Ställverk, ok att fotografera?

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Ställverk, ok att fotografera?

Inlägg av Faniskogen »

Som rubriken lyder, är det ok att fota ställverk och lägga upp en bild här? Skulle vilja ha era åsikter om huruvida det är vanligt att ställverk har ett eget stickspår som går in på området?
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Faniskogen""]Som rubriken lyder, är det ok att fota ställverk och lägga upp en bild här? Skulle vilja ha era åsikter om huruvida det är vanligt att ställverk har ett eget stickspår som går in på området?[/quote]

Eftersom att ställverk oftast är SO så är mitt spontana svar nej på foto.
Att det finns stickspår är intressant.
jnse
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 20:31

Inlägg av jnse »

Det är inte helt enkelt en omformarstation du hittat?
Dom brukar ha räls ända in i byggnaden.

Finns det ingen SO-skylt så är det väl bara att fota, är ju svårt att veta om det är fotoförbud utan skylt :)
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

[quote=""Faniskogen""]Som rubriken lyder, är det ok att fota ställverk och lägga upp en bild här? Skulle vilja ha era åsikter om huruvida det är vanligt att ställverk har ett eget stickspår som går in på området?[/quote]

Har sett någon gammal bild på ett ställverk under uppbyggnad, där transformatorerna levererades på järnväg. Huruvida det är ok att fota har jag inget att anmärka på.
Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Inlägg av Faniskogen »

[quote=""bunkrologen""]Eftersom att ställverk oftast är SO så är mitt spontana svar nej på foto.
Att det finns stickspår är intressant.[/quote]

Jag misstänkte väl nästan att det kunde vara så.
Ja, spåret väckte min nyfikenhet också. Hade dock ingen mer tid att strosa runt där.

[quote=""jnse""]Det är inte helt enkelt en omformarstation du hittat?
Dom brukar ha räls ända in i byggnaden.

Finns det ingen SO-skylt så är det väl bara att fota, är ju svårt att veta om det är fotoförbud utan skylt :) [/quote]

Helt enkelt? Om så vore fallet är väl det den mest spännande sanningen i sådant fall skulle jag säga!

Nja, tror nog inte det där går hem alla gånger tyvärr. Om man misstänker SO är det nog lika bra att låta bli.



[quote=""albin""]Har sett någon gammal bild på ett ställverk under uppbyggnad, där transformatorerna levererades på järnväg. Huruvida det är ok att fota har jag inget att anmärka på.[/quote]

Funderade på om det kunde vara så också. Antagligen ligger spåret där sedan det byggdes då. Det ser inte direkt underhållet ut och är bortplockat de sista metrarna till spåret. Dock ligger de sista bitarna bredvid..


Hur som helst, jag lägger nu upp några foton, dock med allt bortsuddat som på något vis kan härleda till vilken plats det handlar om. Om detta inte känns ok är det fritt fram att plocka bort dessa eller kontakta mig så gör jag det så snart jag ser det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jnse
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 20:31

Inlägg av jnse »

[quote=""Faniskogen""]
Helt enkelt? Om så vore fallet är väl det den mest spännande sanningen i sådant fall skulle jag säga![/quote]

Eh, omformarstationer är väl inte direkt nå speciella?
De finns ju lite överallt.

Sista biten av spåret, där det går ihop med den andra spåret, använder dom säkert "klätterspår", eller vad det kallades för.
Alltså en räls man lägger över den andra, när man behöver den.

Huset som finns där, är det stora ventilationsgaller på sidorna och det låter som stora fläktar där inne?
Isåfall är det stor chans för omformarstation.
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

Sitter det ingen skylt om SO eller fotoförbud så är det grönt. I annat fall kan det råda fotoförbud inom anläggningen, inte utanför. Våra drygt 300m TV-master är SO men det är rätt meningslöst att begära fotoförbud för dem. Det är praktiskt omöjligt.
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

[quote=""Penfold""]Sitter det ingen skylt om SO eller fotoförbud så är det grönt. I annat fall kan det råda fotoförbud inom anläggningen, inte utanför. Våra drygt 300m TV-master är SO men det är rätt meningslöst att begära fotoförbud för dem. Det är praktiskt omöjligt.[/quote]

Det finns ju två olika typer av SO också och nu kan jag inte definitionen tillräckligt bra för att kunna redogöra för den.

Men som t.ex, det finns ett stort minförråd (kanske mycket mer) på en ö inte så långt ifrån en annan ö med en fästning på precis norr om Gbg och det är SO och får inte fotograferas, beträdas eller något annat...

Men sedan så är t.ex även Stockholms slott SO, men man får fotograferas för glatta livet, medan man däremot inte får ta bilder på t.ex låsen till dörrarna etc....

Exakt hur det ligger till med det där vet jag inte och när det gäller ställverk vet jag inte heller mer exakt, kanske någon annan kan redogöra lite bättre för det...?

[Edit] Det enda som möjligtvis borde vara hemligt (SO) med ett ställverk är antagligen ungefär samma som för FTN. Förekomsten och utseendet är inte direkt hemligt eller något sådant, däremot är placering och riktning det...
Senast redigerad av 1 Osprey, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Bakke
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 25 apr 2011, 07:58
Kontakt:

Inlägg av Bakke »

Ställverk har dessutom ofta fotoförbud för att ljusbågsvakter är installerade och som larmar vid överslag (blixt) och kopplade till CO2 anläggningar. således är kamera med blixt en mindre bra idé då CO2 kväver elden, och dig.
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

SO eller inte så faller det under samhällsviktig funktion och är ju därför onödig att röja mer än nödvändigt. Samtidigt finns det mesta, både bilder och kartor ute på alla tänkbara söksidor idag. Dock är det väl onödigt att börja tala om var saker ligger och hur den är utrustad genom tydliga bilder.
Jag tror dock inte detta är något annat en enkel lösning för att transportera transformator ect till platsen.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Skriv svar