Roverfabriken (England)

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Roverfabriken (England)

Inlägg av huricane4 »

Va å hämtade en bil hos en anglofil igår...
Han sa att Rover fabriken stått i stort sett orörd sen konkursen så jag googlade lite å det verkade stämma....
http://www.teoti.com/photography/19553-abandoned-car-factory-rover-mg.html

Ser ut som dom bara tryckt in en stoppknapp och gått hem, fullt med halvfärdiga bilar på löpande bandet.


edit: såg att bilderna jag länkade till är från 2007.... googlat lite snabbt men inte hittat nån info om nuläget
Senast redigerad av 1 huricane4, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Historien finns på engelska wiki...
http://en.wikipedia.org/wiki/British_Leyland
Fabriken verkar ha stängts redan -05.

Denna ligger i Coventry och det verkar finnas fler övergivna fabriker där.
Bla Peugeot har haft nå'n form av tillverkning i Coventry.
Dessutom finns det lite info hos vår engelska motsvarighet.

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
dev/null
Inlägg: 128
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 20:29

Sv: Roverfabriken (England)

Inlägg av dev/null »

Mer om Longbridgefabriken här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Longbridge ... _ownership
Tydligen smäcker man ihop kinatillverkade byggsatser i mindre skala under MG-namnet.
Somligt tycks ha rivits för bostäder och andra delar har tagits över av andra verksamheter.
______________
devnull.pixbox.se
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

En fin ruin. Dock är det samtidigt tråkigt då detta var den sista inhemska tillverkaren av vanliga personbilar om jag fattat det rätt. Övriga kvarvarande tillverkar endast lyxbilar eller ägs av utländska biltillverkare, t.ex. Mini -som ägs av tyska BMW.

Har sett bilder från fabriken som visar att även specialbilar så som prototyper och testbilar lämnats kvar utomhus för väder och vind. Kineserna köpte en del av pressverktygen samt lite annan utrustning, här är ett exempel:
Roewe 750
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar