Semester Berlin

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Kitsune
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 06 apr 2010, 09:47

Semester Berlin

Inlägg av Kitsune »

Hej UE forumet
Nu är det så att jag planerar en resa till Berlin I sommar, och eftersom jag aldrig varit där förut så är det bra att veta vad man kan göra förutom de sedvanliga turistfällorna.
Jag tänker inte fiska efter några UE ställen då det är otroligt impopulärt, istället kommer frågor om mera kända ställen:

1: Olympiabyn
Jag har svårt att hitta någon info på engelska (min skoltyska har rostat bort totalt efter ha legat övergiven sedan nionde klass) om olympiabyn, vad är det som gäller?
Går det fortfarande att besöka med guide?
Är det hopp och lek som gäller efter rundturen?
Ska man kontakta någon innan besök?
Finns det någon sida med mera info?

2: Spreepark
Finns det kvar?
Är ett besök möjligt?

3: Avus
Likaså här: Finns något kvar?

Självklart kan jag, och kommer att googla och leta själv, detta är bara en krok för att underlätta mitt letande.

Andra förslag på aktiviteter i Berlin är förstås välkommet, lika så andra "måste se" platser om ni vill dela med er av det. :)

Tillägg: Ang. Spreepark:
Jag har inte för avsikt att forcera något därav den något diffusa frågan.
Senast redigerad av 1 Kitsune, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""Kitsune""]Hej UE forumet
Nu är det så att jag planerar en resa till Berlin I sommar, och eftersom jag aldrig varit där förut så är det bra att veta vad man kan göra förutom de sedvanliga turistfällorna.
Jag tänker inte fiska efter några UE ställen då det är otroligt impopulärt, istället kommer frågor om mera kända ställen:

1: Olympiabyn
Jag har svårt att hitta någon info på engelska (min skoltyska har rostat bort totalt efter ha legat övergiven sedan nionde klass) om olympiabyn, vad är det som gäller?
Går det fortfarande att besöka med guide?
Är det hopp och lek som gäller efter rundturen?
Ska man kontakta någon innan besök?
Finns det någon sida med mera info?

2: Spreepark
Finns det kvar?
Är ett besök möjligt?

3: Avus
Likaså här: Finns något kvar?

Självklart kan jag, och kommer att googla och leta själv, detta är bara en krok för att underlätta mitt letande.

Andra förslag på aktiviteter i Berlin är förstås välkommet, lika så andra "måste se" platser om ni vill dela med er av det. :)

Tillägg: Ang. Spreepark:
Jag har inte för avsikt att forcera något därav den något diffusa frågan.[/quote]

Spreepark är vad jag hört ganska omhängnat och några turer på området finns inte vad jag vet. Kolla in http://berliner-unterwelten.de/ dom har en del coola guidade turer i underjorden i allt från ww2 bunkrar till tunnelbanan. Sen har du ju 2 andra kända objekt som det inte känns som om det är nån som blir ledsen om jag röjer och det är ju NSA stationen Teufelsberg bortanför Charlottenburg http://en.wikipedia.org/wiki/Teufelsberg, sen även Beelitz Heilstätten 1 timmes resa utanför berlin http://en.wikipedia.org/wiki/Beelitz
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Om den nu är kvar, f.d Potsdam Hbf: http://www.benkar.se/glomdarum/galleri/ ... tsdam_Hbf/

/B
snigel1
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 30 mar 2009, 21:28

Inlägg av snigel1 »

Spreepark har ett halvhögt stängsel runt hela parken. Största problemet är väl dock att den fd. ägaren och lite annat folk bor på området i husvagnar, har hundar osv.
Användarvisningsbild
Kitsune
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 06 apr 2010, 09:47

Inlägg av Kitsune »

Tack så mycket för svaren, skönt att veta hur det ligger till med Spreepark.
Jag trodde ägaren satt i finkan?

Hade även tänkt att ta en titt längs med järnvägarna och T-banorna, Potsdam ser väldigt fin ut!
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

[quote=""benkar""]Om den nu är kvar, f.d Potsdam Hbf: http://www.benkar.se/glomdarum/galleri/ ... tsdam_Hbf/

/B[/quote]

Jag tror den är renoverad nu.
Men Siemensbahn finns ju alltid.
Rekommenderar f.ö. http://www.exploreberlin.de/

Och jag har också undrat hur det funkar med Olympiabyn, hoppas någon vet något.
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
Kitsune
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 06 apr 2010, 09:47

Inlägg av Kitsune »

Enligt tyska Wikipedia
"Das olympische Dorf steht unter Denkmalschutz und ist von April bis Oktober täglich ab 10 Uhr, auch mit fachkundiger Führung, zu besichtigen."

Vilket betyder ungefär att det finns guidade turer varje dag från klockan 10 mellan April och Oktober i OS byn.
(om min tyska inte har rasat ihop totalt)

Hittar dock inget i Wikipedias källhänvisning som bekräftar det, men byn lär ju stå där i vilket fall som helst.
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""Kitsune""]Tack så mycket för svaren, skönt att veta hur det ligger till med Spreepark.
Jag trodde ägaren satt i finkan?

Hade även tänkt att ta en titt längs med järnvägarna och T-banorna, Potsdam ser väldigt fin ut![/quote]

Potsdam är delat i två delar, och den andra delen är i dåligt skick. Kolla min sida, så tror jag du ser sammanhanget.
Spreepark - förre ägaren sitter inne, men det finns folk som bor i den övre delen av området, där ägarförhållandena ser annorlunda ut. Om du rör dig i den nedre (östra blir det) på ett försiktigt sätt ska du kunna undvika att väcka uppmärksamhet, dock. Stängslet är cirka 1,70 som jag minns det.
Avus ligger övergivet direkt efter stadsmotorvägen.
Olympiabyn har mycket riktigt guidade visningar.
Användarvisningsbild
Kitsune
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 06 apr 2010, 09:47

Inlägg av Kitsune »

Tack så mycket hjälpen allihopa.
Nu har jag en del att göra.
Jag hoppas kunna bidra med några fina bilder framåt sommaren, och på det stora hela bli en bidragande medlem av detta community, även om det är tämligen kända och publika platser.
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

[quote=""jornmark""]
Olympiabyn har mycket riktigt guidade visningar.[/quote]

Jo, men det är det där med fri hopp och lek man vill åt...
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Skriv svar