P6/Fo14 i Kristianstad - Finns NÅGOT kvar månne?

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Flirre
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 19:24

P6/Fo14 i Kristianstad - Finns NÅGOT kvar månne?

Inlägg av Flirre »

Hejs,
Jag gjorde lumpen på P6 i Kristianstad i början på nittiotalet. Jag undrar om någon vet om något finns kvar? Något militärt eller rester av den militära verksamheten.
Regementet som sådant är ju numera högskola, så det vet jag om. Jag tänker mer på förrådsbyggnader, monument, kasuner, mm.
Minns den gigantiska betongplattan vid verkstäderna med mek-ramper i betong till stridsvagnarna, spolplattan, en tung-lastbil-terrängbana och lite sånt.
Förresten, stridsvagnen som stod som en symbol för regementet precis utanför är borta sedan länge. Finns det någon som har bild på den, och kanske info om vilken typ det var och om den var konserverad och i uppstartbart(!?) skick?

Ha det bra!
Flirre i Malmö
Användarvisningsbild
Bunkerbus
Inlägg: 226
Blev medlem: sön 11 jan 2009, 15:44
Kontakt:

Inlägg av Bunkerbus »

[quote=""Flirre""]Hejs,
Jag gjorde lumpen på P6 i Kristianstad i början på nittiotalet. Jag undrar om någon vet om något finns kvar? Något militärt eller rester av den militära verksamheten.
Regementet som sådant är ju numera högskola, så det vet jag om. Jag tänker mer på förrådsbyggnader, monument, kasuner, mm.
Minns den gigantiska betongplattan vid verkstäderna med mek-ramper i betong till stridsvagnarna, spolplattan, en tung-lastbil-terrängbana och lite sånt.
Förresten, stridsvagnen som stod som en symbol för regementet precis utanför är borta sedan länge. Finns det någon som har bild på den, och kanske info om vilken typ det var och om den var konserverad och i uppstartbart(!?) skick?

Ha det bra!
Flirre i Malmö[/quote]

Visst finns det kvar en del :) jag skall lägga upp lite av det jag har när jag får tid, tills dess en liten Teaser :rolleyes: , e det så det heter? :D

Mvh/Bb
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Skjutbanorna finns kvar men är ej använda sedan regementet lades ner:
Bild
De syns tydligt på flygbilder.
Bild
Astronomiska Sällskapet har tagit över detta förråd:
Bild
Teleskop monterat på taket!
Bild
Granat-fältet(kommer inte på rätt ord):
Länk till albumet
Ett exakt likadant område finns kvar i samma skick, väldigt märkligt att de lämnat kvar dessa...

Enligt uppgift så finns det kvar några granatkastarvärn och ståvärn strax nordväst om regementsområdet, alltså ute på fälten... bland träden/buskarna.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar