Ställverk, ok att fotografera?

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Älgben
Inlägg: 341
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 12:40
Kontakt:

Inlägg av Älgben »

Angående räls in på ställverksområdet så är sånt även praktiskt om en stor transformator skulle haverera eller av annan orsak behöver transporteras iväg på service.
Jag kikade på ett satellitfoto över ställverksområdet vid Finnslätten i Västerås där det går in ett spår som löper precis framför tre av de största transformatorerna. Det ser ut att vara mindre bökigt att få ut någonting stort därifrån på räls än med trailer.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Penfold""]Sitter det ingen skylt om SO eller fotoförbud så är det grönt. I annat fall kan det råda fotoförbud inom anläggningen, inte utanför. Våra drygt 300m TV-master är SO men det är rätt meningslöst att begära fotoförbud för dem. Det är praktiskt omöjligt.[/quote]
Instämmer, är det SO -låt bli. Inga SO-skyltar? Ja då är det "fritt fram"...
Om anläggningen är ett skyddsobjekt så ska detta framgå tydligt.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Urban Exploration Gabriel
Inlägg: 117
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 17:23

Inlägg av Urban Exploration Gabriel »

Lite OT varför får man inte fotografera skyddsobjekt?

Mvh Gabriel

Glad Midsommar på er ;)
Användarvisningsbild
Älgben
Inlägg: 341
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 12:40
Kontakt:

Inlägg av Älgben »

Ett skyddsobjekt med fotoförbud är ofta en samhällsviktig anläggning för exempelvis el- eller vattenförsörjning. Samt givetvis diverse militära installationer.
Anledningen till förbudet är att om "fel" personer får se bilder av hur en anläggning är uppbyggd så kan det orsaka stora skador för samhället och befolkningen. Man vill ju inte att andra länder ska veta var de ska slå till för att åsamka det svenska försvaret störst skada eller att diverse terroristgrupper ska veta var man kan komma åt att förgifta dricksvattnet. Exempelvis...

Av ovanstående orsak är det olämpligt att fotografera sådana objekt och publicera dessa offentligt. Dessutom så ser det jävligt dåligt ut i ditt CV om du åker dit för något sådant...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

Att inte fotografera SO är också mycket viktigt när det gäller att bevara eller uppnå en legitimitet för vårt intresse. Om vi respekterar de lagar och regler som gäller, så blir det också mycket mycket mer accepterat i allmänhetens och myndigheters ögon.

Ok för att många kanske inte kan förstå vår fascination för nutida ruiner och förfallna miljöer, men så länge vi följer lagar och regler så kommer de också att acceptera oss.

Alternativet som vi helst inte vill bli förknippade med är "klotterbarnen", som bryter sig in och förstör och egentligen inte har något intresse av det här slaget.

Ett SO är ett SO är ett SO... och det har i allmänhet inte blivit det av en slump...
Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Inlägg av Faniskogen »

[quote=""Osprey""]Att inte fotografera SO är också mycket viktigt när det gäller att bevara eller uppnå en legitimitet för vårt intresse. Om vi respekterar de lagar och regler som gäller, så blir det också mycket mycket mer accepterat i allmänhetens och myndigheters ögon.

Ok för att många kanske inte kan förstå vår fascination för nutida ruiner och förfallna miljöer, men så länge vi följer lagar och regler så kommer de också att acceptera oss.

Alternativet som vi helst inte vill bli förknippade med är "klotterbarnen", som bryter sig in och förstör och egentligen inte har något intresse av det här slaget.

Ett SO är ett SO är ett SO... och det har i allmänhet inte blivit det av en slump...[/quote]

Så sant som det var sagt! Håller med dig till punkt och pricka!

Det aktuella ställverket har inga SO-skyltar uppsatta. Men känns ändå inte helt ok att lägga ut foton på det, mer än på rälsen då. Själva ställverket avslöjas ju inte direkt av fotot.



[quote=""Urban Exploration Gabriel""]Lite OT varför får man inte fotografera skyddsobjekt?

Mvh Gabriel

Glad Midsommar på er ;) [/quote]

Alla SO är det ju inte fotoförbud på, det framgår av skyltarna, om några sådana finns uppsatta. Ibland finns inga skyltar uppsatta men det kan likväl vara ett SO. Ibland får man nog gå lite på känsla och ta fram sitt sunda förnuft.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

[quote=""Faniskogen""]Så sant som det var sagt! Håller med dig till punkt och pricka! [/quote]

Tack!

Kan ju i sammanhanget också lägga till att de flesta SO (eller för den delen militära hemligheter) är i sig inte speciellt spännande eller märkvärdiga. Oftast handlar det istället om den roll de har i större sammanhang.

Jag har jobbat en del med det åt FMV och av det så var mycket av det jag jobbade med var klassat som "[[HEMLIGT]]" men egentligen var det ganska normala saker och hemligheten låg just i hur det skulle/kunde användas i ett större sammanhang och hur denna infrastruktur såg ut...

Hade jag talat om detaljer för något av det så hade de flesta här bara sagt "ok, måttligt spännande". Men för främmande makt som "lägger pussel" så hade det kunnat skapa en helt annan bild...

Det jag egentligen vill ha sagt är att - De flesta SO är i sig själva tämligen ointressanta, och eftersom de är SO så ska vi låta bli dem...

(Det var c:a 15 år sedan jag senast jobbade åt FM och jag har ingen insikt i det nu, men förutsätter att det är samma)
Senast redigerad av 2 Osprey, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Ställverk, ok att fotografera?

Inlägg av Grishnac »

För att klargöra lite grann så är ett Skyddsobjekt helt enkelt ett objekt som har en samhällsviktig funktion och därför skall skyddas i händelse av krig. Det kan vara saker som - om dom saboteras - orsakar störningar i samhället, t.ex att strömmen slås ut eller att vattenförsörjningen avstannar.

Det är alltså inte per automatik ett objekt som inte får fotograferas eller avbildas - det betyder bara att om det blir krig så skall dessa skyddas lite extra - av till exempel hemvärnet eller någon annan.
Vissa av dessa objekt kan vara extra känsliga och utsatta om fienden får uppgifter om deras placering, utseende eller funktion och därför beläggs vissa skyddsobjekt också med olika grader av avbildningsförbud. Vissa objekt får man inte fotografera och ännu en del får man inte rita av eller ens beskriva i text. Dessa striktare former av SO-klassning skall vara skyltade.
Men det finns SO som inte är skyltade alls i vårat samhälle, tidningsredaktioner kan ofta vara sådana.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Fogfighter
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 03 nov 2008, 18:17

Inlägg av Fogfighter »

[quote=""Älgben""]Angående räls in på ställverksområdet så är sånt även praktiskt om en stor transformator skulle haverera eller av annan orsak behöver transporteras iväg på service.
Jag kikade på ett satellitfoto över ställverksområdet vid Finnslätten i Västerås där det går in ett spår som löper precis framför tre av de största transformatorerna. Det ser ut att vara mindre bökigt att få ut någonting stort därifrån på räls än med trailer.[/quote]

De där rackarna kan väga ganska duktigt också. Upp till 600 ton/styck enligt ABB.
Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Inlägg av Faniskogen »

[quote=""Fogfighter""]De där rackarna kan väga ganska duktigt också. Upp till 600 ton/styck enligt ABB.[/quote]

Helsikes! Det var mig ena riktigt tunga klumpar!
Skriv svar