Övergiven stad, tidigare gruvby?

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Övergiven stad, tidigare gruvby?

Inlägg av nonamegiven »

Hej!

Jag kom precis på en tidigare stad jag sett bilder från. Om jag inte missminner mig så är det en tidigare gruvby, och när gruvan lades ned så dog också staden. Det här är alltså i Sverige, hade varit kul att läsa en historia om samhället, eller få höra någon berätta och se lite bilder. Kan tyvärr inte komma på vad stället heter, men det ligger nog lite söderut eftersom jag bor i Sundsvall.

mvh
nonamegiven
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""nonamegiven""]Hej!

Jag kom precis på en tidigare stad jag sett bilder från. Om jag inte missminner mig så är det en tidigare gruvby, och när gruvan lades ned så dog också staden. Det här är alltså i Sverige, hade varit kul att läsa en historia om samhället, eller få höra någon berätta och se lite bilder. Kan tyvärr inte komma på vad stället heter, men det ligger nog lite söderut eftersom jag bor i Sundsvall.

mvh
nonamegiven[/quote]


Grängesberg?

/B
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

Laver kanske?
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

[quote=""benkar""]Grängesberg?

/B[/quote]
Det är verkligen inte Grängesberg såvida det inte finns en massa bostäder nära gruvan.
[quote=""Penfold""]Laver kanske?[/quote]

Verkade intressant till en början, men sen visade det sig att det mesta var rivet.

Det jag söker är en spökstad, vill minnas att det var flera lägenheter som lämnats åt sitt öde. Inte lätt att veta, har bara ett tunt minne eftersom det var säkert två år sen jag kollade på bilder från stället.
Tack för svaren.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""nonamegiven""]Det är verkligen inte Grängesberg såvida det inte finns en massa bostäder nära gruvan.

Det jag söker är en spökstad, vill minnas att det var flera lägenheter som lämnats åt sitt öde. Inte lätt att veta, har bara ett tunt minne eftersom det var säkert två år sen jag kollade på bilder från stället.
Tack för svaren.[/quote]

Gränges har väldigt mycket bostäder som stått tomma i många år i närheten av gruvan...
Centrum flyttades när gruvan byggdes ut, nuvarande rasområdet.
Kiruna har gått samma öde till mötes och skall väl göra det igen?!
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

[quote=""bunkrologen""]Gränges har väldigt mycket bostäder som stått tomma i många år i närheten av gruvan...
Centrum flyttades när gruvan byggdes ut, nuvarande rasområdet.
Kiruna har gått samma öde till mötes och skall väl göra det igen?![/quote]

Nu börjar det likna något. Jag kollade dock igenom lite på Youtube och försökte söka mig fram, men de bilder jag hittade verkar bestå av förfallna och vandaliserade hus. På de bilder jag såg så verkade det mesta orört, åtminståne då. Vi kan ju hålla på hur länge som helst, är nog kanske inte en stad utan snarare en by.

Gud vilket bra minne jag har som kommer ihåg det här, men tror man blivit tvungen att utrymma byggnaderna, eller om det var p.g.a. gruvdriften lades ned som man inte behövde bo kvar och alla flyttade. Har kollat in hästhagen, men kände inte igen husen.
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

Det är Grängesberg du tänker på. Hela centrum fick flyttas för gruvan höll på att sluka med sig hela samhället ned i avgrunden. Skärningen i Grängesberg rasar sakta men säkert från den sida som var det tidigare samhället
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

[quote=""Penfold""]Det är Grängesberg du tänker på. Hela centrum fick flyttas för gruvan höll på att sluka med sig hela samhället ned i avgrunden. Skärningen i Grängesberg rasar sakta men säkert från den sida som var det tidigare samhället[/quote]

Det är mycket möjligt, är det någon som har bilder därifrån att visa upp? Ytterst intresserad i just sånt där. :)
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Citat:
Ursprungligen postat av Penfold
Det är Grängesberg du tänker på. Hela centrum fick flyttas för gruvan höll på att sluka med sig hela samhället ned i avgrunden. Skärningen i Grängesberg rasar sakta men säkert från den sida som var det tidigare samhället


[quote=""nonamegiven""]Det är mycket möjligt, är det någon som har bilder därifrån att visa upp? Ytterst intresserad i just sånt där. :) [/quote]

Finns några av mina gamla bilder, eländiga inser jag nu i efterhand, från delar av området... HÄR:
http://www.benkar.se/glomdarum/galleri/ ... adeStaden/

Jörnmark har lite fler bilder HÄR:
http://jornmark.se/places_intro.aspx?placeid=177

/B
Skriv svar