Fd sockerbruk i Karpalund, skåne

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Matso
Inlägg: 259
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 12:55
Kontakt:

Fd sockerbruk i Karpalund, skåne

Inlägg av Matso »

Finns det någon som har information om detta?

Nedlagt vad jag förstår, men har inte hittat nån info om det finns kvar eller om det används till nåt annat...

http://www.industrihistoriaiskane.se/PJP_bild/pages/Karpalund%20f%20d%20sockerbruk%20030916%2001.htm

Edit: En ledtråd... http://www.bps.se/historik2.htm. Skit också, verkar vara dött...

/MatsO
Senast redigerad av 2 Matso, redigerad totalt 0 gång.
Im not lost, Im only exploring...
www.matsol.se/Galleri
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Lugn... det finns flera nedlagda sockerbruk att utforska, de flesta ligger i Skåne.

OBS:
Vissa ser ut att vara övergivna men det pågår verksamhet där, om än i liten skala.

Det sjuka är -antalet sockerbruk som är i drift: 1
(i hela landet)
Användarvisningsbild
Kairo
Inlägg: 115
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:49
Kontakt:

Inlägg av Kairo »

Sockerbruket var rätt kul. Men bäst där var den närliggande arbetsbostaden, en rejäl tvåvåningsvilla som var mitt första riktiga UE-objekt. Riktigt läckert ställe! Min bror var där ofta och filmade, fotade och hade sig. Han har gjort en liten dokumentär om huset också. Sen eldade brandkåren upp det i en övning, och sedan revs det. Även det dokumenterade min bror. Han har bilderna på en blogg någonstans, ska se om jag kan hitta den.

Det var ett tag sen vi var på bruket, men åtminstone delar av det står kvar såvitt jag vet.
Användarvisningsbild
Kairo
Inlägg: 115
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:49
Kontakt:

Sv: Fd sockerbruk i Karpalund, skåne

Inlägg av Kairo »

Hittade hans sida, på pixbox var det visst: http://www.pixbox.se/usr_show_id18662_page0_order1.html

Där finns huset i Karpalund, Strumpfabriken i Knislinge samt Broby Sanatorium.
borr1
Inlägg: 132
Blev medlem: tis 16 sep 2008, 20:12
Kontakt:

Inlägg av borr1 »

Det sjuka är -antalet sockerbruk som är i drift: 1
(i hela landet)[/QUOTE]

menar du då Örtofta?? utan för kävlinge.
Användarvisningsbild
JakobE
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 17:45
Kontakt:

Inlägg av JakobE »

Det är någon slags återvinningsfirma som huserar där. Har för mig det var något jox med biobränsle också när jag körde förbi där senast.

Inte besöksvänligt alltså :(

Örtofta är nu allena kvar om man räknar bort Arlöv som jag tror fortfarande bedriver någon form av sockerrelaterad verksamhet. Sågar sockerbitar och rullar pärlsocker kanske...

Fram tills Danisco tog över sockerindustrin här från Cardo så var det ju en massa regionalpolitik inblandat. Karpalund, Hasslarp, Mörbylånga och Roma rök alla på rätt kort tid. Sedan försvann Jordberga 2000 och Köpingebro 2006...

Örtofta är å andra sidan numera norra Europas största sockerbruk. Köpingebro var tidigare i paritet med Örtofta och man investerade flera hundra miljorner där så sent som 2002. Nu har man fått en massa stålar från EU för att riva... Jag tror att danskarna har lagt ner en del på hemmaplan också och koncentrerat tillverkningen till just Örtofta.

Strukturrationalisering kallas det visst... Man får väl se hur det går med betodlingen i Europa. Odlarstödet skall ju trappas ner för att försvinna på en tioårsperiod. Kanske det bara blir sockerraffinering kvar här, om ens det. Eller så blir det kanske en storsatsning på etanoltilverkning med förnyade stöd. Sockerpriserna går upp och det blir lönsamt att odla betor igen... Vem vet ?

Rätt käckt att tänka sig att det fanns ett sockerbruk i Tanto (skapligt centralt i Stockholm) fram till 1955 !
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""JakobE""]Det är någon slags återvinningsfirma som huserar där. Har för mig det var något jox med biobränsle också när jag körde förbi där senast.

Inte besöksvänligt alltså :(

Örtofta är nu allena kvar om man räknar bort Arlöv som jag tror fortfarande bedriver någon form av sockerrelaterad verksamhet. Sågar sockerbitar och rullar pärlsocker kanske...

Fram tills Danisco tog över sockerindustrin här från Cardo så var det ju en massa regionalpolitik inblandat. Karpalund, Hasslarp, Mörbylånga och Roma rök alla på rätt kort tid. Sedan försvann Jordberga 2000 och Köpingebro 2006...

