Genom landet...

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
danne
Inlägg: 102
Blev medlem: sön 21 sep 2008, 09:44

Genom landet...

Inlägg av danne »

När jag i våras bilade mellan dalarna-skåne så såg jag massa hus som såg riktigt tomma ut efter riksvägen... tyvärr var jag ensam och trött (tar ju några timmar att bila på en dag) så ville inte traska in på gårdarna/i husen, men nån som testat att bilat som jag och "hälsat på" dessa hus?

såg ganska många hus just vid göteborgs-trakterna...

det är iaf en "todo-grej" jag lär göra..... men när hur var vet i 17 :(
***
Jag gillar UE - gör du? :rolleyes:
Tomt & Öde
Inlägg: 290
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 22:05
Kontakt:

Inlägg av Tomt & Öde »

Vi var på bilsemester i somras. Åkte från Ånge via Sveg, Orsa, Säter, Sala, Eskilstuna, Motala, Vadstena, Mjölby, Trosa, Strängnäs, Enköping, Sala, Gävle, och sedan hem över Bollnäs/Ljusdal. Såg på den trippen hundratals ödehus, fabriker, idrottsplatser och andra intressanta ställen.

Jag började skriva ner dem på telefonen, för att sedan fortsätta på laptopen.
Efter Borlänge så gav jag upp, och skrev bara ner de riktigt intressanta ställena, för att sedan sluta helt... Det blev för mycket helt enkelt... Däremot tänkte jag planera in en trip med mitt största fan och ue-kollega som har husbil och då blir det stopp vid varje ställe efter vägen... :)
Centrala Sverige - http://www.tomtochode.se
David M
Inlägg: 93
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 14:02

Inlägg av David M »

danne: Det låter som om du åkte längs med E45:an igenom Dalsland! Hela sträckan mellan Åmål och Frändefors (landskapsgränsen mot Västergötland på ett ungefär) är en flera mil lång smal väg kantad av nedlagda mackar och verkstäder, till-salu-skyltar, gårdar med igenrasade tak m.m. Jag åkte där i våras, helt otroligt hur illa det ser ut där på Dalslandsslätten. Räknade de tio första övergivna och övervuxna gårdarna jag såg men fick sluta sedan för att inte tappa koncentrationen från vägen. Att vägen är skyltad max 70km/h, är smal så två lastbilar knappt kan mötas, går igenom alla samhällen som tänkas finns och korsar järnvägen Karlstad-Göteborg i järnvägsövergångar fyra-fem gånger bidrar bara till att höja stämningen av misär.
Tomt & Öde
Inlägg: 290
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 22:05
Kontakt:

Inlägg av Tomt & Öde »

Och folk frågar sig vart man kan hitta övergivna byggnader... hihi
Åk en sväng vetja... :)
Centrala Sverige - http://www.tomtochode.se
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""David M""]danne: Det låter som om du åkte längs med E45:an igenom Dalsland! Hela sträckan mellan Åmål och Frändefors (landskapsgränsen mot Västergötland på ett ungefär) är en flera mil lång smal väg kantad av nedlagda mackar och verkstäder, till-salu-skyltar, gårdar med igenrasade tak m.m. Jag åkte där i våras, helt otroligt hur illa det ser ut där på Dalslandsslätten. Räknade de tio första övergivna och övervuxna gårdarna jag såg men fick sluta sedan för att inte tappa koncentrationen från vägen. Att vägen är skyltad max 70km/h, är smal så två lastbilar knappt kan mötas, går igenom alla samhällen som tänkas finns och korsar järnvägen Karlstad-Göteborg i järnvägsövergångar fyra-fem gånger bidrar bara till att höja stämningen av misär.[/quote]

Körde sträckan Göteborg Mora ett par gånger i våras och hela den vägen är precissom du säger kantad av misär. Någon gång när jag hartid ska jag stanna i varje liten stad/samhälle/by och gå runt och kolla på allt övergivet. Hur långt ska 45an byggas om och breddas? Ska en fortsätta upp mot värmland så lär många platser få ge vika för grävmaskinerena.

För den intresserade så finns det en "draktandsspärr" (dvs. stridsvagnshinder) utanför Stöllet i norra Värmland. Det är en del av en av de längsta spärrar som byggts.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Genom landet...

Inlägg av Grishnac »

Det finns även massvis med draktandsspärrar i mina hemtrakter runt Idre/Särna.
Användarvisningsbild
danne
Inlägg: 102
Blev medlem: sön 21 sep 2008, 09:44

Inlägg av danne »

[quote=""David M""]danne: Det låter som om du åkte längs med E45:an igenom Dalsland! Hela sträckan mellan Åmål och Frändefors (landskapsgränsen mot Västergötland på ett ungefär) är en flera mil lång smal väg kantad av nedlagda mackar och verkstäder, till-salu-skyltar, gårdar med igenrasade tak m.m. Jag åkte där i våras, helt otroligt hur illa det ser ut där på Dalslandsslätten. Räknade de tio första övergivna och övervuxna gårdarna jag såg men fick sluta sedan för att inte tappa koncentrationen från vägen. Att vägen är skyltad max 70km/h, är smal så två lastbilar knappt kan mötas, går igenom alla samhällen som tänkas finns och korsar järnvägen Karlstad-Göteborg i järnvägsövergångar fyra-fem gånger bidrar bara till att höja stämningen av misär.[/quote]

kan nog stämma, jag följde GPS:n =)

känns som man köra göra en vända igen helt enkelt!!! :)

som sagt: övergivna hus finns det gott om ja
***
Jag gillar UE - gör du? :rolleyes:
Användarvisningsbild
danne
Inlägg: 102
Blev medlem: sön 21 sep 2008, 09:44

Inlägg av danne »

[quote=""Grishnac""]Det finns även massvis med draktandsspärrar i mina hemtrakter runt Idre/Särna.[/quote]

vad är "draktandsspärrar" ?
***
Jag gillar UE - gör du? :rolleyes:
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

[quote=""danne""]vad är "draktandsspärrar" ?[/quote]
Spærrlinjer mot pansarvagnar från tiden før andra værldskriget:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Drakt%C3%A4nder
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[QUOTE=LowAndSlow;437]Körde sträckan Göteborg Mora ett par gånger i våras och hela den vägen är precissom du säger kantad av misär. Någon gång när jag hartid ska jag stanna i varje liten stad/samhälle/by och gå runt och kolla på allt övergivet. Hur långt ska 45an byggas om och breddas? Ska en fortsätta upp mot värmland så lär många platser få ge vika för grävmaskinerena.

För den intresserade så finns det en "draktandsspärr" (dvs. stridsvagnshinder) utanför Stöllet i norra Värmland. Det är en del av en av de längsta spärrar som byggts.[/QUOTE
Jag har ju kört mellan Gbg och Karlstad en del i min dag, och den vägen kommer ALDRIG att byggas ut. Det ligger en död hand över den. Fast nästan allra lustigast är de 6 kilometer motorväg som helt plötsligt dyker upp mitt i ödemarken en bit norr om Säffle, strax före Slottsbron. I början av 1990-talet lanserades en ambitiös vägplan med mål att bygga motorväg hela vägen mellan Oslo och Stockholm. De sex idiotkilometrarna utanför Slottsbron är minnet av den numera bortglömda planen.
Vilket för till en annan tanke: har någon sett andra liknande tokprojekt?
Skriv svar