Y sektorn Västerås

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Cthulhu
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 16 jun 2013, 17:18

Y sektorn Västerås

Inlägg av Cthulhu »

ASEAs underjordiska anläggning.
Körde ovan på den för ca 10år sen och då började byggnaderna se oanvända ut.
Vad jag vet så så är den massiv underjord, samt fr väldigt väldigt tillförlitlig källa ska det finnas en experimentell kärnreaktor där, sen ASEA Atom, ca 1975-80 talet. Samt att det då förvarades tillräckligt med aktivt uran att skulle man samla det på ett ställe skulle det leda till härdsmälta. som i tjernobyl antar jag fast hörde detta innan det hände.
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Att ASEA Atom bedrivit forskning vid Tegnér (platsen för ASEAs isolationsfabrik och högspänningslaboratorium) är ingen hemlighet och forskningen pågår fortfarande under nya företagsnamn. Man har just byggt ut hallarna, byggarbetena pågår fortfarande.

Att spår av "kärnverksamhet" däremot skulle finnas vid f.d. Samhall vid Björnövägen (om du menar där) tror jag däremot inte en sekund och jag tror inte heller byggnaden har källare. Snarare är den, precis som du skriver, just massiv under jord, dvs inte ihålig. ;) Jag såg i alla fall inte till något när jag gick genom byggnaden för några år sedan. Djupa källare byggde man däremot nere i centrum där man på vissa håll grävde ned sig tre våningar under jord.

Adam byggdes aldrig i Västerås, det blev Ågesta-reaktorn istället. Den uttänkta platsen var i berget borta mot Björnön.

ASEA hade på 1950-talet också planer på att bygga en enorm bergverkstad under Rocklunda-skogen. Planerna avblåstes strax innan byggstart och man började bygga på Finnslätten istället. Ingången skulle ha varit ungefär vid infarten till kyrkogården men där finns inga spår.
Industristofil och fabriksromantiker
Cthulhu
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 16 jun 2013, 17:18

Sv: Y sektorn Västerås

Inlägg av Cthulhu »

Jag var rätt liten, men det ska vara runt eller bortom finnslätten, om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Du tänker på Bränslefabriken. Toppmodernt och i full drift vad jag vet. Jag tror knappast en sådan anläggning skulle tillåtas stå vind för våg efter nedläggning, får jag verkligen hoppas.

När jag var där på studiebesök för en del år sen förvarade man uranet i tunnor försedda med påsvetsade kraftiga stålringar runt periferin. Ringarna förhindrar att tunnorna ställs för tätt. Skulle man ställa dem för tätt så uppstår kritisk massa... Skorna fick lämnas utanför fabriksdelen och bytas mot speciella stövlar om jag minns rätt (så att man inte för med sig något damm ut), och varje person genomgick strålningskontroll vid utpassering.

I kontorslandskapen på ASEA på Finnslätten fanns en och annan ingenjör som tyckte det var roligt att ha en urankuts som brevvikt på skrivbordet. De är lågaktiva och relativt ofarliga styckvis. Tror nästan jag erbjöds ta hem en som souvenir som liten men avböjde...
Senast redigerad av 1 Aseabarn, redigerad totalt 0 gånger.
Industristofil och fabriksromantiker
Skriv svar