Antennidentifikation

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""tanaris""]Spånga?

I så fall är det 200 kvadratmeter enligt den här länken: http://insyn.stockholm.se/fsk/document/ ... ergrum.pdf

Vad antennen är till framgår inte.


På tal om antenner...

I närheten av radartornet vid Solvalla finns ett helt gäng antenner på en höjd. 8-9 inhägnade stolpar med varsin liten antenn på toppen och ett litet hus utan fönster bredvid. Där finns också en stolpe med mobiltelefonantenner, men den verkar vara mycket nyare. N 59° 21.939', E 17° 56.172' enligt eniro.


En bit bort finns en likadan anläggning, fast bara 6 antenner. N 59° 21.062', E 17° 55.825'

Vad kan det vara? Något med flygplatsen?[/quote]


Jo stämmer bra, sjukt att du plockade den på en risig bild från min iphone. Jodå haft den där pdfen länge :)
thoronath
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 02 jan 2009, 20:19

Sv: Antennidentifikation

Inlägg av thoronath »

Antennerna på vänstra bilden ser ut som amatörradio. I så fall är de fyra längre och smalare antennerna för 70 cm, och de fyra närmast kameran för 2 m. Möjligen kan det vara 23 cm och 70 cm, det är svårt att uppskatta storleken.

Den högra ser ut att vara lite blandat. Gallerparabolen i mitten ser ut att vara en riktantenn för WLAN, till en korthålls länk. Panelerna ovanför kan vara Wimax eller nåt liknande, Internet över radio. De fyra stackade dipolerna på röret till vänster är antingen en repeater för nån kommersiell radio, eller möjligen amatörradio det också.

/ Thoronath
Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Inlägg av Faniskogen »

[quote=""thoronath""]Antennerna på vänstra bilden ser ut som amatörradio. I så fall är de fyra längre och smalare antennerna för 70 cm, och de fyra närmast kameran för 2 m. Möjligen kan det vara 23 cm och 70 cm, det är svårt att uppskatta storleken.

Den högra ser ut att vara lite blandat. Gallerparabolen i mitten ser ut att vara en riktantenn för WLAN, till en korthålls länk. Panelerna ovanför kan vara Wimax eller nåt liknande, Internet över radio. De fyra stackade dipolerna på röret till vänster är antingen en repeater för nån kommersiell radio, eller möjligen amatörradio det också.

/ Thoronath[/quote]

Tackar för svar. Platsen har varit (vad jag tror i alla fall) en Observationsplats för civilförsvaret. Kan dessa ha hört till denna eller är de uppsatta efteråt? Har inte sett några sådana här vid någon annan jag besökt. Då har jag iof inte besökt många heller.
Dessa sitter också där.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

Till vänster: Dipol för "system 70" (blåljusmyndigheternas system på 78-79MHz), Till höger; Stackade dipoler för 400MHz.
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""Faniskogen""]Tackar för svar. Platsen har varit (vad jag tror i alla fall) en Observationsplats för civilförsvaret. Kan dessa ha hört till denna eller är de uppsatta efteråt? Har inte sett några sådana här vid någon annan jag besökt. Då har jag iof inte besökt många heller.
Dessa sitter också där.[/quote]

Observationsplatserna är från en helt annan tid så detta är uppsatt i efterhand. Många master används idag av helt andra brukare än det från början var tänkt, så det brukar sitta gammalt skräp i kombination med mer eller mindre använd utrustning i dem.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Penfold""]Till vänster: Dipol för "system 70" (blåljusmyndigheternas system på 78-79MHz), Till höger; Stackade dipoler för 400MHz.[/quote]

Vad kör man på 400Mhz?
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""Grishnac""]Vad kör man på 400Mhz?[/quote]

Det finns en massa på 400MHz, gamla polisband S80 (oftast i storstäderna), sedan amatörradio, gamla NMT banden som idag delvis tillhör NET1. Utöver detta en hel del kommersiell radio, taxi bud säkerhet mm, därtill PMR för lek osv.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""kristofer""]Det finns en massa på 400MHz, gamla polisband S80 (oftast i storstäderna), sedan amatörradio, gamla NMT banden som idag delvis tillhör NET1. Utöver detta en hel del kommersiell radio, taxi bud säkerhet mm, därtill PMR för lek osv.[/quote]

Går S80 verkligen på 400 bandet? NMT höll sig till 450Mhz/900Mhz så den är det ju inte. Jag trodde S80 höll sig i de lägre regionerna kring 75Mhz.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""Grishnac""]Går S80 verkligen på 400 bandet? NMT höll sig till 450Mhz/900Mhz så den är det ju inte. Jag trodde S80 höll sig i de lägre regionerna kring 75Mhz.[/quote]

S70 var det runt 78 och S80 det på 400-412 ungefär. Båda är väl idag utrotningshotade. Antennerna i fråga är goda nog för hela 400-480mhz bandet så de kvalar in på NMT450 men de brukar inte använda sådana antenner. Utan oftast är det antenner för just kommersiell användning (landmobil radio) som ligger på 460-470.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

S70 77-80MHz
Allt från 70-87MHz hade alla möjliga typer av landmobil radio t.ex. åkeriradio, taxi, Mobitex, räddningstjänsten i Göteborg på 73MHz osv. 60MHz-bandet är rundradioband (OIRT) i flera tidigare sovjetiska delrepubliker. Även TV-kanal E4 ligger inom detta spektra.
S80 410-412MHz senare flyttat till 408-410MHz.
RAKEL använder det gamla S70 frekvenser. Mer kan jag inte förtälja.

De stackade dipolerna är inte för NMT. Det har varit en basstation iaf av något slag för 400MHz.
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Skriv svar