Tändkulemotorer i Värmland

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

erikwinters
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 21:16

Tändkulemotorer i Värmland

Inlägg av erikwinters »

Hej Alla

Jag och farsan ska till Värmland i maj och besöka lite intressanta platser, jag undrar nu om någon i detta forum kunde hjälpa oss med tips om övergivna tändkulemotorer. Anledningen är att vi har ett stort intresse av dessa och farsan brukar leta upp gamla motorer som han sedan renoverar.
Tändkulemotorn kan väl enkel beskrivas som en föregångare till dieselmotorn och ni som har hört en gammal fiskebåt vet nog hur det karaktäristiska ljudet låter. (Dunk, dunk, dunk…) Se bild.
En anledning om varför jag fråga om detta var att man i Säffle tillverkade tändkulemotorer och tänkte då att några av dessa kan finnas kvar i Värmlandsskogarna.
Vi är mest intresserade av ”okända” motorer som eventuellt finns i gamla fabriker, i övergivna lador och liknande.
Tackar på förhand och hoppas att någon har några intressanta tips.
Mv. Erik Winter
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

Kanske inte helt rätt forum för just gamla övergivna motorer men det kan vara värt ett försök. :)
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
erikwinters
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 21:16

Sv: Tändkulemotorer i Värmland

Inlägg av erikwinters »

Hej Penfold

Jag håller med om att det var lite långsökt =) min tanke var om någon på detta forum hade stött på någon tändkulemotor i en gammal fabrik eller liknande, de användes ofta i sågverk, pumpar och liknande. Man vet ju aldrig vad folk stöter på när de är på upptäcksresa.

Mv. EW
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Ett visst återkommande dilemma, entusiatster/samlare vs ruinbesök, och att lämna platsen så som den var, så att efterföljande besökare kan få uppleva platsen/ruinen ungefär så som man själv upplevt den.

Ja, jag är medveten om att ruiner (och dess innehåll) ofta har en ägare, men så länge ingen väcker den björn (ägare) som sover, så brukar ruinen få stå kvar orörd.....

Är även medveten om åsikter som säger: "Bättre att rädda (helt fräckt bara hämta, eller mer trevligt, köpa) den där detaljen/maskinen än att den blir stulen eller ännu mer förfallen".

Dilemmat är då, i mina ögon, att om jag skulle tipsa om tex en fint rostig tändkulemotor i en lada full med annat vackert bråte, och samlaren får tag på en ägare, som då kanske säljer skönheten, så har jag medverkat till att ruinen tömts på en del av sitt innehåll, vilket jag känner att jag inte vill medverka till.

Det är ju givetvis så att samlare av gamla maskiner, allt från tändkulemotorer, via gamla bilar och traktorer, till lingrävare, ofta har ett nätverk av likasinnade och utbyter information och tips mellan varandra, men konkurensen är stor, och om någon samlare finner något objekt på annat sätt, må så vara, men då har i alla fall jag inte medverkat.

Är ett ämne som kan diskuteras i all oändlighet, och åsikterna många, men detta är min personliga inställning (EJ som moderator) till det hela :)

/B
erikwinters
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 21:16

Inlägg av erikwinters »

Hej Benkar

Förstår ditt inlägg om detta och jag håller med om att man ska lämna platser orörda. Det var nog lite otydligt att vi inte ska "rädda" några motorer utan mer inventera, dessa är ofta märkta med serienummer och liknande som gör att man kan sätta dem i ett sammanhang typ; detta är nummer 864 som hade den nya regulatorn osv. osv. Motorn på bilden väger ungefär 700 kilo så det är inte så lätta att bara ta med en :)


Och visst finns det som du säger nätverk för detta där det utbyts information. Tänkte mer som denna sida där farsan och hans kompis försöker spåra alla båtar byggda vid Lidwalls i Leksand http://www.lidwallsbatar.se.

I alla fall så är det alltid intressant med återkoppling. Jag återkommer om vi hittar några.

