Öland

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
ruckel.se
Inlägg: 203
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 19:40
Kontakt:

Inlägg av ruckel.se »

Jag ska vara på Öland torsdag-fredag men jag vet inte om det blir någon ruinturism för min del. Det är inte huvudsyftet med resan, och vädret ser ju lite ostadigt ut... :(

Hur som helst, jag skickar ett PM.
Användarvisningsbild
Kvaveberusad
Inlägg: 152
Blev medlem: sön 05 apr 2009, 15:10

Inlägg av Kvaveberusad »

[quote=""2GooD""]Jag ska vara på Öland torsdag-fredag men jag vet inte om det blir någon ruinturism för min del. Det är inte huvudsyftet med resan, och vädret ser ju lite ostadigt ut... :(

Hur som helst, jag skickar ett PM.[/quote]


Ostadigt väder kan ge vackra bilder, får se till att ta med mig uwhuset kanske :D jag kommer troligtvis mestadels befinna mig i de södra delarna av öland iaf
"Do, or do not. There is no 'try.'" -- Yoda
Användarvisningsbild
ruckel.se
Inlägg: 203
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 19:40
Kontakt:

Inlägg av ruckel.se »

[quote=""Kvaveberusad""]Ostadigt väder kan ge vackra bilder, får se till att ta med mig uwhuset kanske :D jag kommer troligtvis mestadels befinna mig i de södra delarna av öland iaf[/quote]

Visa lite bilder!
Användarvisningsbild
Fredde
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 03 jan 2010, 22:40

Inlägg av Fredde »

Om du skall vara på södra Öland finns det en övergiven industri nära hamnen i Grönhögen. I Mörbylånga står väl Lantmännen vid hamnen numer öde, samt rester av det gamla sockerbruket. I sandvik finns rester av en gammal nedlagd camping och i Föra en övergiven turistanläggning. I ?????????? finns lite miltärt men inget direkt intressant.
Senast redigerad av 1 benkar, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Enligt källa så är namngiven plats SO, därför editerat. /benkar / Mod
Användarvisningsbild
Kvaveberusad
Inlägg: 152
Blev medlem: sön 05 apr 2009, 15:10

Inlägg av Kvaveberusad »

Tack Fredde ska kolla av dessa imorgon, idag har jag besökt eketorps borg o blivit antastad av en kåt get :) dessutom bättrat på biblioteket på naturbokhandeln, lufsa givetvis som lunch. var dessutom ute vis Segerstads fyr, härligt ställe, snudd på folkfritt med en väldigt spännande väg dit(totalt kass) en bra dag överlag
"Do, or do not. There is no 'try.'" -- Yoda
Användarvisningsbild
ruckel.se
Inlägg: 203
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 19:40
Kontakt:

Inlägg av ruckel.se »

[quote=""Kvaveberusad""]Tack Fredde ska kolla av dessa imorgon, idag har jag besökt eketorps borg o blivit antastad av en kåt get :) dessutom bättrat på biblioteket på naturbokhandeln, lufsa givetvis som lunch. var dessutom ute vis Segerstads fyr, härligt ställe, snudd på folkfritt med en väldigt spännande väg dit(totalt kass) en bra dag överlag[/quote]

Vädret på Öland igår och idag var ju ingen hit... Det blev ingen fotografering för min del. (Hoppas det blir bättre i Malmö imorgon!)
Användarvisningsbild
Kvaveberusad
Inlägg: 152
Blev medlem: sön 05 apr 2009, 15:10

Inlägg av Kvaveberusad »

[quote=""2GooD""]Vädret på Öland igår och idag var ju ingen hit... Det blev ingen fotografering för min del. (Hoppas det blir bättre i Malmö imorgon!)[/quote]

Inget seriöst fotande från min sida heller, men jag har iaf besökt lantmännens nedlagda lager, bunkrarna i albrunna lund (vansinnigt vacker beläget) dessutom rester av någon form av bruk i Degerhamn.
"Do, or do not. There is no 'try.'" -- Yoda
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

Hittade ett mycket fint blogginlägg från en fotograf som dokumenterat ett ödehus på Öland. Han outar inte platsen, och jag har inte heller någon aning om var den är. Men detta är så fint gjort att det mycket väl fångar känslan i huset. Man får hoppas det förblir orört i många år till...

http://www.fotosidan.se/blogs/tobbes/49151.htm
Användarvisningsbild
Saltakatten
Inlägg: 30
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:34

Inlägg av Saltakatten »

Bump!

Ska spendera en vecka på Öland och är intresserad av platser att kika på. Känner bara till några få - en övergiven 1800-tals by, en gammal gård och lite så. Antar att det inte finns allt för mycket på Öland som är jätteintressant, men allt som ger ett fint foto och trevliga funderingar är av intresse.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Finns det nått att se ute på nedlagda Sandby skjutfält? Sanering pågår...
"Hela Sandby skjutfält är 47 hektar...
– Ungefär 14 miljoner kronor kronor totalt kommer det att kosta, säger Claes Karlsson.
– Målet är att vara klart 2017, då går arrendet för försvarsmakten ut, fyller Patric Müller i, övningsfältschef F17.
Sandby skjutmål användes flitigt av F12 fram till plutonen lades ned 1980, därefter övergick skjutfältet i F17:s ägor,
förutom under några år i slutet av 1990-talet då I 12 använde skjutfältet för hemvärnsutbildningar."
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar