Tändkulemotorer i Värmland

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""Aseabarn""]De flesta är ju dessutom rätt okunniga om vad de fotar och verkar nöja sig lika bra med ett uthus fullt med soppåsar som en unik historisk lämning och då kan det väl kvitta. Ändamålet är väl att fylla minneskortet (eller tömma burken) för att skryta innan man drar vidare till nästa "objekt"... [/quote]

Lite cynisk haha jotack :) Jag tycker iaf att dom aktiva användarna på detta forum (finns säkert en del undantag) till stor del har intresse av historien av platserna dom besöker, till skillnad från andra forum i ämnet. Sen är ju detta inte heller ett forum för industrihistoria även om jag och uppenbarligen du uppskattar sånt.
Senast redigerad av 2 rjd2, redigerad totalt 0 gång.
erikwinters
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 21:16

Inlägg av erikwinters »

Kul att det finns folk som är intresserade av industrihistoria i forumet. Osprey; tack i alla fall, tänk att stöta på en tändkulemänniska här :)

[quote=""Aseabarn""]Jag är lite cynisk här kanske. Men tror inte erikwinters får mycket hjälp i forumet. Kan inte påminna mig att jag sett någon tändkulemotor här så du har säkert bättre källor att söka i.

Men tändkulemotorn på bilden var väl ett skräckexempel på överputsad sterilitet (färg på svänghjulet?) :eek: [/quote]

De flesta motorer är i rätt dåligt skick när de hittas och kräver ofta lite renovering. Kolla lite före och efterbilder nedan. Tanken är att de åter ska kunna användas som exempelvis båtmotor. Så visst kan de få färg på svänghjulet, jag tror de var målade från fabrik från början. Egentligen borde man ju använda orginalfärg, tyvärr kan detta vara lite svårt att få tag på fakta om hur de var målade ursprungligen.

Jag hade väl inte tänkt att detta skulle engagera som det gjorde och förväntade mig inte sådan diskussion, men det är kul det att uppmärksammades. Sen känner jag personligen att det är roligast att hitta något först utan hjälp av andra, då man är först på plats osv osv och alltid finns väl tanken att man ska hitta det där "speciella objektet". Jag antar att ni känner liknande...

Men om man inte frågar får man inga svar :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

Blir ju lite nyfiken på hur mycket en sådan motor kan inbringa efter du renoverat och sålt den?
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Inlägg av huricane4 »

Jo tändkulemotorer springer man på då å då :)
Här är några jag hittat. http://www.pixbox.se/alb_show_id1127784_page0.html
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Mirage""]Blir ju lite nyfiken på hur mycket en sådan motor kan inbringa efter du renoverat och sålt den?[/quote]

Jag har 0-koll på prisbilden kring tex Tändkulemotorer, men här nedan är ett exempel.

Ännu mer pengar finns att tjäna på tex emaljskyltar (Överjordiska Tyfors har senaste 2 åren tokrensats på alla fina emaljskyltar :mad: ) och skyltar på gamla lok är högvilt för så kallade samlare (tjuvar) som snor dom och sedan säljer dyrt på nätet. Jag förstår varför "gammel-tåg-kollektivet" har blivit ohyggligt slutna kring att publikt diskutera var gamla lok står.

Ett ytterligare dilemma med att "tipsa" om gamla maskiner/fordon är således att det visserligen finns seriösa samlare som kontaktar ägare och köper saker, men finns vid sidan av det en "svans" med o-seriösa korpar som utan hämmning snor saker som de letar sig fram till via publik info på nätet.

/B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
erikwinters
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 21:16

Inlägg av erikwinters »

[quote=""Mirage""]Blir ju lite nyfiken på hur mycket en sådan motor kan inbringa efter du renoverat och sålt den?[/quote]

Det är väl inga större summor det handlar om, 10-15 tkr. Om räknar på antalet timmar man lägger plus reservdelskostnader så går du nog back.

Vi kör mer på; köpa en motor, fixa den, sälja den vidare till någon som ska använda den praktiskt, använda pengarna till ett nytt objekt osv osv.

Synd att folk snor men pengar brukar väl generellt göra folk lite konstiga...

Mv. EW
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

[quote=""benkar""]Ännu mer pengar finns att tjäna på tex emaljskyltar (Överjordiska T har senaste 2 åren tokrensats på alla fina emaljskyltar :mad: ) och skyltar på gamla lok är högvilt för så kallade samlare (tjuvar) som snor dom och sedan säljer dyrt på nätet. Jag förstår varför "gammel-tåg-kollektivet" har blivit ohyggligt slutna kring att publikt diskutera var gamla lok står.[/quote]

Delar helt klart upprördheten här men tror du överdriver dilemmat. Jag tror och hoppas att de lokskyltar som dyker upp i samlarsvängen kommer från skrotade lok (vettiga skrotarbetare plockar ju bort skyltarna).

Lokskyltar har ju individnumret angivet (hela poängen) och pekar ut det lok de kommer från. En kunnig samlare bör kunna skilja en stulen skylt från en skrot-räddad. Halva nöjet är att spåra lokets historia från fabrik till idag. Men jo, veterantågföreningar brukar använda replikor. Trist utveckling. Annars kan man borra bort spåren från skruvskallen.

Har en gissning om var T.-skyltarna kan ha hamnat (inte långt från dig)... vore inte första gången isåfall. Det finns någon som reser Sverige runt med skruvmejsel. Finns väl lite medicinsk historia där bakom också.
Industristofil och fabriksromantiker
Skriv svar