Bergrummet i Gällö.....

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Shagrath
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 15 nov 2011, 10:30

Bergrummet i Gällö.....

Inlägg av Shagrath »

Såg detta bergrum i all sin hast. Det är stort, mycket stort. En ingång i berget finns även ifrån E14-hållet (ej skyddsobjekt). Och Gällöberget är ganska stort, vilket tyder på att dess anläggning inuti måste vara enorm. Dock så har det förekommit hemlig verksamhet inne där som väldigt få vet om idag. På 80-talet misstänker jag.

En mycket god vän var och larmade där i mitten på 80-talet och vittnade om dess gigantiska underjordiska facilitet. Dock så visste denne inte om vad som föregicks då allt skedde med största sekretess.

Samme elektriker har även larmat 2 st andra enorma bergrum i närheten. Det ena hyr idag Jamtli för att arkivera sina gamla föremål. Det är inte lika stort som det i Gällö, men gigantiskt även det. Det ligger bara någon kilometer efter rondellen i Brunflo (ej skyddsobjekt) uppe i berget. Detta har 3 infarter med ca 3 kilometers avstånd till varandra. Detta kan ses på GoogleMaps

Det sista och 3:e enorma bergrum tros ligga i Revsund (ej skyddsobjekt). Där går även tågräls in i berget en bit bortanför huvudinslaget. Detta skall vara större än dem andra 2. Vilket får tankarna till ett större berglager.

Så fort jag får tid ska jag fara iväg och fota lite. Inslagen i Gällöberget är kanske bland dem mäktigaste jag sett när det gäller bergrum.

Men det jag undrar, vet någon om dess historia? Det finns väldigt lite och knapphändig information om dessa enorma bergrum.

Det vore kul om någon varit in i dessa och kan bekräfta det jag just skrivit.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Shagrath""]Såg detta bergrum i all sin hast. Det är stort, mycket stort. En ingång i berget finns även ifrån E14-hållet (ej skyddsobjekt). Och Gällöberget är ganska stort, vilket tyder på att dess anläggning inuti måste vara enorm. Dock så har det förekommit hemlig verksamhet inne där som väldigt få vet om idag. På 80-talet misstänker jag.

En mycket god vän var och larmade där i mitten på 80-talet och vittnade om dess gigantiska underjordiska facilitet. Dock så visste denne inte om vad som föregicks då allt skedde med största sekretess.

Samme elektriker har även larmat 2 st andra enorma bergrum i närheten. Det ena hyr idag Jamtli för att arkivera sina gamla föremål. Det är inte lika stort som det i Gällö, men gigantiskt även det. Det ligger bara någon kilometer efter rondellen i Brunflo (ej skyddsobjekt) uppe i berget. Detta har 3 infarter med ca 3 kilometers avstånd till varandra. Detta kan ses på GoogleMaps

Det sista och 3:e enorma bergrum tros ligga i Revsund (ej skyddsobjekt). Där går även tågräls in i berget en bit bortanför huvudinslaget. Detta skall vara större än dem andra 2. Vilket får tankarna till ett större berglager.

Så fort jag får tid ska jag fara iväg och fota lite. Inslagen i Gällöberget är kanske bland dem mäktigaste jag sett när det gäller bergrum.

Men det jag undrar, vet någon om dess historia? Det finns väldigt lite och knapphändig information om dessa enorma bergrum.

Det vore kul om någon varit in i dessa och kan bekräfta det jag just skrivit.[/quote]

Jo nog vart man där nå'n gång -82 när man lumpade på F4.
Så stort är det inte vad gäller den typen av bergrum, ganska normalt för ett bergrumsförråd. Finns väl ca XX st i landet...nänä den informationen är underligt nog fortfarande hemlig. Japp, jag har kollat det. :cool:
Det finns fler i området.... ;)

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Skriv svar