Fd sockerbruk i Karpalund, skåne

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
JakobE
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 17:45
Kontakt:

Inlägg av JakobE »

I globaliseringens anda kan man nu fascinerat iaktaga hur Örtofta sedan ett tag tillbaka nu är i tysk ägo i jättekoncernen Nordzucker. Danskarna är inga dumskallar och jobbar sig uppåt i värdekedjan. Bulksocker var förmodligen mest en belastning för dem.

Ungefär som med bryggerier (Fråga JanJ om urk-Heineken) så kan man konstatera att sockerindustrin blir frågan om volym, processindustri, skalfördelar och varumärken nu när produktionsstöden skärs ner radikalt. Gissningsvis kommer många bönder att gå över till mer lönsamma grödor (vad nu det är enligt gällande dagskurs).

Personligen tror jag betorna är på väg bort och man kommer gradvis övergå till att köpa råsocker i bulk på världsmarknaden. Varumärkena, slutprocessningen, kvalitetskontroll och packningen finns kvar - ett bruk räcker för norra Europa/Skandinavien. Örtofta är nog rätt ohotat...

Tankarna går till Gärsnäs saftstation som är en rätt käck halvruin faktiskt med tjusiga betongskelett från rekordåren. Att denna pseudoverksamhet pågått till en bit in på 1960-talet är ofattbart. Gärsnäs som ligger på nästan siktavstånd från Köpingebro...

Schumpeter for president...
Slim Krim
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 28 okt 2009, 13:01

Inlägg av Slim Krim »

F.d sockerbruket i Arlöv innehas just nu av universums största psykopater; scientologerna. Tror iofs de blir vräkta snart (om de inte redan blivit det) då det går sämre och sämre för dem här. Good ridance säger jag. :)
Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

[quote=""Slim Krim""]F.d sockerbruket i Arlöv innehas just nu av universums största psykopater; scientologerna. Tror iofs de blir vräkta snart (om de inte redan blivit det) då det går sämre och sämre för dem här. Good ridance säger jag. :) [/quote]

Men sockerbruket finns väl fortfarande kvar i Arlöv?
Slim Krim
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 28 okt 2009, 13:01

Inlägg av Slim Krim »

[quote=""jasifil""]Men sockerbruket finns väl fortfarande kvar i Arlöv?[/quote]

Byggnaden ja, men inte verksamheten. Låt oss hoppas att stället används till något vettigt i framtiden.
Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

[quote=""Slim Krim""]Byggnaden ja, men inte verksamheten. Låt oss hoppas att stället används till något vettigt i framtiden.[/quote]

Å tusan! Jag trodde att man fortfarande raffinerade socker i Arlöv.
Användarvisningsbild
Hawkbat
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 20:23

Inlägg av Hawkbat »

[quote=""jasifil""]Å tusan! Jag trodde att man fortfarande raffinerade socker i Arlöv.[/quote]

Det gör man också, men fabriksbyggnader och betmottagning är förstås rivna sedan flera år tillbaka. Scientologerna köpte bara Daniscos kontorslokaler.
Slim Krim
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 28 okt 2009, 13:01

Inlägg av Slim Krim »

[quote=""Hawkbat""]Det gör man också, men fabriksbyggnader och betmottagning är förstås rivna sedan flera år tillbaka. Scientologerna köpte bara Daniscos kontorslokaler.[/quote]

Aha! Tack för infon!
Användarvisningsbild
Kairo
Inlägg: 115
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:49
Kontakt:

Inlägg av Kairo »

[quote=""Slim Krim""]Aha! Tack för infon![/quote]

seså, berätta nu allt du vet om karpalund i stället. du praktiskt taget bodde ju där ute ett tag. ;)
Användarvisningsbild
Matso
Inlägg: 259
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 12:55
Kontakt:

Inlägg av Matso »

[quote=""JakobE""] Tankarna går till Gärsnäs saftstation som är en rätt käck halvruin faktiskt med tjusiga betongskelett från rekordåren. Att denna pseudoverksamhet pågått till en bit in på 1960-talet är ofattbart. Gärsnäs som ligger på nästan siktavstånd från Köpingebro... [/quote]

Läste lite... http://www.sr.se/cgi-bin/kristianstad/nyheter/artikel.asp?artikel=1173801
Där står det:
I saftstationen i Gärsnäs driver Roger Knast däckfirman Österlenvulk. Även om det ibland kan vara knepigt att få ihop moderna arbetsmiljökrav med gammal industrimiljö så tycker han att det är värt besväret.
Okej, jag måste erkänna att halva anledning till att jag citerar är det underbara efternamnet på ägaren... men, jag undrar lite om det är värt att åka dit, finns det något att titta på? På bilden på hemsidan ser det itne ut som en ruin, men jag är nyfiken ändå.

Ber f.ö. om ursäkt om det är OT, men det kom upp i tråden så jag passar på.

/MatsO
Im not lost, Im only exploring...
www.matsol.se/Galleri
Skriv svar