Spårvagnstunnel(lar)

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

myller
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 29 sep 2008, 15:29

Inlägg av myller »

Tunneln finns! Dock inte i sådan omfattning som vissa verkar tro. Man sprängde in under det första huset, sedan slutade man och lade igen mynningen. Någon station eller "tunnel färdig att användas" finns alltså inte. Tycker själv det är jättespännade, men är ledsen om jag gjort er besvikna.

[quote=""westgothia""]Används väl för fjärrvärme el. nåt liknande tror jag,varför linjen inte byggdes vidare vet jag faktiskt inte. Pengarna kanske tog slut?[/quote]
Tunnelbanekonventeringen lades på is, likaså denna tunnel som man inte såg någon nytta för. Man visste ju inte om spårvägen skulle behållas överhuvudtaget. Fjärrvärmetunnlar; ja men det är ett helt separat system.
Mellis
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 09 feb 2009, 20:39

Inlägg av Mellis »

Där ser man, du har inga uppgifter var själva mynningen en gång varit och vilket av husen som den gick under?

Ett helt annat ämne, fast ändå tunnlar som jag fått information om är avloppssystem som är byggt i Angered, är rejält överdimensionerat än vad som egentligen används idag, eftersom planerna var att bygga en mindre stad i Angered (angereds centrum och kringområdet). Så vem vet om det finns tunnlar som inte används som fortfarande väntas på att bli upptäckta :)

Samtidigt en annan sak, riktigt offtopic.. Tycker att Angered borde delas upp i flera mindre orter, delvis Rannebergen, Lövgärdet, Bergsjön osv. För så fort man säger Angered så blir det jaha Bergsjön osv. Samtidigt för att det en oehört förstor ort.
Mellis
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 09 feb 2009, 20:39

Inlägg av Mellis »

Citerar från en sida jag hittade "Har en 100% källa som bekräftat att i Rannebergen byggdes det under "kalla kriget" ett reservsjukhus för Göteborg som har en underjordisk direktförbindelse till Sahlgrenska Sjukhus."

Frågan är hur långt man vågar att spekulera, låt oss säga att detta kan vara sant, ioförsig inte helt omöjligt egentligen eller? vore inte detta ett ganska bra resonomang till att ingen information riktigt kommer ut vad som kan dölja sig under Rannebergen..
loop
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 14 jan 2009, 15:24

Inlägg av loop »

[quote=""Mellis""]Citerar från en sida jag hittade "Har en 100% källa som bekräftat att i Rannebergen byggdes det under "kalla kriget" ett reservsjukhus för Göteborg som har en underjordisk direktförbindelse till Sahlgrenska Sjukhus."

Frågan är hur långt man vågar att spekulera, låt oss säga att detta kan vara sant, ioförsig inte helt omöjligt egentligen eller? vore inte detta ett ganska bra resonomang till att ingen information riktigt kommer ut vad som kan dölja sig under Rannebergen..[/quote]

Den människan som skrev detta vet inget om "berggrunden" i Göteborg iallafall.
Alltså, spårvägens tunnelbygge i Rannebergen är ingen hemlighet, väldigt många vet om det, men det är ju inget stort så det snackas väl inte om det.
http://trossbotten.blogspot.com/ Uppdaterad! Faktiskt.
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

[quote=""CB Milton""] Sen är det mycket svårt att bygga hållbara tunnlar i Göteborg med tanke på att större delen av staden vilar på lera.

Titta på hur tunnlarna ligger och är konstruerade i Göteborg så förstår du.[/quote]

Visserligen har Göteborg ett ganska brett tunnelnät trots markens beskaffenheter, vissa av dem ligger dock ganska djupt. Men att diskutera just de tunnlarna här är ingen bra idé då de fortfarande är aktiva på ett eller annat sätt.

