Utflykt till Västmanland/södra Dalarna

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
trafikpolisen
Inlägg: 128
Blev medlem: fre 19 jun 2009, 16:49

Utflykt till Västmanland/södra Dalarna

Inlägg av trafikpolisen »

Ska på fredag på en liten dagsutflykt uppåt trakterna kring Norberg med min kära mor. Hon ägnar sig åt släktforskning och jag har tydligen anor därifrån. Utöver turistbroschyrsmål tänkte jag även ta en liten avstickare till Grängesberg, Ställberg och vad man nu kan tänkas stöta på. Kommer ifrån norra Småland och kommer åka RV 50 till Lindesberg och därifrån RV 68 till Norberg. Söker nu tips på givna besöksmål utmed vägen och i hyfsad närhet till Norberg. Vad bör jag inte missa?
Användarvisningsbild
trafikpolisen
Inlägg: 128
Blev medlem: fre 19 jun 2009, 16:49

Inlägg av trafikpolisen »

Tackar för infon! Finns ju så det räcker och blir över. Det enda som inte kommer räcka är tiden, så får se var det blir stopp någonstans. Men lite ska man väl kunna hinna med.

/trafikpolisen
Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

[quote=""CB Milton""]Det kryllar av gruvhål i Västmanland, Dalarna och en bit i Värmland om du tycker sådant är intressant.

Norberg - Mimerlaven. 80m hög gruvlave i brutalbetong. Hör med folket på http://www.k1q.net/skarn om du kan få komma in i Mimerlaven. Framtidsoptimismen visade inga gränser när man byggde centralschaktet i Norberg, smalspårig järnväg till och från misslyckande Spännarhyttan där man transporterade flytande metall i speciella tankvagnar med diesellok osv. Det finns fler gruvor runt Norberg. Hela Norberg med omnejd är som en schweizerost - fullt med gruvhål överallt. Bålsjöverket i Norberg får du heller inte missa.

Ösjöberg - en gruvlave i trä i mycket dåligt skick inte långt från Hällefors där gruvbrytningen upphörde redan 1964. Sovringsverket intill är halvt raserat också. Gruvstugan är snart ett med naturen.

Håksberg - tidigare en tyskgruva och tvångsövertogs av staten efter kriget.

Blötberget
Ställbergsdalen
Stipa
Stråssa - gammal gruva som återöppnades i slutet av 50-talet och fick sin nådastöt 1983.
Striberg
Kopparberg med en Boliden gruvcirkus.
Yxsjöberg - nedlagd wolfram/scheelitgruva 1989.
Källfallet - ja hela samhället inkl. gruvan.[/quote]

Ösjöberg, kan det vara gruvan som är med i 60talsserien Kråkguldet, den serien ska visst vara filmad i trakten av Hällefors?
the watchman
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 06:25
Kontakt:

Inlägg av the watchman »

[quote=""Topcom""]Ösjöberg, kan det vara gruvan som är med i 60talsserien Kråkguldet, den serien ska visst vara filmad i trakten av Hällefors?[/quote]

Googlade lite och fann att de använt Nykroppans gamla silvergruva "Dunderkammaren"
samt Grythyttan som inspelningsplatser.
Även Rödberg dyker upp.
"Gruva med trälave och donlägig uppfordring ur en stor dagöppning väster om Gyttorp.
Förekom i tv-serien "Kråkguldet". Idag endast betongruiner"

Ingen som har kråkguldet på DVD som kan ta en screen på scenen med gruvlaven månne ?
Blev ju nyfiken här :)
Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

[quote=""the watchman""]Googlade lite och fann att de använt Nykroppans gamla silvergruva "Dunderkammaren"
samt Grythyttan som inspelningsplatser.
Även Rödberg dyker upp.
"Gruva med trälave och donlägig uppfordring ur en stor dagöppning väster om Gyttorp.
Förekom i tv-serien "Kråkguldet". Idag endast betongruiner"

Ingen som har kråkguldet på DVD som kan ta en screen på scenen med gruvlaven månne ?
Blev ju nyfiken här :) [/quote]

Jodå, här kommer tre bilder från serien, oj vad spännande det var då man var i 10årsåldern när detta sändes på tv ca 1969. Två bilder på gruvlaven på Kråkberget i serien och en bild på hyttan som också var med i serien. Om nu gruvlaven är borta och endast betongfundamenten finns kvar, måste den ju antingen vara riven eller troligare nerbränd. Så dålig att den skulle ramla ihop själv på 40år som det gått sedan serien gjordes, verkar den ju inte.

Här en länk om Rödbergsgruvan, är det samma ställe? http://www.bergsbruk.se/Vastmanland/vas ... odberg.htm

Hittade detta nu: En del av inspelningen av Kråkguldet gjordes vid Rödbergsgruvan utanför Nora.
För ändamålet hyrdes laven av Fagersta Bruks AB, som då ägde gruvan.
Direkt efter inspelningen brändes laven ned. Detta hände 1969. Tråkigt :(
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 3 Topcom, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: ny info tillkom
the watchman
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 06:25
Kontakt:

Inlägg av the watchman »

[quote=""Topcom""]Jodå, här kommer tre bilder från serien, oj vad spännande det var då man var i 10årsåldern när detta sändes på tv ca 1969. Två bilder på gruvlaven på Kråkberget i serien och en bild på hyttan som också var med i serien. Om nu gruvlaven är borta och endast betongfundamenten finns kvar, måste den ju antingen vara riven eller troligare nerbränd. Så dålig att den skulle ramla ihop själv på 40år som det gått sedan serien gjordes, verkar den ju inte.

Här en länk om Rödbergsgruvan, är det samma ställe? http://www.bergsbruk.se/Vastmanland/vas ... odberg.htm

Hittade detta nu: En del av inspelningen av Kråkguldet gjordes vid Rödbergsgruvan utanför Nora.
För ändamålet hyrdes laven av Fagersta Bruks AB, som då ägde gruvan.
Direkt efter inspelningen brändes laven ned. Detta hände 1969. Tråkigt :( [/quote]

Tack, verkligen kul att se.
Om än en det är otroligt trisst att byggnaderna slutade som de gjorde.
Men det verkar inte vara ovanligt att man gjorde så på den tiden.
Långgruvans arbetarbostäder och en del andra byggnader brändes ner i
under 60talet.
Likaså delar av Bensåsen vid Garpenberg gick eldningsdöden till mötes under samma period,
och säkert många fler platser än så.
Sorgligt :/
Användarvisningsbild
trafikpolisen
Inlägg: 128
Blev medlem: fre 19 jun 2009, 16:49

Inlägg av trafikpolisen »

Hanns med en liten, liten del av de tips man fick, men några bilder blev det iaf :) De hittas här: http://www.trafikpolisen.nu/gallery/overgivet.html
Bålsjöverkat blev bara ett par exteriörbilder, då det körde omkring en snubbe med hjullastare inne på området och jag inte direkt kände för att be om guidad visning.. I övrigt rådde brist på tid och så började det skymma mitt i allt. Hursom så var det en givande dag då man fick uppleva saker man inte är bortskämd med här i trakterna.
mjrn
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 13:42

Inlägg av mjrn »

När jag var i Yxsjöberg och fotograferade gruvan så blev jag jagad med bil. Yxsjöbergsborna är väldigt misstänksamma tydligen. Lugnade dock ner sej när jag talade om att jag bara var intresserad att fota gruvan.
Senast redigerad av 1 mjrn, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: stavfel
Skriv svar