Sandsilo i detta område?

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Sandsilo i detta område?

Inlägg av baaz »

Som rubriken säger, vet någon om det finns någon sandsilo i detta området? Ni skulle i så fall göra min dag. ;) Den i Uddevalla, den i Trollhättan och den vid Hallinden kan uteslutas, är mer intresserad av det övriga området på bilden.
karta_slask.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 baaz, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Tillägg.
Användarvisningsbild
dev/null
Inlägg: 128
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 20:29

Inlägg av dev/null »

[quote=""baaz""]Som rubriken säger, vet någon om det finns någon sandsilo i detta området? Ni skulle i så fall göra min dag. ;) Den i Uddevalla, den i Trollhättan och den vid Hallinden kan uteslutas, är mer intresserad av det övriga området på bilden.
[/quote]

Jag vet inte om det är till någon hjälp, men enligt uppgift låg det en sandsilo här som plomberades när E6:an drogs om. Vet inte om det är den du syftar på med Uddevalla.

Finns det någonstans en översikt över hur många sandsilos i berg som dåvarande Vägverket har haft? Inser när jag prickar in dem jag känner till på kartan, att spridningen verkar ganska jämn och utslaget på hela riket blir det en del...
______________
devnull.pixbox.se
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

[quote=""dev/null""]Jag vet inte om det är till någon hjälp, men enligt uppgift låg det en sandsilo här som plomberades när E6:an drogs om. Vet inte om det är den du syftar på med Uddevalla.

Finns det någonstans en översikt över hur många sandsilos i berg som dåvarande Vägverket har haft? Inser när jag prickar in dem jag känner till på kartan, att spridningen verkar ganska jämn och utslaget på hela riket blir det en del...[/quote]

Just det ja, den hade jag glömt. Men det var faktiskt inte den jag avsåg med Uddevalla. Det finns en i tätorten också, mer eller mindre aktiv.

Grovt hugget har det hunnits en per kommun, med undantag för mindre kommuner som samkörde sina. Om någon hittar en översikt är även jag intresserad av denna.

Men jag jobbar på en "samgrupperingsteori" och om det visar sig ha funnits eller finns någon norr och/eller nordväst om Vänersborg blir jag lite glad. Gärna i området jag kartlänkat till eller strax utanför.
rhdf
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 24 okt 2008, 12:06

Sv: Sandsilo i detta område?

Inlägg av rhdf »

en snabb gissning är att man lade sandsilos på lagom avstånd så att man slapp köra med tom bil för att fylla på med sand när man sandade i aktuellt område. Man åkte alltså med lastad bil i riktning mot sandsilon och sandade. sen fyllde man på och åkte tillbaka.

Ibland så ligger de ju "mitt ute i ingenstans". Exempelvis i norrköpingstrakten fanns det ju en i Åby (drygt en mil N om NKPG) och en utanför söderköping (ca 1,5 mil S NKPG)

i närheten av centrala Norrköping finns det ju ingen (vad jag känner till) utan där använde man sig nog av andra metoder, tex fristående sandfickor
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

[quote=""rhdf""]en snabb gissning är att man lade sandsilos på lagom avstånd så att man slapp köra med tom bil för att fylla på med sand när man sandade i aktuellt område. Man åkte alltså med lastad bil i riktning mot sandsilon och sandade. sen fyllde man på och åkte tillbaka.

Ibland så ligger de ju "mitt ute i ingenstans". Exempelvis i norrköpingstrakten fanns det ju en i Åby (drygt en mil N om NKPG) och en utanför söderköping (ca 1,5 mil S NKPG)

i närheten av centrala Norrköping finns det ju ingen (vad jag känner till) utan där använde man sig nog av andra metoder, tex fristående sandfickor[/quote]

Ang. Norrköping fanns också en vid Norsholm. Den tidigare vv-anställda jag pratade med framhöll främst vikten av närheten till Vägverkets anläggningar. Där det inte fanns lämpliga berg byggdes istället magasin.
Generalius
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 06 nov 2013, 19:50

Inlägg av Generalius »

Jag sparkar igång den här gamla tråden igen. Har hört sägner och läst runt på några sidor om hur sandsilos i berg använts som "täckmantel" eller skydd för komunledningscentral eller ev. sambandsplats. Nån som kan lägga nån tyngd i detta eller är det påhitt?
Användarvisningsbild
dev/null
Inlägg: 128
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 20:29

Inlägg av dev/null »

[quote=""Generalius""]Jag sparkar igång den här gamla tråden igen. Har hört sägner och läst runt på några sidor om hur sandsilos i berg använts som "täckmantel" eller skydd för komunledningscentral eller ev. sambandsplats. Nån som kan lägga nån tyngd i detta eller är det påhitt?[/quote]

Det finns åtminstone ett fall där man samgrupperat med en sandsilo.

I Umeå var HC "Robert" byggd såsom en avstickare på lastbilstunneln in till silon. Som om inte det räckte, så var även en marin bevakningscentral grupperad i anläggningen.
______________
devnull.pixbox.se
Niklas71
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 19:11

Inlägg av Niklas71 »

Är det nån som vet när man började avveckla sandsilos? Jag vet en i Vretstorp som redan i början av 90-talet varit plomberad sen länge. Jag skulle gärna vilja veta mer om denna märkliga ide att spränga silos i berg.

//Niklas
Användarvisningsbild
dev/null
Inlägg: 128
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 20:29

Inlägg av dev/null »

[quote=""Niklas71""]Är det nån som vet när man började avveckla sandsilos? Jag vet en i Vretstorp som redan i början av 90-talet varit plomberad sen länge. Jag skulle gärna vilja veta mer om denna märkliga ide att spränga silos i berg.

//Niklas[/quote]

I de delar av landet där man numer till största delen halkbekämpar med salt, har sandsilos blivit överflödiga. En annan orsak som nämnts är att många silos är för trånga för dagens lastbilar, speciellt de som saknar rundslinga och där man måste backa in. Att modernisera kostar säkert en slant som inte finns.

Själva idén är dock inte så dum. Sanden måste ju förvaras frostfritt för att kunna gå att lasta och inte klumpa sig. Inuti berget håller sig sanden fräsch och fin. Behöver man fylla på lagret så kör man ju bara upp en långtradare på berget och häller ner i luckorna. Anläggningen är diskret och stör inte landskapsbilden särskilt heller.
______________
devnull.pixbox.se
Generalius
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 06 nov 2013, 19:50

Inlägg av Generalius »

Besökte en anläggning häromdan, har inte fört över några bilder än, men hittade en hink med lock märkt VV 304 1967. så sent 60-tal användes denna iaf.
Skriv svar