Försvunna fiskarna

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

mollewall
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 20 nov 2010, 19:25

Inlägg av mollewall »

Killarna åkte ut för att hämta hem hummertinor men när dagarna går och man inte hittar minsta spår så försöker man spåra in på annat för att söka minsta halmstrå. Jag vet att båda killarna har ett stort intresse av UE.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

Det finns iofs, gamla militära anläggningar som man skulle kunna bli instängd i där i det området...

Ett exempel är de gamla bergrummen på Norra Björkö, men de är numera mycket väl plomberade. Jag låg där i maskin under en KFÖ för 25 år sedan, men sedan dess har jag varit därute ett par gånger och tittat och för att ta sig in behöver man numera ta sig igenom minst ett par meter jord eller betong och sten.

Visserligen vore det förmodligen något lättare att ta sig in via den gamla nödutgången som leder ner i kraggrummet, men det skulle ändå kräva dels att man kände till exakt var den ligger och sedan är det ändå en hel del jord och en låst stållucka.

På Norra Björkö har det legat tre batterier med sammanlagt drygt ett tiotal bergrum av varierande storlek, men allt som jag känner till är som sagt mycket väl plomberat numera.

Skulle de ha sökt sig dit för att hitta på något så skulle jag gissa på att det mest logiska vore att båten låg i Bovik, som var forthamn förutom att den också används av de som bor där (c:a 3 hus). Det är iofs fullt möjligt att man skulle kunna lägga en båt vid det gamla minförrådet där utan att någon boende där brydde sig om det och utan att det på något sätt såg misstänkt ut så att någon spaning lade märke till det.

Detta är bara vilda gissningar från min sida nu i en förhoppning om att kanske kunna rädda någon. Hoppas verkligen att det här löser sig!

[Edit] Att jag kom att tänka på just det med den gamla nödutgången är att det är ett nästan 10 meter djupt hål som leder rakt ner i berget via en förmodligen nu ganska sönderrostad stålstege. Skulle man klättra ner där och stegen rasade ihop på vägen så hade man så att säga kvalificerade problem. Men det är iallafall mycket jord och en stållucka framför den, om FortV nu inte också gjutit betong framför den under jorden, vilket jag inte vet...
Senast redigerad av 1 Osprey, redigerad totalt 0 gånger.
mollewall
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 20 nov 2010, 19:25

Inlägg av mollewall »

Sjöpolisen kommer att titta närmare på Bovik för att se om där ligger nån eventuell båt av märket Serki med en 40 hästars Yamaha utombordare. //
c_balder82
Inlägg: 191
Blev medlem: tor 01 jan 2009, 15:36
Kontakt:

Inlägg av c_balder82 »

Jag hoppas verkligen att dom kommer till rätta välbehållna! Bra initiativ av dig att söka dig till forumet för tips på tänkbara ställen där de kan finnas. Och bra gjort av de forummedlemmarna som vet och kan ge tipsen!
Håller tummarna!
Hasse
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 17 feb 2009, 08:07

Inlägg av Hasse »

Hur har det gått?

Är de ännu borta och ingen båt funnen?
mollewall
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 20 nov 2010, 19:25

Inlägg av mollewall »

Det finns ingen båt och inga spår ännu. Det som hittats är en paddel som troligen kommer från båten. Dykare ska gå ner och söka av ett område vid Baggeskären där man fått indikation på något onormalt när man sökte av med en sk sonar. Det har nu gått två månader sedan dom försvann.
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

[quote=""mollewall""]Det finns ingen båt och inga spår ännu. Det som hittats är en paddel som troligen kommer från båten. Dykare ska gå ner och söka av ett område vid Baggeskären där man fått indikation på något onormalt när man sökte av med en sk sonar. Det har nu gått två månader sedan dom försvann.[/quote]

Jag tänker på er anhöriga. Hoppas ni får svar på vad som hänt.
Användarvisningsbild
Zeb
Inlägg: 168
Blev medlem: tor 25 jun 2009, 14:59

Inlägg av Zeb »

Hur har det gått med detta?
Hasse
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 17 feb 2009, 08:07

Inlägg av Hasse »

[quote=""mollewall""]Det finns ingen båt och inga spår ännu. Det som hittats är en paddel som troligen kommer från båten. Dykare ska gå ner och söka av ett område vid Baggeskären där man fått indikation på något onormalt när man sökte av med en sk sonar. Det har nu gått två månader sedan dom försvann.[/quote]

Mycket trist.

De lär väl återfinnas nu när isen försvinner.
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

För att bringa lite klarhet i det hela. Mycket tragiskt och mina tankar går till de anhöriga.

Död man var den försvunne hummerfiskaren
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Skriv svar