Semester Berlin

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

Härligt! Ja, den där mörkhårige kortvuxne mannen med lustig mustasch hade riktigt storslagna planer.

Jag kanske har sagt det innan men namnet Berlin är egentligen av slaviskt ursprung. Berlin har inget med björn (beer) att göra. Berlin kommer från det slaviska ordet (troligen sorbiska) brl som betyder träsk.

Och tittar man på Berlins geologi så förstår man rätt snart att man hade rätt.
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Ja den lille korpralen hade vidlyftiga planer. Gillar också Wahnsinnesprojektet "Breitspuhrbahn". Minns inte alla detaljer från en P1 dokumentär jag hörde för länge sedan men tror spårvidden skulle bli 3-4 m (?). Tekniker satt arbetade ändå in på krigsslutet

Edit

Googlade. Spur stavas så här. Tågen skulle ha bastu och swimmingpool ombord tåglängd ca 0.5 km ......enligt wiki bara på planeringsstadiet men enligt dokumentären byggdes en räls och testpertong
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Tillägg
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Med bara några dagar på plats blir det som inte är UE ändå det som tar över. Blev inga UE expeditioner men fann dock "Zoo Palast" övergivet. Innergården såg ut som Lindgården ungefär. Allt tyder på en renovering men står "övergivet" nu.

Den som i någon tråd påstod att kulhål och bombsplitter är borststädad hade helfel. Rör man sig i Mitte tex är lejonparten av de gamla husen märkta av salvor skulle jag säga. Även Zoo visade spår av detta. Inte de uppbyggda husen men de som stod kvar. Kanske är det också lagningar som börjar att lossa efter alla år på vissa håll
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

Jo, som den radionörd jag är måste du leta rätt på Rundfunk der DDR:s (östtyska nationella radion) övergivna komplex. Jag tror att delar av Fernsehen der DDR:s (senare Deutsche FernseheFunk - DFF) (östtyska statstelevisionen) i Adlershof är övergivet t.ex. gamla studior, kontrollrum m.m. Osäker dock på tillgängligheten. Man huserade i Adlershof fram till nedläggningen av DFF 2 31/12-1991.
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Skriv svar