Våningshus under jord

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Banjo_Joe
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 30 nov 2013, 17:01

Våningshus under jord

Inlägg av Banjo_Joe »

Tjääna, var tvungen att att sätta mig vid nätet och försöka leta info om ett rykte jag fick höra. Hittade tyvärr ingen info, men jag hittade denna eminenta sida :D
Bor i Norberg och det ska finnas ett gammalt gruvhål (inte Bålsjön) där några grabbar var ner för något år sen. Passagen var lätt, men en bit in hade det rasat. Dessa grabbar hade lyckats ta sig förbi raset och kommit in i en sal och mitt i salen stod ett 2-3våningshus?! Fönstren var bommade med lås mm.
Någon som har info om detta? skulle mer än gärna ta mig dit om jag bara fick kordinater.

Med vänlig hälsning//Joel
Senast redigerad av 1 Banjo_Joe, redigerad totalt 0 gånger.
Banjo_Joe
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 30 nov 2013, 17:01

Inlägg av Banjo_Joe »

Ber om ursäkt för min framfusighet. Märker när jag läser andra inlägg att det ligger mycket jobb bakom era sökanden. Glöm det där med plats och kordinater.
Skulle dock vara tacksam om någon stött på något liknande? Huset såg ut som ett vanligt flerplanshus. Som om nån hade tagit o stoppad ner det under jord bara.

Mvh//Joel
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Var det en gruva eller en gruva som fått nytt användningsområde? :)
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

2-3 våningshus i bergrum under marken är ju i sig inget konstigt eller direkt ovanligt, sådana har/hade försvaret "gott om". Däremot så brukar de ju inte stå "mitt i en sal", för det mesta(?) är det bara sådär 2-3 meter mellan dem och bergrummets väggar...

När det gäller gruvor så kan jag tänka mig att en del av dem ingick i "krigsproduktionen", dvs. att de skulle kunna vara aktiva och leverera t.ex järnmalm även i ofred. I ett sådant läge behövdes kanske sådana här saker även i gruvor...(?)
Banjo_Joe
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 30 nov 2013, 17:01

Inlägg av Banjo_Joe »

Tack för svar!
Den gamla gruvverksamheten är nerlagd. Bara Bålsjön som är aktiv och expanderar.
Om den fått nytt användningsområde låter jag vara osagt då personer runt det området upplevt en del "märkliga" saker.

Försökt söka på hus/ byggnader under jord och gruvor men inte hittat något.
Det enda jag hittade var nån som hade teorier om att det kunde vara en planterad hemlighet. Alltså att man nöjer sig med att man hittat en "hemlighet" och inte söker vidare..
Senast redigerad av 1 Banjo_Joe, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Osprey""]för det mesta(?) är det bara sådär 2-3 meter mellan dem och bergrummets väggar...[/quote]
Vet ej hur det ser ut i övriga landet men 2-3 m låter mycket. Har sett tomutrymmet mellan betong och berg i två anläggningar i Karlskrona kommun: KSRR Gruvan och HC Trasten. Där var det betydligt smalare, man kunde nätt och jämt gå där...
[quote=""Banjo_Joe""]Om den fått nytt användningsområde låter jag vara osagt då personer runt det området upplevt en del "märkliga" saker.[/quote]
Som vadå? Vore kul att läsa lite mer om dessa händelser...
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

[quote=""Saddam""]Vet ej hur det ser ut i övriga landet men 2-3 m låter mycket. Har sett tomutrymmet mellan betong och berg i två anläggningar i Karlskrona kommun: KSRR Gruvan och HC Trasten. Där var det betydligt smalare, man kunde nätt och jämt gå där...[/quote]

Det är möjligt att det är så. Jag har sett ställen med en spalt på 2-3 meter, men då har det samtidigt varit rör för VVS där i just de regionerna också. Så det är möjligt att en halvmeter är mer korrekt överlag.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Saddam""]Vet ej hur det ser ut i övriga landet men 2-3 m låter mycket. Har sett tomutrymmet mellan betong och berg i två anläggningar i Karlskrona kommun: KSRR Gruvan och HC Trasten. Där var det betydligt smalare, man kunde nätt och jämt gå där...

Som vadå? Vore kul att läsa lite mer om dessa händelser...[/quote]


Det är väldigt olika, vissa anläggningar har bara några centimeter på sina ställen medans andra har ganska stora utrymmen utanför "byggnaderna". En anläggning jag besökt har dieselagg och annat stående utanför husen så där är det ganska gott om utrymme runt om.
Men inget jag besökt har något som står mitt i en sal på det beskrivna sättet.

Jag tänker dock spontant att det kan vara någon form av en kontorsbyggnad/modul som står nere i en gruva eventuellt.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

Om det vore så att ett "hus" står "mitt i en sal", så måste det ju vara så att utrymmet runt om huset också används till något och att huset så att säga bara är till för någon speciell verksamhet.

De bergrum med 2-3 våningshus i som jag har varit inne i har mest varit KA-batterier och då har bergrummet enbart varit till för att få plats med ett hus som står på gummifötter (alternativt hänger) och sedan utgöra skydd för detta. Utrymmet mellan "huset" och berget har alltså inte använts till något, mer än att vara utrymme för ledningar och rör, samt montering av huset.

Men om man istället tänker sig att utrymmet runt huset är det som är det primära. Skulle det kunna vara så i något sammanhang?

Självfallet är det så när det är en gruva, eftersom själva gruvan isåfall är det som är det viktiga. Isåfall skulle man ju kunna tänka sig ett hus som skyddsrum, men knappast ett 2-3 vånings hus. Att lägga något annat, typ ett batteri, ett LFC eller något annat inne i en befintlig gruva, låter inte direkt sannolikt. En gruva är visserligen ett bergrum, men den är inte primärt byggd för att tåla bomber och tunnlarna har antagligen inga stötvågsfickor etc...

Eller finns det några andra tänkbara scenario....?
Banjo_Joe
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 30 nov 2013, 17:01

Inlägg av Banjo_Joe »

Det är boende runt ikring som sett konstiga flygmaskiner, ljusfenomen mm. Det roliga är att det är flera som sett fenomenen på samma ställe vid olika tillfällen. Första tanken var drönare..men men. Än så länge inte upplevt nå speciellt själv ;) har försökt forska mer men en del är väldigt förtegna.
Skriv svar