Mv. EW
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""erikwinters""]Hej Benkar

Förstår ditt inlägg om detta och jag håller med om att man ska lämna platser orörda. Det var nog lite otydligt att vi inte ska "rädda" några motorer utan mer inventera [...][/quote]

Synd, de borde räddas och startas, tändkulorna. Få saker sprider så mycket glädje som en uppstartad tändkula (bland oss som gillar gamla bruksgrejer alltså). I en ruin ser de mest ut som vilken rostig grej som helst. Dokumentation är också bra, för all del.
------------------------------------------------------
Det man hittar får man ta.
Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Inlägg av Faniskogen »

[quote=""mopedhuligan""]Synd, de borde räddas och startas, tändkulorna. Få saker sprider så mycket glädje som en uppstartad tändkula (bland oss som gillar gamla bruksgrejer alltså). I en ruin ser de mest ut som vilken rostig grej som helst. Dokumentation är också bra, för all del.[/quote]

Jag får nog ta och hålla med här tror jag. Vissa ovanliga saker är det nog bäst om de tas om hand av en i ämnet kunnig person. På så vis slipper ju dessa saker rosta bort helt. Även om de också många gånger är riktigt vackra där de står på sin originalplats.
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Jag är lite cynisk här kanske. Men tror inte erikwinters får mycket hjälp i forumet. Kan inte påminna mig att jag sett någon tändkulemotor här så du har säkert bättre källor att söka i.

Skulle aldrig drömma om att rekommendera någon att plocka saker offentligt. Har själv inte gjort det på flera år. Men det är ju inget självändamål att "bevara" en ruin i ruinskick på väg i graven för att ta hänsyn till nästa (illegala) besökare. I praktiken lämnar man bara över till nästa vandalgäng, särskilt om man först tipsar i forum som detta (vem läser?). De flesta är ju dessutom rätt okunniga om vad de fotar och verkar nöja sig lika bra med ett uthus fullt med soppåsar som en unik historisk lämning och då kan det väl kvitta. Ändamålet är väl att fylla minneskortet (eller tömma burken) för att skryta innan man drar vidare till nästa "objekt"... Nä, det outsiderperspektivet lämnade jag för länge sen. Däremot kunde jag gå i graven för att se till att något får någon mer officiell museal ställning. Kan jag se någon roll för mig som ruinbesökare så vore det som spjutspets för att spåra upp något som bör bevaras. Skulle gärna hjälpa till om jag kunde. Men de flesta i forumet verkar ha en ansvarslös omvänd hållning, det visar ju hur seriöst det är. Upp-och-nedvända världen...

[quote=""benkar""]Dilemmat är då, i mina ögon, att om jag skulle tipsa om tex en fint rostig tändkulemotor i en lada full med annat vackert bråte, och samlaren får tag på en ägare, som då kanske säljer skönheten, så har jag medverkat till att ruinen tömts på en del av sitt innehåll, vilket jag känner att jag inte vill medverka till.[/quote]

Som här till exempel.
Du vill alltså förhindra att någon som kanske inte orkar ta hand om sina saker får möjlighet att hitta en bättre ägare? :confused:

Men tändkulemotorn på bilden var väl ett skräckexempel på överputsad sterilitet (färg på svänghjulet?) :eek:
Senast redigerad av 1 Aseabarn, redigerad totalt 0 gånger.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

Jag är gammal älskare av tändkulemotorer och känner väl till Föreningen L Laurin i Lysekil. Nu känner jag tyvärr inte till några tändkulemotorer i Värmland (som inte ligger så långt därifrån), men om jag hade gjort det så hade jag gladeligen hjälpt till med att etablera en kontakt mellan en tändkuleintresserad och ruinägaren...

Förfall har trots allt en ganska kortlivad skönhet och sedan är allt borta, medan ett bevarande kan skänka glädje till många fler... :)

Dessutom förgås inte skönheten i ett förfallet sågverk bara för att någon tar hand om en tändkulemotor som kanske ändå bara stod i en skrubb som snart hade varit ihoprasad...
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Aseabarn""]Du vill alltså förhindra att någon som kanske inte orkar ta hand om sina saker får möjlighet att hitta en bättre ägare? :confused:
[/quote]

Som skrivet, om någon hittar något på annat sätt, må så vara, vad jag skrev är att JAG inte vill medverka (genom information) till att en ruin dräneras på sitt innehåll.

/B
Skriv svar