Örtofta är å andra sidan numera norra Europas största sockerbruk. Köpingebro var tidigare i paritet med Örtofta och man investerade flera hundra miljorner där så sent som 2002. Nu har man fått en massa stålar från EU för att riva... Jag tror att danskarna har lagt ner en del på hemmaplan också och koncentrerat tillverkningen till just Örtofta.

Strukturrationalisering kallas det visst... Man får väl se hur det går med betodlingen i Europa. Odlarstödet skall ju trappas ner för att försvinna på en tioårsperiod. Kanske det bara blir sockerraffinering kvar här, om ens det. Eller så blir det kanske en storsatsning på etanoltilverkning med förnyade stöd. Sockerpriserna går upp och det blir lönsamt att odla betor igen... Vem vet ?

Rätt käckt att tänka sig att det fanns ett sockerbruk i Tanto (skapligt centralt i Stockholm) fram till 1955 ![/quote]

Apropå Tanto - jävlar vilka snygga bostäder det blev där sen. Faktiskt ett av mina svenska favoritområden från 50- 60-talet.
Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

[quote=""JakobE""]Örtofta är nu allena kvar om man räknar bort Arlöv som jag tror fortfarande bedriver någon form av sockerrelaterad verksamhet. Sågar sockerbitar och rullar pärlsocker kanske...
[/quote]
Arlöv är ett raffinaderi där de bl.a. framställer specialsocker i form av olika sirap, pärlsocker etc. samt anpassade produkter till livsmedelsindustrin.
David M
Inlägg: 93
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 14:02

Inlägg av David M »

[quote=""JakobE""]Det är någon slags återvinningsfirma som huserar där. Har för mig det var något jox med biobränsle också när jag körde förbi där senast.

Inte besöksvänligt alltså :(

Örtofta är nu allena kvar om man räknar bort Arlöv som jag tror fortfarande bedriver någon form av sockerrelaterad verksamhet. Sågar sockerbitar och rullar pärlsocker kanske...

Fram tills Danisco tog över sockerindustrin här från Cardo så var det ju en massa regionalpolitik inblandat. Karpalund, Hasslarp, Mörbylånga och Roma rök alla på rätt kort tid. Sedan försvann Jordberga 2000 och Köpingebro 2006...

Örtofta är å andra sidan numera norra Europas största sockerbruk. Köpingebro var tidigare i paritet med Örtofta och man investerade flera hundra miljorner där så sent som 2002. Nu har man fått en massa stålar från EU för att riva... Jag tror att danskarna har lagt ner en del på hemmaplan också och koncentrerat tillverkningen till just Örtofta.

Strukturrationalisering kallas det visst... Man får väl se hur det går med betodlingen i Europa. Odlarstödet skall ju trappas ner för att försvinna på en tioårsperiod. Kanske det bara blir sockerraffinering kvar här, om ens det. Eller så blir det kanske en storsatsning på etanoltilverkning med förnyade stöd. Sockerpriserna går upp och det blir lönsamt att odla betor igen... Vem vet ?

Rätt käckt att tänka sig att det fanns ett sockerbruk i Tanto (skapligt centralt i Stockholm) fram till 1955 ![/quote]


Minns när hela familjen var i Simrishamn 1998 och vi såg mudderverken som fördjupade inseglingsrännan till hamnen, allt för att gotländska bönder skulle skeppa sina betor dit i fortsättningen. När sockerbruket försvann skulle de fortfarande vara garanterade sina betodlingar och skeppa betorna till Skåne. Att det liksom redan fanns en tillräcklig djuphamn på närmre håll från Köpingebro (Ystad) hjälpte inte, för Simrishamn såg sin chans att få till en djupare hamn och förstärkta pirar. Undra om det fortfarande går några betbåtar mellan Gotland (tror det var Klintehamn de gick från) till Simrishamn?


Vet inte hur långt norrut man kan odla sockerbetor men i Finland har det varit stora kontroverser kring sockerbruksnedläggningar.


(apropå centrala industrier, socker och kaffe hör ihop och mitt inne i centrala Uppsala ligger fortfarande Lindvalls kafferosteri, säkert en av de sista industrierna i Sverige som ligger så centralt mitt inne i en såpass stor stad. Tyvärr måste de packa ihop innan 2011 och flytta ut i ett anonymt industriområde p.g.a. sättningsskador från bangårdsbygget)
borr1
Inlägg: 132
Blev medlem: tis 16 sep 2008, 20:12
Kontakt:

Inlägg av borr1 »

(apropå centrala industrier, socker och kaffe hör ihop och mitt inne i centrala Uppsala ligger fortfarande Lindvalls kafferosteri, säkert en av de sista industrierna i Sverige som ligger så centralt mitt inne i en såpass stor stad. Tyvärr måste de packa ihop innan 2011 och flytta ut i ett anonymt industriområde p.g.a. sättningsskador från bangårdsbygget)[/QUOTE]

kanske lite sent och offtopic men Vi har Zoegas kaffe också rätt så centralt i Helsingborg.
Skriv svar