Strömsbadet riddarfjärden 1884 - 1936

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Syntax
Inlägg: 90
Blev medlem: sön 12 maj 2013, 10:41

Strömsbadet riddarfjärden 1884 - 1936

Inlägg av Syntax »

Med hjälp av jämför kartor sidan hittade jag nåt jag inte lyckats fundera på :rolleyes:
http://www.stockholmskallan.se/Jamfor-kartor/
På kartorna 1885 - 1934 finns det med , markerat badinrättning.

Med hjälp av google har jag hittat några bilder, men det kanske finns fler?
Nån typ av ue måste ju funnits redan då :D
Nån här kanske? Kolla gamla kameran?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Syntax
Inlägg: 90
Blev medlem: sön 12 maj 2013, 10:41

Inlägg av Syntax »

En av funderingarna jag fick , är detta verkligen ett flytande badhus från 1884?

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Strömbadet,_Stockholm

Enligt wikipedia är de så iaf.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Man blir väldigt fascinerad av detta. Så stort och fanns kvar så relativt länge ändå.

En kompis trodde att det hette "Mälarbadet". Jag googlade för säkerhets skull och fann detta istället. Huset står kvar och kanske kan man hitta några spår i fasad eller port? jag tänker i alla fall cykla förbi och kolla:

http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4larbadet
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Sportpalatset hade också ett bad och diverse andra inrättningar. Finns några spår kvar av det interiört, någon som vet? En spännande byggnad är det i alla fall.
Industristofil och fabriksromantiker
Syntax
Inlägg: 90
Blev medlem: sön 12 maj 2013, 10:41

Inlägg av Syntax »

[quote=""Elagabalus""]Man blir väldigt fascinerad av detta. Så stort och fanns kvar så relativt länge ändå.

En kompis trodde att det hette "Mälarbadet". Jag googlade för säkerhets skull och fann detta istället. Huset står kvar och kanske kan man hitta några spår i fasad eller port? jag tänker i alla fall cykla förbi och kolla:

http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4larbadet[/quote]

Ta med dig en kamera :)
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Aseabarn""]Sportpalatset hade också ett bad och diverse andra inrättningar. Finns några spår kvar av det interiört, någon som vet? En spännande byggnad är det i alla fall.[/quote]

Ja spännande. Har varit skivstudio vet jag. Tror inga spår finns kvar. Högst upp bodde Bruno Liljefors. Brukade spola avsatsen runt tornet så barnen.kunde åka skridskor runt runt. Vilken utsikt!


Lät tornet stå öppet så att fåglar kunde flyga in fritt. Nästa hyresgäst fick köra bort lastbilslaster med guano sägs det....
Syntax
Inlägg: 90
Blev medlem: sön 12 maj 2013, 10:41

Inlägg av Syntax »

Finns det andra sidor än wiki att leta information på
Jag har inte hittat nån :confused:
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Min info kom från en artikel jag läste i SvD för länge sedan. Var en större artikel om just det huset. Kanske skrönvarning men de flesta skulle nog spola is om man bodde så. Finns ju staket runt. Naturmålare så han ville nog studera fåglar på nära håll.
Syntax
Inlägg: 90
Blev medlem: sön 12 maj 2013, 10:41

Inlägg av Syntax »

Skulle vilja förstå hur detta jättebygge från 1880 kunde flyta ..

Strömbadet, Stockholm
Strömbadet, egentligen Stockholms Bad- och Siminrättning i Norrström, var det första stora flytande kallbadhuset i Stockholm, beläget i Norrström, strax norr om Riddarholmen. Det öppnades 1884 och var byggt helt i trä i nyrenässansstil. För utformningen stod arkitektbröderna Axel och Hjalmar Kumlien.[1] Arkitektoniskt anslöt byggnaden med sina tinnar och torn, kupoler och kring bassänger till liknande samtida kallbadhus i brittiska Brighton och svenska Varbergs kallbadhus. Strömbadet revs 1936.

Strömbadet ägdes av Stockholms stad och hyrdes ut till enskilda personer. Badanläggningen beslutades 1882 och kom att ersätta den Gjörckeska badinrättningen som rivits samma år för att ge plats åt Norstedtshuset på Riddarholmen. Det fullbordades 1884 till en kostnad av 189 000 kronor. Badet dimensionerades för cirka 70 000 badande årligen (exklusive skolbarn). Strömbadet innehöll en stor bassäng, en dubbelbassäng och flera mindre bassänger. Badet hade flera bassänger lämpliga för tävlingar. Herrbassängen var störst, den mätte 33,3 meter. Herrar och damer badade åtskilda. Längs bassängerna fanns 51 omklädningshytter.[2]





Det enormt och fanns där i 50 år, finns nästan ingen information om det.
Hade som toaletter? Stog inte huset igentligen på botten som varbergs badhus

Bild
fredrik
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 00:41

Inlägg av fredrik »

Jag tror det fanns med en del bilder och flygfilm på badet i en svt dokumentär om centralbron.

Dokumentären gick för några dagar sedan och heter något i stil med "gamla stan - en delad stad"
Skriv svar