Summan av kardemumman blir ändå att de lyckades lösa problemet med leran på ett, med facit i hand, bra sätt.
Mellis
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 09 feb 2009, 20:39

Inlägg av Mellis »

Så snart vädret tillåter ska det bli några vandringar i området och även fotografera, för att på något sätt evenuellt luska fram några ledtrådar.. Även om det troligtvist är ett omöjligt fall.
myller
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 29 sep 2008, 15:29

Inlägg av myller »

[quote=""Mellis""]Citerar från en sida jag hittade "Har en 100% källa som bekräftat att i Rannebergen byggdes det under "kalla kriget" ett reservsjukhus för Göteborg som har en underjordisk direktförbindelse till Sahlgrenska Sjukhus."

Frågan är hur långt man vågar att spekulera, låt oss säga att detta kan vara sant, ioförsig inte helt omöjligt egentligen eller? vore inte detta ett ganska bra resonomang till att ingen information riktigt kommer ut vad som kan dölja sig under Rannebergen..[/quote]
Beror ju på hur man ser det. Sjukhuset i Rannbergen kan vi nog genast avskriva, men det existerar långa långa tunnlar. Med endast ett avbrott från underjorden kan du ta dig från Rannebergen till Sahlgrenska. Då inte direkt in på Sahlgrenska utan några hundra meter (?) bortanför.
myller
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 29 sep 2008, 15:29

Inlägg av myller »

[quote=""Mellis""]Där ser man, du har inga uppgifter var själva mynningen en gång varit och vilket av husen som den gick under?[/quote]
Under det första huset ska det vara, om man kommer från Angered centrum. Även om jag aldrig lyckats uttyda exakt var, så ska det vara vid en märklig öppen yta nedanför vägräcket.
Ett helt annat ämne, fast ändå tunnlar som jag fått information om är avloppssystem som är byggt i Angered, är rejält överdimensionerat än vad som egentligen används idag, eftersom planerna var att bygga en mindre stad i Angered (angereds centrum och kringområdet). Så vem vet om det finns tunnlar som inte används som fortfarande väntas på att bli upptäckta :)
Har hört samma sak jag :D
Det rör sig dock inte om avloppssystemet utan de såkallade gemensamhetstunnlarna. Tror det beror på fiberns intåg, att de uttnytjas så lite idag jämfört med vad det var tänkt.
Mellis
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 09 feb 2009, 20:39

Inlägg av Mellis »

Har kommit över en heldel information vad som finns i området.

Sjukhuset som vissa spekulerar över i Rannebergen existerar inte där, utan det som kallas för sjukhus, är rättare sagt en förbandsplats som existerar i närområdet, under Gårdsten rättare sagt. Vid denna förbandsplats, så skall det finnas fyra stycken baracker, rödmålade med vita knutar- och innehålla förbandsmateriel och även försvarets klassiska våningsängar m.m. Från denna punkt, eller tunnelnät så kan man ta sig till bland annat Hisingen, Rosenlund, Surte, Frölunda. Skyltar vägleder i tunnelnätet. Det finns oerhört mycket fler tunnlar än vad folk har kunnat tro tidigare, som vissa skrivit att det inte varit speciellt sannolikt pga lera m.m. Men detta är felaktigt. Mycket av det som spridids rykten av kanske inte kan bekräftas pga det fortfarande är ett känsligt område att prata om.

Gårdsten som område var tänkt att användas till de oliktänkade, eller oönskade när detta planerades, vägen som sträcker sig runt området har de förutsättningar att stängsel lätt skulle kunna monteras upp, dessa fanns även förvarade i diverse bergs förråd, dock evenuellt inte längre. Även vakttorn skulle även upprättas. Sök på Hitta.se Välj även 3D vy- Gårdsten, Agnesberg så kan ni se vyn över området hur vägen går runt, det var här stängslena skulle uppföras, och bakom dessa vrån så är det bergsklippor ner.

Det finns mer att berätta om området...
Senast redigerad av 1 Mellis, redigerad totalt 0 gånger.
Skriv svar