Öland

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Kvaveberusad
Inlägg: 152
Blev medlem: sön 05 apr 2009, 15:10

Öland

Inlägg av Kvaveberusad »

Har varit ifrån Sverige ett tag men är tillbaka på hemmaplan igen. hann inte mer än hem förrän sambon vill vi ska åka iväg en runda, på schemat står det Öland, eftersom jag inte är speciellt fågelintresserad så tänkte jag kolla med er om det finns några UEtips istället. Drar på Onsdag så tips innan dess vore tacksamt
"Do, or do not. There is no 'try.'" -- Yoda
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

Hej!

Jag har vänner på Öland, och har vid flera tillfällen besökt ön på hösten/vintern, och då känns det mesta riktigt öde och övergivet. Kan vara en nackdel ur UE-synpunkt att det är vår nu, men än har inte högsäsongen börjat så...

Har du läst Johan Theorins böcker? Det är väldigt suggestiva miljöer han beskriver, och man blir verkligen grymt sugen på att åka runt i huvudpersonernas spår. Jag känner inte till några direkt övergivna objekt - har dock för mig att det skrivits tidigare i detta forum om skeppsvrak längs Ölands kust. Dessutom finns det många fyrar som (i alla fall enligt mig!) är väldigt spännande att titta på.

Oavsett om du läst eller inte så har Johan Theorin mycket fina kartor på sin sajt: http://www.johantheorin.com .

Lycka till! :)
Användarvisningsbild
Kvaveberusad
Inlägg: 152
Blev medlem: sön 05 apr 2009, 15:10

Inlägg av Kvaveberusad »

Lysande idéer! Har boktorsk också så nu kanske jag kan slå två flugor i en smäll.

Jo hade det varit högsommar hade jag tvärvägrat att åka till Öland, vägrar trängas för allt. Ska bli skönt att få se Öland från vårperspektivet.
"Do, or do not. There is no 'try.'" -- Yoda
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Inlägg av huricane4 »

Finns tyvär inte så mkt övergivet som är intressant på öland det jag har hittat är http://www.pixbox.se/alb_show_id1150543_page0.html
sen finns de ju öde gårdar å liknande med lite varstans
Användarvisningsbild
Kvaveberusad
Inlägg: 152
Blev medlem: sön 05 apr 2009, 15:10

Inlägg av Kvaveberusad »

tjusigt? vart ligger dessa bunkrar? PM funkar om du inte vill outa dem :D
"Do, or do not. There is no 'try.'" -- Yoda
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

Du har mycket spännande framför dig hör jag, med både läs- och UE-upplevelser. Har inte satt tänderna i den senaste boken än, men av de första två var "Nattfåk" helt klart mest spännande tyckte jag. Men det kan bero på mitt stora fyrintresse... :cool:

Böckerna passar också bra som högläsning eller ljudböcker förövrigt.
Användarvisningsbild
Kvaveberusad
Inlägg: 152
Blev medlem: sön 05 apr 2009, 15:10

Inlägg av Kvaveberusad »

[quote=""Straycat""]

Böckerna passar också bra som högläsning eller ljudböcker förövrigt.[/quote]


Alltid bra med boktips, ibland har jag en tendens att köra fast i ett o samma spår, har ftf varit inne en runda i Robin Hobbs värld :D
"Do, or do not. There is no 'try.'" -- Yoda
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

[quote=""Kvaveberusad""]Alltid bra med boktips, ibland har jag en tendens att köra fast i ett o samma spår, har ftf varit inne en runda i Robin Hobbs värld :D [/quote]

Just i dessa böcker fastnade jag totalt, kunde inte släppa dem. Sen drog jag till Öland av nån konstig anledning... :rolleyes:
fredrik
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 00:41

Inlägg av fredrik »

borgholms slottsruin är i stor sett öde :)
Användarvisningsbild
Kvaveberusad
Inlägg: 152
Blev medlem: sön 05 apr 2009, 15:10

Inlägg av Kvaveberusad »

[quote=""fredrik""]borgholms slottsruin är i stor sett öde :) [/quote]

hehe sluta retas :D
"Do, or do not. There is no 'try.'" -- Yoda
Skriv svar