Är många här från Flashbacks "UE" -del?

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

Även jag tittade till Flashback då och då för några år sedan. Tröttnade dock då varje diskussion urartade till rent trams, alternativt vilda fantasier. Det var tack vare detta forums "stab" som jag fann 28d som ett ypperligt alternativ till lite skrivbordsutforskning mellan varven.

Håller regelbundet koll på andra liknande forum som besitter en enorm kunskapsbredd för ren research, men trivs bra här än så länge då min förhoppning är att även 28d ska få den kunskapsbank man varit på väg mot ett tag. Framförallt då allt fler initierade personer anslutit sig hit. På det sociala planet tycker jag 28d ligger långt fram.

Där är det bara vi medlemmar som bestämmer hur vi vill ha det. Än så länge tycker jag att bergrumsfolk lyckats samsas bra med ruinturister, samtidigt som vi lyckats hålla antalet troll o.d nere. Kan bara hoppas att vi kan fortsätta på samma linje.

/b
Användarvisningsbild
dalo
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 20:10
Kontakt:

Inlägg av dalo »

[quote=""baaz""]Än så länge tycker jag att bergrumsfolk lyckats samsas bra med ruinturister, samtidigt som vi lyckats hålla antalet troll o.d nere. Kan bara hoppas att vi kan fortsätta på samma linje.[/quote]

Det här är intressant, jag älskar sånt här. Vad är skillnaden mellan ruinister och "bergrumsfolk"?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

[quote=""dalo""]Det här är intressant, jag älskar sånt här. Vad är skillnaden mellan ruinister och "bergrumsfolk"?[/quote]

Skillnaden är väl egentligen inte mer än man gör den till - om man anser att det är skillnad, så är det skillnad - annars är vi nog ganska lika allihop... ;)
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

[quote=""Osprey""]Skillnaden är väl egentligen inte mer än man gör den till - om man anser att det är skillnad, så är det skillnad - annars är vi nog ganska lika allihop... ;) [/quote]

Jag var väl lite slarvig med mitt ordval tydligen. ;) Menade inget värre än att somliga vurmar för underjorden, andra för det som står i dagsljuset. Men som Osprey sade, skillnaden är minimal då vi alla vill uppleva samma sak.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""dalo""]Är det många här från Flashbacks Urban Expl.-del?[/quote]
Jag tror att de flesta är från FB, de har antingen tröttnat på det forumet och gått över(läs: hit) eller hänger på båda samtidigt.

Nackdelarna med FB:s UE-del är att de inte har så mycket regler som är anpassade för just UE-delen. Forumet har ju "allmänna regler" och skriver du inget som är emot de reglerna så kommer det att ligga kvar dör för evigt, det är näst intill omöjligt att få en moderator att radera något som du anser är olämpligt. "Jaså, tycker du att det ska tas bort...? Är det emot reglerna? Nähe, då kan det ligga kvar!" Punkt slut.

T.ex. så är skyddsobjekt lovligt byte på FB(tråkigt nog). Konstigt då det är emot svensk lag och aktiva SO extremt sällan betyder utforskning utan mer en massa smygande runt staket och diskussioner som inte leder något vart(då information inte går att få tag på).

Här är det annorlunda, moderatorerna går mer efter sunt förnuft och våra regler är inte så många. Stämningen blir på så sätt lite mer lugn och harmonisk. Jag hoppas att det förblir så och att de aktiva skyddsobjekten lämnas ifred.

Annars skiljer inte forumen åt så jättemycket. :D
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Men fan seriöst, kan folk sluta negga. Tonaliteten och folket på detta forum e jättebra. Om det är så hemskt ta er vidare i cyberrymden......
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

Jag har läst en del gamla post på FB, är reggad där, men inte skrivit ett enda inlägg.

Vill man lära sig lite om FB historik kan man läsa WUTC famet tråden... För den som verkligen är intresserad kan man även skumma genom Drömmarnas brunn tråden.

