slitstarka och smidiga kläder?

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
corvus_corax
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 16:27
Kontakt:

Inlägg av corvus_corax »

m90 brallor kostar typ 500kr nya typ 300kr beg
jag köpte mina för 300kr 1999 begagnade va dom oxå,.,..
m90 byxor är som husbilar traktorer och båtar dom håller värdet länge!
investera vetja ;)
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

[quote=""CB Milton""]Kom ihåg att M/90-byxor inte får tvättas. De är impregnerade för att vara vattenavvisande och även kunna står emot brand en kortare stund. Så tvättar man dem, försvinner impregneringen :) [/quote]

Den vattenavvisande förmågan är diskuterbar imho. Vad jag har hört (men inte verifierat) ska man ivf kunna tvätta dem med försvarets tvättmedel. Om man nu får tag i det.
simeon_nye
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 07 apr 2009, 10:12

Inlägg av simeon_nye »

[quote=""CB Milton""]Kom ihåg att M/90-byxor inte får tvättas. De är impregnerade för att vara vattenavvisande och även kunna står emot brand en kortare stund. Så tvättar man dem, försvinner impregneringen :) [/quote]

Det går alldeles utmärkt att återimpregnera brallorna efter tvätt. Det finns på sprayflaska om man vara bekväm men det håller inte speciellt länge så riktig vaximpregering är att rekomendera.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""CB Milton""]Kom ihåg att M/90-byxor inte får tvättas. De är impregnerade för att vara vattenavvisande och även kunna står emot brand en kortare stund. Så tvättar man dem, försvinner impregneringen :) [/quote]

Står M/90-byxor även emot doften av unket? Var nere i ngn betongbunker får en månad sedan, allt jag hade på mig doftar fortfarande unket, trots närmare 40 timmars vädrande, får nog lov bita i sura äpplet till sist, och tvätta både byxan, tröjor, och jacka jag hade på mig... :mad:

/B
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""benkar""]Står M/90-byxor även emot doften av unket? Var nere i ngn betongbunker får en månad sedan, allt jag hade på mig doftar fortfarande unket, trots närmare 40 timmars vädrande, får nog lov bita i sura äpplet till sist, och tvätta både byxan, tröjor, och jacka jag hade på mig... :mad:

/B[/quote]

Det är inte så att det är du som börjar bli gammal då Benkar? ;)
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Grishnac""]Det är inte så att det är du som börjar bli gammal då Benkar? ;) [/quote]

Tänkte du på att jag inte orkar tvätta varje vecka, eller att jag är känslig för doft?

Är helt otroligt vad kläderna stinker unket efter det aktuella besöket... aldrig varit med om något liknande :eek: Men, doften av unket är rätt OK på sitt sätt, gosar in näsan i jackan på kvällen och sover sedan gott, dilemmat är att det var min "vardagsjacka" som jag av olika skäl hade på mig, insåg att det doftade då folk bytte säte på t-banan sista biten hem.... :D

/B
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""benkar""] --//-- dilemmat är att det var min "vardagsjacka" som jag av olika skäl hade på mig, insåg att det doftade då folk bytte säte på t-banan sista biten hem.... :D

/B[/quote]

Ha ha ha, det där var ju riktigt kul!
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Grishnac""]Ha ha ha, det där var ju riktigt kul![/quote]

Föstod helt plötsligt hur Hufudstadens uteliggare känner sig när annat folk flyttar på sig när dom slår sig ned.... :p

/B
Användarvisningsbild
daytripper72
Inlägg: 545
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:30

Inlägg av daytripper72 »

[quote=""CB Milton""]Kom ihåg att M/90-byxor inte får tvättas. De är impregnerade för att vara vattenavvisande och även kunna står emot brand en kortare stund. Så tvättar man dem, försvinner impregneringen :) [/quote]

Det viktigaste om man tvättar dem är att inte använda sköljmedel. Så även med andra plagg som skall stå emot ett visst mått av väta. Sen finns det, tror jag iaf, specialtvättmedel (läs extra dyrt) anpassade för dylika kläder. Fast om man står i eld kanske inte 90-brallorna är det allra största problemet... :( Men för säkerhetsskull ska man kanske hoppa över tvättning av brallorna om man ska UE:a i Mordor :rolleyes:
Skriv svar