Omärkt elkabel till liten ö S Göteborg

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Baumholtzer
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 16 apr 2010, 10:41

Omärkt elkabel till liten ö S Göteborg

Inlägg av Baumholtzer »

Jag hoppas att detta är rätt plats att ställa frågan på.

Till ön Yttre Flackholmen i Göteborgs södra skärgård utanför Billdal finns det en på sjökorten omärkt elkabel. Jag upptäckte den första gången för närmare 30 år sedan när draggen fastnade i den. Undersökningarna visade att den på ön gick vidare till en liten stolpe i ett klapperstensfält där det uppenbarligen suttit någon form av uttag eller kopplingslåda. Det finns så vitt jag minns det inga spår av bebyggelse på ön, och inte heller några misstänkta betongrester.
Tyvärr har jag inga bilder från barndomens badutflykter som visar lämningarna (och inte längre någon båt), men jag har på en karta försökt markera var stolpen sitter/satt och var kabeln gick ner i vattnet.

Har någon några idéer om vad detta kan ha varit eller hur man bäst går till väga för att undersöka saken?

Det är svårt att uppskatta åldern på installationen, men jag skulle gissa på nyare än 1930. När jag tänker på saken fanns det också rester av rostig wire i den lilla viken där kabeln går ut i vattnet. Vidare finns det också två rejäla bergöglor ca 20 m västerut från viken.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Baumholtzer""]...När jag tänker på saken fanns det också rester av rostig wire i den lilla viken där kabeln går ut i vattnet. Vidare finns det också två rejäla bergöglor ca 20 m västerut från viken.[/quote]
Kanske en gammal förtöjningsplats från krigets dagar alt. tidiga kalla kriget(fram till ~1960)?
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Baumholtzer
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 16 apr 2010, 10:41

Inlägg av Baumholtzer »

Tanken har slagit mig, det fanns ju trots allt en hel del militärt i närheten. Dock tycker jag att ön är litet för liten och oskyddad för militär användning. Klart är att vad det än var hade avvecklats sedan länge i början av 80-talet.
Användarvisningsbild
Avery
Inlägg: 392
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 21:49
Kontakt:

Inlägg av Avery »

[quote=""Saddam""]Kanske en gammal förtöjningsplats från krigets dagar alt. tidiga kalla kriget(fram till ~1960)?[/quote]

Förmodligen eller så ville helt enkelt marinen ha ström till ön. Kanske är smidigare att förtöja där då med mindre båtar vid övningar.
Skriv svar