Övergivna herrgårdar?

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""NoFace""]Osäkert om detta klassar in som herrgård men ett stort trähus som det hörde stora marker till är det. Ligger i utkanten av S-tälje och har gett namn åt området samt att stora delar av Astras produktionsapparat är byggda på den marken.

Läser i tråden att man får acceptera patroner och industrialister som Herrgårds byggare men jag antar att man också får sätta någon gräns i tiden? Byggda före 1900?

En bild visar hur det begav sig när det ännu fanns liv och en bild från nuläget. På ägorna är står också en tegelbyggnad som är en vindpust från att rasa, några öde boningshus samt ett övergivet glashus[/quote]

Fler bilder?
Användarvisningsbild
NoFace
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 24 feb 2009, 20:35

Inlägg av NoFace »

Jag har några till som kanske kommer upp så småningom för tillfället tror jag min Pixbox kvot är fylld. Jag kom inte in i huset som är ganska seriöst bommat.

Alldeles bredvid ligger ett dagis och ungarna glodde i fönstret när jag gick runt.

" Fröken fröken det är en konstig gubbe där - är han farlig? Åhh ingen fara, han är snäll bara han får pilsner ibland säjer erfaren fröken efter snabb blick genom fönstret"
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Övergivna herrgårdar?

Inlägg av Grishnac »

Man behöver nog inte sätta någon gräns i tiden heller, brukspatronerna fanns ju med oss bara en viss tid och när den var till ända så upphörde också traditionen med herrgårdar.
Men tidigt 1900-tal rör det sig i alla fall om helt klart.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

[quote=""NoFace""]Osäkert om detta klassar in som herrgård men ett stort trähus som det hörde stora marker till är det. Ligger i utkanten av S-tälje och har gett namn åt området samt att stora delar av Astras produktionsapparat är byggda på den marken.

Läser i tråden att man får acceptera patroner och industrialister som Herrgårds byggare men jag antar att man också får sätta någon gräns i tiden? Byggda före 1900?

En bild visar hur det begav sig när det ännu fanns liv och en bild från nuläget. På ägorna är står också en tegelbyggnad som är en vindpust från att rasa, några öde boningshus samt ett övergivet glashus[/quote]

En omvänd make-over med ymnig grönska på bilden "före" och "efter"-bilden i livlös grå skrud.. :)
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""k4r4t3k4n4k4s""]En omvänd make-over med ymnig grönska på bilden "före" och "efter"-bilden i livlös grå skrud.. :) [/quote]

Finns ju t.ex. hembygdsföreningar som har en massa bilder i sina arkiv, kanske hittar man rätt hus som sedan kan jämföras med en färsk bild?
loop
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 14 jan 2009, 15:24

Inlägg av loop »

Nere i hälsingland så finns ju lite övergivna hälsingegårdar av rätt rejäl storlek.
http://trossbotten.blogspot.com/ Uppdaterad! Faktiskt.
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""loop""]Nere i hälsingland så finns ju lite övergivna hälsingegårdar av rätt rejäl storlek.[/quote]

Dom är värda ett besök. Fina ställen, dom jag har sett.
Användarvisningsbild
Driftus
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 18 apr 2009, 22:41
Kontakt:

Inlägg av Driftus »

[quote=""Saddam""]Slott och slott... slottsruiner finns det ju gott om. Men tyvärr inte så mycket att se.

Visingsborgs slottsruin
Eksjöhovgårds slottsruin
Mörbys slottsruin
Sölvesborgs slottsruin
Lyckeby slottsruin
Raseborgs slottsruiner
Borgholms slottsruin
Braehus, det kanske mest kända vid sidan av slottsruinen i Borgholm

Flera av dem är renoverade så att de kan ta emot turister...

Endast några enstaka står övergivna.[/quote]

haha i sölvesborgs ruin brukade jag leka när jag var liten, åka pulka ner för den backen å sådant :)
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Driftus""]haha i sölvesborgs ruin brukade jag leka när jag var liten, åka pulka ner för den backen å sådant :) [/quote]

Ha ha, måste varit en kul lekplats.
Har aldrig utforskat slottsruinen där, bara kört förbi.
Är det värt ett besök, fanns det någonting att se där???
Användarvisningsbild
Alien
Inlägg: 169
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 04:32

Inlägg av Alien »

Finns ju även en övergiven herrgård utanför falun, och en till någonstans i stockholms trakten.
Det sista övergivna slottet som jag inte kommer ihåg vad det hette vart renoverat för några år sen.
Skriv svar