Övergivna herrgårdar?

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Ruins""]Finns det inga klassiska "brukspatronsvillor" som står öde?[/quote]

Nja, det är väl dom som räknas som sentida herrgårdar mer eller mindre, men det finns någon större träkåk även om dom inte riktigt kvalificerar som herrgård.
jag har hittat en i alla fall:

Bild

Bild

Bild


Men jag anser inte att det här är en herrgård.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

[quote=""Ruins""]Finns det inga klassiska "brukspatronsvillor" som står öde?[/quote]

Jag har en bruksherrgård ett par mil hemifrån. Har varit obebodd sen 1980-talet och genomgick en ofullbordad renovering på 1990-talet. Själva bruket lades ned redan 1904, men herrskapet levde på stora skogsegendomar under lång tid. Egentligen är det en riktig herrgård, uppförd av en adelsman.

Hoppas kunna återkomma med bilder när tillfälle ges.
Kalle_Sundsvall
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 23 feb 2009, 14:15

Inlägg av Kalle_Sundsvall »

[quote=""Grishnac""]
jag har hittat en i alla fall:

Bild

Bild
[/quote]

Jag tycker att det ser väldigt märkligt ut med byggnadsställningar runt ett övergivet hus, ungefär som att man planerade att måla om det. I detta fall ser till och med ställningarna gamla och övergivna ut.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Kalle_Sundsvall""]Jag tycker att det ser väldigt märkligt ut med byggnadsställningar runt ett övergivet hus, ungefär som att man planerade att måla om det. I detta fall ser till och med ställningarna gamla och övergivna ut.[/quote]

Ställningarna är i det närmaste genomruttna, den renoveringen stannade av för många år sedan.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Kalle_Sundsvall
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 23 feb 2009, 14:15

Inlägg av Kalle_Sundsvall »

[quote=""Grishnac""]Ställningarna är i det närmaste genomruttna, den renoveringen stannade av för många år sedan.[/quote]


Det gör det hela ännu mer intressant. Jag har aldrig sett övergivna ställningar förut, framförallt inte av trä.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Grishnac""]Ställningarna är i det närmaste genomruttna, den renoveringen stannade av för många år sedan.[/quote]

Fina bilder, avstannade renoveringsobjekt finns det gott om men de där ställningarna tar priset... ser jättegamla ut.
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""albin""]Jag har en bruksherrgård ett par mil hemifrån. Har varit obebodd sen 1980-talet och genomgick en ofullbordad renovering på 1990-talet. Själva bruket lades ned redan 1904, men herrskapet levde på stora skogsegendomar under lång tid. Egentligen är det en riktig herrgård, uppförd av en adelsman.

Hoppas kunna återkomma med bilder när tillfälle ges.[/quote]

Varför vet inte jag vad det är för ställe? Ett PM med lite mer information? Om det är värt ett besök. Och det låter det som.
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""Kalle_Sundsvall""]Jag undrar om det finns fler än bara ett par enstaka övergivna herrgårdar som jag har läst om och framförallt om det finns några sådana i Norrland? Finns det några övergivna slott någonstans i landet?[/quote]

Den här listan var uppe i nån annan tråd. Där finns ett par tre herrgårdar. Inte i norrland, dock.
http://www.byggnadsvard.se/index.php?op ... Itemid=175
Senast redigerad av 1 mopedhuligan, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Glömde länken...
Användarvisningsbild
NoFace
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 24 feb 2009, 20:35

Inlägg av NoFace »

Osäkert om detta klassar in som herrgård men ett stort trähus som det hörde stora marker till är det. Ligger i utkanten av S-tälje och har gett namn åt området samt att stora delar av Astras produktionsapparat är byggda på den marken.

Läser i tråden att man får acceptera patroner och industrialister som Herrgårds byggare men jag antar att man också får sätta någon gräns i tiden? Byggda före 1900?

En bild visar hur det begav sig när det ännu fanns liv och en bild från nuläget. På ägorna är står också en tegelbyggnad som är en vindpust från att rasa, några öde boningshus samt ett övergivet glashus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar