Bilder på nätet

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Tomt & Öde
Inlägg: 290
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 22:05
Kontakt:

Inlägg av Tomt & Öde »

[quote=""rostmannen""]Utåt sett skall man vara så hemlig det går. Men vill man så får man vara offentlig med som Jörnmark.

Men om ett objekt är övergivet så skall man teoretiskt sett inte behöva fråga om lov, eller hur.[/quote]

Njao... alla ställen som är övergivna har en ägare, i slutändan finns det alltid NÅN som är ansvarig för byggnader, oavsett om det är ett ödetorp eller en fabrik som stått tom i 20år...
Det kan vara släktingar som inte bryr sig ett dugg om fastigheten, eller så kan det vara någon myndighet eller nåt som på samma sätt bara låter grejerna stå...

Vad händer t.ex med ett bostadshus där ägarna dött och ingen arvinge finns?
Förr eller senare måste nåt hända med fastigheten, låt säga att en bondgård i Norrland blir öde p.g.a ovan nämnda scenario.
Om fastigheten består av ett hus, en ladugård och en sjuhelvetes massa skog, värderat till miljarder, ska detta då stå orört tills skogen är så oskött att det inte går att ta reda på nåt, och byggnaderna vittrat bort totalt.

Blir det då en tom fläck på kartan och en plats där ingen kan göra ett enda dugg?

Nu finns det ju nåt som heter besittning, och det kan vi väl tänka oss pågår i fallet med Säters Fasta Paviljong...

Hur som helst så kan "övergivna" fastigheter ha en ägare och vara bakom lås och bom...
Dessutom tycker jag Benkar har absolut bäst inställning... "Platser som är, eller KÄNNS övergivna"... :)
Senast redigerad av 1 Tomt & Öde, redigerad totalt 0 gånger.
Centrala Sverige - http://www.tomtochode.se
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Tomt & Öde""]Njao... alla ställen som är övergivna har en ägare, i slutändan finns det alltid NÅN som är ansvarig för byggnader, oavsett om det är ett ödetorp eller en fabrik som stått tom i 20år...
Det kan vara släktingar som inte bryr sig ett dugg om fastigheten, eller så kan det vara någon myndighet eller nåt som på samma sätt bara låter grejerna stå...

Vad händer t.ex med ett bostadshus där ägarna dött och ingen arvinge finns?
Förr eller senare måste nåt hända med fastigheten, låt säga att en bondgård i Norrland blir öde p.g.a ovan nämnda scenario.
Om fastigheten består av ett hus, en ladugård och en sjuhelvetes massa skog, värderat till miljarder, ska detta då stå orört tills skogen är så oskött att det inte går att ta reda på nåt, och byggnaderna vittrat bort totalt.

Blir det då en tom fläck på kartan och en plats där ingen kan göra ett enda dugg?

Nu finns det ju nåt som heter besittning, och det kan vi väl tänka oss pågår i fallet med Säters Fasta Paviljong...

Hur som helst så kan "övergivna" fastigheter ha en ägare och vara bakom lås och bom...
Dessutom tycker jag Benkar har absolut bäst inställning... "Platser som är, eller KÄNNS övergivna"... :) [/quote]



De flesta ödehus som vi besöker ute i skogarna är jag övetygad om tillhör allmänna arvsfonden, vilket gör det hela ganska krångligt. Ofta finns inte tillräckligt med register över vilka fastigheter dom förvaltar och att fråga om lov att få tillträde till en byggnad dom inte ens vet att dom äger är ju lite vanskligt.

Dom som inte tillhör arvsfonden är säkerligen fastigheter som följt med vid ett mark eller skogsskifte som bytt ägare - kanske ett skogsbolag som tagit över en del mark och får då husen på köpet.
Många av dessa hus förvaltas och antingen lånas ut som sommarbostäder till de anställda eller hyrs ut på arrende till privatpersoner.
Men en hel del är redan i så dåligt skick att dom inte används alls och där är det ju också oerhört svårt att försöka få tillstånd, när man skall ha kontakt med en avdelning på ett stort skogsbolag som kanske inte ens har berörd avdelning stationerad i sverige.

Jag skulle nog inte var långt från sanningen om jag gissar på att åtminstone 70 - 80% av ödetorpen i våra skogar tillhör någon av ovanstående kategori.


Naturligtvis är det förlåtligt att kliva in i ett sådant hus - men icke desto mindre har dom också en ägare, om än ointresserad sådan.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Tomt & Öde""]
. . .
Hur som helst så kan "övergivna" fastigheter ha en ägare och vara bakom lås och bom...
Dessutom tycker jag Benkar har absolut bäst inställning... "Platser som är, eller KÄNNS övergivna"... :) [/quote]

De flesta "UE-ställen" är övergivna men inte bortglömda(av sin ägare).

De skiter helt enkelt i att besöka eller hela den här delen med skötsel.
Skriv svar