Utflykt till Västmanland/södra Dalarna

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

mobe
Inlägg: 146
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 20:08
Kontakt:

Inlägg av mobe »

[quote=""mjrn""]När jag var i Yxsjöberg och fotograferade gruvan så blev jag jagad med bil. Yxsjöbergsborna är väldigt misstänksamma tydligen. Lugnade dock ner sej när jag talade om att jag bara var intresserad att fota gruvan.[/quote]

Det är ägaren av området som har pratat med folket i samhället att meddela honom om det är "skum" aktivitet på gruvområdet. kom i kontakt med ägaren när jag var där och fotade lite. Han var för lite misstänksam men när jag förklarade mitt ärende och att jag själv är inblandad i gruvindustrin blev det helt annorlunda. Stod säkert och snackade i 1h innan han fick bråttom iväg. Anledningen är att det har varit mycket bulgarer där och både stulit och förstört. Men han har funderingar på att sätta upp en skylt med ett telefonnummer som man kan ringa och be om lov att beträda området utan att bli jagad med bil/hagelbössa.
Putapalo
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 23 aug 2016, 11:15

Inlägg av Putapalo »

[quote=""CB Milton""]Det kryllar av gruvhål i Västmanland, Dalarna och en bit i Värmland om du tycker sådant är intressant.

Norberg - Mimerlaven. 80m hög gruvlave i brutalbetong. Hör med folket på http://www.k1q.net/skarn om du kan få komma in i Mimerlaven. Framtidsoptimismen visade inga gränser när man byggde centralschaktet i Norberg, smalspårig järnväg till och från misslyckande Spännarhyttan där man transporterade flytande metall i speciella tankvagnar med diesellok osv. Det finns fler gruvor runt Norberg. Hela Norberg med omnejd är som en schweizerost - fullt med gruvhål överallt. Bålsjöverket i Norberg får du heller inte missa.

Ösjöberg - en gruvlave i trä i mycket dåligt skick inte långt från Hällefors där gruvbrytningen upphörde redan 1964. Sovringsverket intill är halvt raserat också. Gruvstugan är snart ett med naturen.

Håksberg - tidigare en tyskgruva och tvångsövertogs av staten efter kriget.

Blötberget
Ställbergsdalen
Stipa
Stråssa - gammal gruva som återöppnades i slutet av 50-talet och fick sin nådastöt 1983.
Striberg
Kopparberg med en Boliden gruvcirkus.
Yxsjöberg - nedlagd wolfram/scheelitgruva 1989.
Källfallet - ja hela samhället inkl. gruvan.[/quote]

Ledsen för bump men är dessa ställen fortfarande tillgängliga?
Skriv svar