Spårvagnstunnel(lar)

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Mellis
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 09 feb 2009, 20:39

Spårvagnstunnel(lar)

Inlägg av Mellis »

Börjar lite lätt undersökning, eftersom jag är relativt ny inom detta området, dock väldigt intressant, tycker det är jätte intressant att röra sig omkring och titta på saker från gamla tider.

Men hur som helst, tänkte börja lite med en Spårvagnstunnel som sägs ska ha byggt under miljonprogrammet i Angered - Göteborg. Slutstationen ligger idag i Angereds centrum men det fanns planer på att det skulle finnas en station i Rannebergen, som ligger en liten bit därifrån. Enligt lättare källor så ska tunnel vara byggd, eller inte.

Någon som sitter på någon information?
Mellis
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 09 feb 2009, 20:39

Inlägg av Mellis »

En del av rykterna säger bland annat att det ska finnas en spökstation som man började bygga, men färdigställdes aldrig och idag skall en skola vara ivägen för mynningarna.
Samtidigt så säger en del att själva mynnigen sprängdes igen. Även "färdigsprängd till 90% men ej färdigbyggd".
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Spårvagnstunnel(lar)

Inlägg av Grishnac »

Vänta nu lite här, en tunnel för tåg - blir inte det en tunnelbana då?
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
westgothia
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 17:18

Inlägg av westgothia »

Används väl för fjärrvärme el. nåt liknande tror jag,varför linjen inte byggdes vidare vet jag faktiskt inte. Pengarna kanske tog slut?
Användarvisningsbild
McB
Inlägg: 126
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 18:22

Inlägg av McB »

Enligt ett gammalt inlägg på något spårvagsforum av en som arbetade med projektet är tunneln i stort sett färdigsprängd. Någon station byggdes så vitt jag kan utröna aldrig.

Enligt samma källa är tunnelinslagen idag plomberade och används inte, ej heller för fjärrvärme.
loop
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 14 jan 2009, 15:24

Inlägg av loop »

Jag har jobbat på spårvägen och de där uppgifterna ska stämma. Om man åker från Backaplan till Backa så kan man se vart det var planerat att den linjen(till Backa alltså) skulle gå också, mellan vägbanorna. Från Eketrägatans hpl så gick det tidigare ett spår till Eriksberg, det är numera en gångbana.
Senast redigerad av 1 loop, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Feklskrivning
http://trossbotten.blogspot.com/ Uppdaterad! Faktiskt.
Användarvisningsbild
McB
Inlägg: 126
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 18:22

Inlägg av McB »

[quote=""loop""]Jag har jobbat på spårvägen och de där uppgifterna ska stämma. Om man åker från Backaplan till centrum så kan man se vart det var planerat att den linjen skulle gå också, mellan vägbanorna. Från Eketrägatans hpl så gick det tidigare ett spår till Eriksberg, det är numera en gångbana.[/quote]

Nu har du nog blandat ihop stadsdelarna lite. Linjen till Rannebergen var tänkt att vara en förlängning av linjen till Angered, ingen separat linje.
loop
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 14 jan 2009, 15:24

Inlägg av loop »

[quote=""McB""]Nu har du nog blandat ihop stadsdelarna lite. Linjen till Rannebergen var tänkt att vara en förlängning av linjen till Angered, ingen separat linje.[/quote]

Hade skrivit fel, har ändrat nu.
http://trossbotten.blogspot.com/ Uppdaterad! Faktiskt.
westgothia
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 17:18

Inlägg av westgothia »

[quote=""loop""]Jag har jobbat på spårvägen och de där uppgifterna ska stämma. Om man åker från Backaplan till Backa så kan man se vart det var planerat att den linjen(till Backa alltså) skulle gå också, mellan vägbanorna. Från Eketrägatans hpl så gick det tidigare ett spår till Eriksberg, det är numera en gångbana.[/quote]

Från Backapla till Backa,vilken väg pratar vi om?

Hur långt mot Eriksberg gick spåret?

Mycket intressant!
loop
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 14 jan 2009, 15:24

Inlägg av loop »

[quote=""westgothia""]Från Backapla till Backa,vilken väg pratar vi om?

Hur långt mot Eriksberg gick spåret?

Mycket intressant![/quote]

Jag kommer inte ihåg vilken det är, men det märks ganska tydligt. Gatukontoret kan nog berätta det mesta för dig eller Spårvägssällskapet

Om du kollar på eniro.se kartor så ser man gångvägen. Jag kommer inte riktigt ihåg, men det är nästan framme vid järnvägsövergången vid Färjenäs som vändslingan låg.
http://trossbotten.blogspot.com/ Uppdaterad! Faktiskt.
Skriv svar