numera är det ett tillhåll för tama vildsvin, och vintertid är vägen upp till toppen en utmärkt pulkabacke. /Robbery
Anse
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 11 mar 2011, 09:23

Inlägg av Anse »

Det är som sagt va Älgberget, det enda som finns kvar är en minnesskyllt som norska polisoldater satt upp. Finns en massa nyttig information i boken :D en glömda armén. Norge-Sverige 1939-1945 av Anders Johansson.
Där får man veta att Älgbrgslägret utbildade norska sabotörer och motståndsmän som skulle användas emot tyskarna i Norge.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Fängelse

Inlägg av Grishnac »

Det fanns även ett läger utanför Långshyttan strax norr om Hedemora, där finns inget kvar mer än rester av husgrunder ute i skogen.
Inte ett fängelse utan mer ett fångläger för de människor som för stunden var politiskt "opålitliga" - vilket i praktiken innebar ryssar och kommunister mellan ungefär 1939 till 1943 och därefter nazistsympatisörer.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

Ah, en tråd jag helt har missat.. :o

Bidrar med ett uppsamlingsläger för ryssar som flytt kriget.
Krampen, Västmanland. Dessa soldater byggde den s.k Ryssvägen mellan Karmansbo och Krampen.
Vad som sedan hände dessa Ryssar när de blev utlämnade efter kriget behöver vi inte gå in närmare på. Ryssarna såg all reträtt/flykt som förräderi..

Jag har någonstans bilder från minnesstenen som finns där.
Skall se om jag kan lokalisera dessa.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Låg även ett läger för ester på en fuktig äng ganska nära Högdalstoppen helt nära Magelungen och ett idag förfallet industriområde(Snösätra).

Om det redan var utsorterade personer eller eller nyanlända som kanske krävde bevakning minns jag inte. Ett helgpromenadtips: Gå Kräpplapåret och läs skyltar. Man passerar rester av en gammal skjutbana och även LV-ställning frän VKII
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Gick förbi i morse. Ingen perfekt lägerplats byggd på pålar..... se infoskylt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Helvin
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 23 maj 2011, 07:45

Inlägg av Helvin »

Är det någon som vet mer om vad som finns på bergstoppen ovanför masterna?
Det är fastbultade luckor i berget...
Masterna är militära om jag har förstått det rätt.
luvve
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 19 feb 2011, 21:27

Inlägg av luvve »

Det är försvarets mast och det är luckor som ligger över någon form av skyttevärn som kan besättas vid ofred
Skriv svar