Namn, personuppgifter osv.

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

[quote=""Gruvtroll""]Men din blogg kan jag inte hitta... Jo jag tycker också det borde vara ok! Om någon sen tycker att det är en sjuk grej man pysslar med så var ju det mindre viktigt.. Tycker ändå det är svårt alltså! Jag står för mina bilder men internet skrämmer mig lite.. ;) [/quote]

Tidigare hette jag precis som det min blogg heter men fann det inte allt för kvicktänkt. Om jag får lust att outa min blogg så kan jag göra det i signaturen men det är inte intressant för tillfället eftersom jag lika gärna kan visa de bilder jag tar på övergivna saker på Pixbox. Jag har satt mina spår i den här tråden ser jag nu så det är inte särskilt svårt att få reda på vad min blogg och jag heter haha.
Användarvisningsbild
Avery
Inlägg: 392
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 21:49
Kontakt:

Inlägg av Avery »

Hur funkar det med detta om man t.ex vill ha en egen domän och webbhotell?
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Avery""]Hur funkar det med detta om man t.ex vill ha en egen domän och webbhotell?[/quote]

Detta har jag också funderat på, får man vara anonym då med???
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Avery
Inlägg: 392
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 21:49
Kontakt:

Inlägg av Avery »

Leverantören lär ju vilja ha namn och personnummer men kan vem som helst få reda på dem och i sådana fall hur? Via whois?

Det kanske räcker med att leverantören vet vem du är men folk som kollar på sidan inte vet.
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""Avery""]Leverantören lär ju vilja ha namn och personnummer men kan vem som helst få reda på dem och i sådana fall hur? Via whois?

Det kanske räcker med att leverantören vet vem du är men folk som kollar på sidan inte vet.[/quote]

Jag äger en domän och jag var tvungen att uppge alles, namn, adress, personnummer osv. Funderar lite kring hur jag ska lösa det om jag ska ska ordna mig en dedikerad UEsida någon gång.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
Baumholtzer
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 16 apr 2010, 10:41

Inlägg av Baumholtzer »

whois brukar inte ge namnuppgifter.

MBP% whois 28dagarsenare.se
[...]
state: active
domain: 28dagarsenare.se
holder: cojgrm2659-00001
admin-c: -
tech-c: -
billing-c: -
[...]


Däremot innehåller ibland (ofta?) "holder" delar av ägarens namn---i alla fall är det så för mig. Det torde dock vara svårt att pussla ihop namnet endast utifrån den informationen.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

Något jag frågar mig är om det verkligen är så viktigt att vara helt anonym när man har en egen sida?
Är det känsligt material så är det väl bara att göra som man skall annars också.
Lägg inte upp det!
Användarvisningsbild
Zeahawk
Inlägg: 440
Blev medlem: fre 17 jun 2011, 17:10

Inlägg av Zeahawk »

Sen är det ju så att även om någon kan ta reda på vem som äger domänen behöver det inte heller vara det samma som att det är personen som äger domänen som har tagit bilderna och lagt ut dem... Det ska ju trots allt bevisas vem som varit på plats med om det är någon som käbblar. Jag äger t ex inte personligen domänen som mina bilder ligger på...

Sen är det ganska lätt att hitta på vilket jäkla namn som helst när du registrerar med om man nu inte vill skylta med sitt namn.
"Besvikelsen som uppstår när man hittar ett ruckel med klippt gräsmatta..."
ue.webucation.se
Användarvisningsbild
Zeahawk
Inlägg: 440
Blev medlem: fre 17 jun 2011, 17:10

Inlägg av Zeahawk »

Jag står som kontaktperson ja, men inte som ägare, det är ganska stor skillnad (vilket man vet om man jobbar i branchen). Däremot är jag delägare i företaget som äger domänen; det är ett sätt och var ett tips, på hur man kommer runt det hela om man kan läsa mellan raderna. Kontaktpersonen är den som skall synas utåt på whois mm. Vill man inte skylta med sitt namn (om man nu har någon anledning till detta) så kan man fylla i Kalle Anka, Musse Pigg, eller precis vad som helst i det fältet. Det är ingen som ifrågasätter detta.

Kortet jag hittade på LaStrada är inlämnat till polisen och jag har fått hittelön för den med samt ett samtal från en tacksam kille.

Jag ser inga fördelar med att använda sig utav gratistjänster på nätet, bara en massa begränsningar. Betalar jag en struntsumma för en domän istället kan jag styra och ställa hur jag vill med denna. Måste man vara totalt anonym och är rädd för att någon ska lista ut vem man är, tja, då kanske man inte ska publicera några bilder alls. Det går att läsa ut ganska mycket ur dem med om man är lite skillad...
Senast redigerad av 2 Zeahawk, redigerad totalt 0 gång.
"Besvikelsen som uppstår när man hittar ett ruckel med klippt gräsmatta..."
ue.webucation.se
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Citat:
Ursprungligen postat av Avery
Hur funkar det med detta om man t.ex vill ha en egen domän och webbhotell?

[quote=""Saddam""]Detta har jag också funderat på, får man vara anonym då med???[/quote]

Vi lever i ett övervakningssamhälle, och de nyfikna, samt myndigheter, har internet som hjälp, ALLT loggas. Att ha ett relativt vanligt namn, Sven Johansson och bo i en stor stad, hjälper en bit på vägen, blir då knepigare för en privatperson att lista ut vissa saker, men om man skulle få polisen efter sig, då är det kämpigare, i det läget måste man redan från ruta A ha gjort på rätt sätt, för att hålla sig dold/göra det riktigt knepigt för utredarna.

/B
Skriv svar