Strömsbadet riddarfjärden 1884 - 1936

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Syntax""]Väldigt intressant
Man kan ju undra vilket som var där först
Badet eller den stora kloaken?
Och att man valde att riva badet istället för att göra nåt åt kloaken ...[/quote]

Fanns inga bra/alls tankar kring avlopp runt Stockholm i början av 1900-talet, man släppte ut skiten i vattnet helt enkelt....

Först på 1930-talet utreddes frågan om Stockholms avlopp mera ingående. Stadens första reningsverk, i Åkeshov, togs i bruk 1934. Nästa anläggning var Henriksdals reningsverk som invigdes 1941. År 1950 kom Louddens reningsverk igång. Sedan, Eolshälls reningsverk vid Mälaren, kunde invigas 1961.

/B
Syntax
Inlägg: 90
Blev medlem: sön 12 maj 2013, 10:41

Inlägg av Syntax »

[quote=""benkar""]Fanns inga bra/alls tankar kring avlopp runt Stockholm i början av 1900-talet, man släppte ut skiten i vattnet helt enkelt....

Först på 1930-talet utreddes frågan om Stockholms avlopp mera ingående. Stadens första reningsverk, i Åkeshov, togs i bruk 1934. Nästa anläggning var Henriksdals reningsverk som invigdes 1941. År 1950 kom Louddens reningsverk igång. Sedan, Eolshälls reningsverk vid Mälaren, kunde invigas 1961.

/B[/quote]

Jag var inne på dessa banor tidigare men verkar som att google wiki blir korsande information

Tog en bild på jämförkartor sidan
Platsen är eriksdalsbadet idag och eriksdalbadet gamla var tidigare
Och innan det blev bad här var det reningsverk.
Som jag förståt bada man i dom gamla reningsbassängerna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Syntax""]Jag var inne på dessa banor tidigare men verkar som att google wiki blir korsande information

Tog en bild på jämförkartor sidan
Platsen är eriksdalsbadet idag och eriksdalbadet gamla var tidigare
Och innan det blev bad här var det reningsverk.
Som jag förståt bada man i dom gamla reningsbassängerna.[/quote]

De anläggningar jag räknade upp var/är reningsverk för avloppsvatten, medans Eriksdal, var ett vattenverk, för rening av dricksvatten.

Och mycket riktigt -"De gamla långsamfilterbassängerna från Eriksdalsverket används sedan under några decennier som friluftsbad, tills Eriksdalsbadets nya utomhusbassänger stod klara år 1962" :)

Mer läsning här

/B
Syntax
Inlägg: 90
Blev medlem: sön 12 maj 2013, 10:41

Inlägg av Syntax »

[quote=""benkar""]De anläggningar jag räknade upp var/är reningsverk för avloppsvatten, medans Eriksdal, var ett vattenverk, för rening av dricksvatten.

Och mycket riktigt -"De gamla långsamfilterbassängerna från Eriksdalsverket används sedan under några decennier som friluftsbad, tills Eriksdalsbadets nya utomhusbassänger stod klara år 1962" :)

Mer läsning här

/B[/quote]

Urk igen har jag läst nånting, och uppfattat det fel.
Men vi vet ju iaf att kloaken fanns där innan man byggde badet.
Skriv svar