Öde by

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Countrylass
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 29 dec 2008, 12:18
Kontakt:

Öde by

Inlägg av Countrylass »

Jag har hört ryktet om en öde by utanför Sollefteå någonstans, kan det stämma att det finns en sådan där ?
joel@mfed
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:19

Inlägg av joel@mfed »

[quote=""Countrylass""]Jag har hört ryktet om en öde by utanför Sollefteå någonstans, kan det stämma att det finns en sådan där ?[/quote]

I boken 'ÖDE - Det bortglömda Sverige' har fotografen Max Ström några bilder som visar en öde by, vart förtäljs inte... Bara nått om att om inte stålindustrin hade gått i kris skulle det förmodligen vara bebyggt. Det handlar om ca 25 flerfamiljshus. Vore intressant att veta vart det ligger!
Reverend Raw
Inlägg: 191
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 22:49

Inlägg av Reverend Raw »

Det har väl aldrig funnits någon stålindustri norr om Sollefteå. Många byar har ju blivit öde i den bemärkelsen att dom bara är bebodda som sommarstugor. Vid kraftstationen vid Betåsen finns det rester efter en by som byggdes upp då dammbyggena uppfördes.
Reverend Raw
Inlägg: 191
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 22:49

Inlägg av Reverend Raw »

[quote=""Countrylass""]Jag har hört ryktet om en öde by utanför Sollefteå någonstans, kan det stämma att det finns en sådan där ?[/quote]


Det kan ju vara Lilltersö som Haggeman fotat. Det är ju en by som väl inte är helt öde.

Lilltersö genom Haggemans ögon.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

raggare
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 13:52

Inlägg av raggare »

[quote=""Saddam""]Två trådar om övergivna byar i Sverige:
http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=1120
http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=1029[/quote]

tänkte bara kolla om de verkligen är tomt vid storbränna i sollefteå
Kattenihatten
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 05 sep 2010, 18:46
Kontakt:

Sv: Öde by

Inlägg av Kattenihatten »

Utanför Skellefteå vet jag däremot att det ska finnas en ödeby som är rätt mytomspunnen.
Skriv svar