"Skyddat enligt lag" mitt ute i skogen?

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

peand22
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 03 feb 2010, 22:53
Kontakt:

"Skyddat enligt lag" mitt ute i skogen?

Inlägg av peand22 »

Är det någon som vet vad detta är förnågot, och vad som är skyddat enligt lag?

http://picasaweb.google.com/peand22/Upp ... 4596053010

Hittade denna text mitt i skogen strax utanför Fredriksberg. Området är inte något skyddsobjekt av något slag, och jag förstår inte heller varför man satt texten på något slags kapsyl/lock på ett rör eller stolpe. Röret ser gammalt och slitet ut, men locket med texten ser ut som nytt.
Troligen har det satts dit 09/10 som det står.

Vet någon vad som är skyddat, och är det någon som sett en sånhär sak någon annanstans?
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Om jag inte har förstått fel så har det med vattenkällor att göra? ev en naturlig källa i backen.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
EDF
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 13 jan 2009, 17:30

Inlägg av EDF »

Ser ut som ett grundvattenrör. Vattentäkterna har väl lagligt skydd?
ClassWarHero
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:50

Inlägg av ClassWarHero »

[quote=""peand22""]Är det någon som vet vad detta är förnågot, och vad som är skyddat enligt lag?

http://picasaweb.google.com/peand22/Upp ... 4596053010

Hittade denna text mitt i skogen strax utanför Fredriksberg. Området är inte något skyddsobjekt av något slag, och jag förstår inte heller varför man satt texten på något slags kapsyl/lock på ett rör eller stolpe. Röret ser gammalt och slitet ut, men locket med texten ser ut som nytt.
Troligen har det satts dit 09/10 som det står.

Vet någon vad som är skyddat, och är det någon som sett en sånhär sak någon annanstans?[/quote]

Med största säkerhet en grundvattentäkt, har du lust att berätta mer exakt var du hitta röret? :D
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

Kan också vara ett mäthål. Har sett sådana vid ett gammalt oljelager och där var de till för att mäta hur mycket rester det fanns kvar efter plomberingen.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
ClassWarHero
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:50

Inlägg av ClassWarHero »

[quote=""LowAndSlow""]Kan också vara ett mäthål. Har sett sådana vid ett gammalt oljelager och där var de till för att mäta hur mycket rester det fanns kvar efter plomberingen.[/quote]

Fråga, varför placera ett oljelager ute i skogen? nåt slags reserv från Andra Världskriget?
thoronath
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 02 jan 2009, 20:19

Inlägg av thoronath »

Mäthål, om det nu är ett sådant, kan också finnas runt sopdeponier. Samma ändamål där som runt oljelager, man vill kolla att inget olämpligt kommer ut i omgivande marker.

/ Thoronath
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""ClassWarHero""]Fråga, varför placera ett oljelager ute i skogen? nåt slags reserv från Andra Världskriget?[/quote]

Under kalla kriget ansvarade dåvarande ÖEF (Överstyrelsen för ekonomiskt försvar) sedermera Statens oljelager för ett stort antal bergrum/ovanjordsanläggningar där drivmedel lagrades för att i händelse av krig/skymningsläge tillgodose behovet av drivmedel i Sverige. Även alla bensinmackar som sålde över ett visst antal m3/år skulle ha en viss mängd lagrad.
Att lägga bergrum fulla med bensin/olja som var potentiella mål vid en invasion nära bebyggelse är inte bara dåligt utan även otillåtet enligt folkrätten.

Mer info här och här
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
ClassWarHero
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:50

Inlägg av ClassWarHero »

[quote=""LowAndSlow""]Under kalla kriget ansvarade dåvarande ÖEF (Överstyrelsen för ekonomiskt försvar) sedermera Statens oljelager för ett stort antal bergrum/ovanjordsanläggningar där drivmedel lagrades för att i händelse av krig/skymningsläge tillgodose behovet av drivmedel i Sverige. Även alla bensinmackar som sålde över ett visst antal m3/år skulle ha en viss mängd lagrad.
Att lägga bergrum fulla med bensin/olja som var potentiella mål vid en invasion nära bebyggelse är inte bara dåligt utan även otillåtet enligt folkrätten.

Mer info här och här[/quote]

Tack, mycket intressant.
Skriv svar