Skillnaden tycker jag att här verkar folk faktist vara intresserade av att utforska, hitta lite själv osv... Typ exploration (inte bara urban). FB tycker jag mest består av turister. Ta en vanlig turist i Stockholm som vill till Nordiska Museet till exempel. Denna turist vill ju veta vart museet ligger, hur man hittar kommer dit snabbast och ungefär vad man kan förväntas se där. Detta är ju inget konstigt, de vill ju knappast spendera hela dagen med att leta ledtrådar om ungefär vart museet ligger och få höra "men sök lite själv då" när de frågar folk på stan efter vägbeskrivningar.

Intresset för att besöka bortglömda/förbjudna platser har ökat ganska kraftigt på senare år, men intresset för själva utforskandet har inte ökat alls i samma takt. Själva begreppet "Urban Exploration" håller på att drunka bland det stora intresset för turism/sightseeing, men namnet kommer att bestå, för vad ska man annars kalla denna typ av turism? Jag har spånat lite men kan f*n inte komma på något...

Hmm... för mycket kaffe igen? Eller så är det egentligen all Akrylamid...
Användarvisningsbild
dalo
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 20:10
Kontakt:

Inlägg av dalo »

[quote=""Akrylamid""]Jag har läst en del gamla post på FB, är reggad där, men inte skrivit ett enda inlägg.

Vill man lära sig lite om FB historik kan man läsa WUTC famet tråden... För den som verkligen är intresserad kan man även skumma genom Drömmarnas brunn tråden.

Skillnaden tycker jag att här verkar folk faktist vara intresserade av att utforska, hitta lite själv osv... Typ exploration (inte bara urban). FB tycker jag mest består av turister. Ta en vanlig turist i Stockholm som vill till Nordiska Museet till exempel. Denna turist vill ju veta vart museet ligger, hur man hittar kommer dit snabbast och ungefär vad man kan förväntas se där. Detta är ju inget konstigt, de vill ju knappast spendera hela dagen med att leta ledtrådar om ungefär vart museet ligger och få höra "men sök lite själv då" när de frågar folk på stan efter vägbeskrivningar.

Intresset för att besöka bortglömda/förbjudna platser har ökat ganska kraftigt på senare år, men intresset för själva utforskandet har inte ökat alls i samma takt. Själva begreppet "Urban Exploration" håller på att drunka bland det stora intresset för turism/sightseeing, men namnet kommer att bestå, för vad ska man annars kalla denna typ av turism? Jag har spånat lite men kan f*n inte komma på något...

Hmm... för mycket kaffe igen? Eller så är det egentligen all Akrylamid...[/quote]

Klockren analys ;-) Om du har druckit för mycket kaffe så har jag det också. Jag kan inte annat än att hålla med dig till 100%, faktiskt. Folk på FB ägnar alldeles för mycket tid och därmed också energi på att tillhöra en subkultur, som jag skrev om tidigare. På ren svenska känns (kanske inte UE delen, dock), som FB är ett forum för och av unga knarkare. Faktiskt. Jag har sett tråden om Drömmarnas brunn. Nu är ju frågan om vad man gillar att utforska en smakfråga, och det ska man väl ha respekt för. Tunnlar i Stockholm är inget för mig, men FB är djupt skrämmande. Alla har vi väl förutfattade meningar om hur en "klassisk FB" person är och tänker och agerar. Det som skrämmer mig är att man så ofta visar sig få rätt. Som jag skrev tidigare: Urban exploration handlar för mig om filosofi, strövande, eftertänksamhet, lite poesi och fotografering. Inte sprayburkar och att gå till samma tunnel år efter år inne i Stockholm för att röka på.

Personligen är urban exploration något intimt mellan mig, min kamera och tankarna runt ställena jag behöver. Inte ett "ställe man drar till med min crew from da hood." Kan inte säga det på ett tydligare vis. Faktiskt.
Skriv svar