Estland, Lettland, Litauen, Polen.
Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde
Estland, Lettland, Litauen, Polen.
Polaren och ja ska åka på en resa till ovan nämnda länder veckan som kommer. Resans mål är Kalla Kriget samt lite övrig ue. Vad ska man tänka på när man beträder Ödehus i dessa länder? Tänkte på risken att bli tagen av polis eller dyl.
Någon som har några tips angående bilresande i dessa länder? Har som sagt var läst en del om att resa i dessa länder men om någon har lite tips på vad man ska tänka på så tar ja gärna emot dessa.
Tar gärna emot tips på bra resmål i ovan nämnda länder.
Tack på Förhand Sven Hedin.
Någon som har några tips angående bilresande i dessa länder? Har som sagt var läst en del om att resa i dessa länder men om någon har lite tips på vad man ska tänka på så tar ja gärna emot dessa.
Tar gärna emot tips på bra resmål i ovan nämnda länder.
Tack på Förhand Sven Hedin.
[quote=""SvenHedin""]Polaren och ja ska åka på en resa till ovan nämnda länder veckan som kommer. Resans mål är Kalla Kriget samt lite övrig ue. Vad ska man tänka på när man beträder Ödehus i dessa länder? Tänkte på risken att bli tagen av polis eller dyl.
Någon som har några tips angående bilresande i dessa länder? Har som sagt var läst en del om att resa i dessa länder men om någon har lite tips på vad man ska tänka på så tar ja gärna emot dessa.
Tar gärna emot tips på bra resmål i ovan nämnda länder.
Tack på Förhand Sven Hedin.[/quote]
Något att tänka på är att det tar relativt lång tid att resa i dessa länder, man blir alltför lätt lurad av kartor/avstånd och tror att man kan bränna av länderna snabbt, har tillbringat runt 23 dagar i Estland, Lettland, Litauen och Polen, och känns fortfarande som om jag bara skrapat på ytan. Är ofta dåliga vägar ut till en del Kalla Kriget -ruiner, men bara att köra försiktigt.
Utanför Sverige + Finland (och Norge?) finns inte allemansrätten, men inget större problem egentligen. Ett större problem är att ruiner med "något värde kvar" ofta är bevakade, underbetald herre + bitglad voffe, men det märker man. Mer raserade ruiner står obevakade.
I främst Lettland och Litauen får man ha i bakhuvudet att det KAN finnas narkotikafabriker i "Välbevarde ruiner", sett tendenser på det 1-2 ggr, då drog vi snabbt, utan att veta om vi haft rätt känsla, eller inte.
Vad det gäller jakt på ruiner, gör en hyfsat bra research innan avresa, man kan hitta mycket genom att scanna igenom Goggle Earth och andra öppna källor, Googla lite fantasifullt, kanske på respektive lands språk.
Åker du/ni med egen bil. Tänk på att ha med reg-bevis i original som visar att någon av er äger bilen, samt att de flesta länder där kräver att det finns brandsläckare och en varselväst i bilen, och att man inte får prata i mobiltelefon när man kör bil.
VIKTIGAST: En återkommande fälla vid ruiner i Baltikum + Polen är att metalltjuvar stulit alla brunnslock, så på de mest oväntade platser, utanför en ingång, mitt på en gräsplan, på en parkering, så finns/kan det finnas djupa hål att ramla ner i, vilket lätt kan resultera i en bruten rygg, även om fallet bara är 1 - 1,5 meter. Se ner framför fötterna när ni går, stanna och titta/fotografera, gå vidare och se framför fötterna, stanna och titta/fotografera, osv.
/B
Någon som har några tips angående bilresande i dessa länder? Har som sagt var läst en del om att resa i dessa länder men om någon har lite tips på vad man ska tänka på så tar ja gärna emot dessa.
Tar gärna emot tips på bra resmål i ovan nämnda länder.
Tack på Förhand Sven Hedin.[/quote]
Något att tänka på är att det tar relativt lång tid att resa i dessa länder, man blir alltför lätt lurad av kartor/avstånd och tror att man kan bränna av länderna snabbt, har tillbringat runt 23 dagar i Estland, Lettland, Litauen och Polen, och känns fortfarande som om jag bara skrapat på ytan. Är ofta dåliga vägar ut till en del Kalla Kriget -ruiner, men bara att köra försiktigt.
Utanför Sverige + Finland (och Norge?) finns inte allemansrätten, men inget större problem egentligen. Ett större problem är att ruiner med "något värde kvar" ofta är bevakade, underbetald herre + bitglad voffe, men det märker man. Mer raserade ruiner står obevakade.
I främst Lettland och Litauen får man ha i bakhuvudet att det KAN finnas narkotikafabriker i "Välbevarde ruiner", sett tendenser på det 1-2 ggr, då drog vi snabbt, utan att veta om vi haft rätt känsla, eller inte.
Vad det gäller jakt på ruiner, gör en hyfsat bra research innan avresa, man kan hitta mycket genom att scanna igenom Goggle Earth och andra öppna källor, Googla lite fantasifullt, kanske på respektive lands språk.
Åker du/ni med egen bil. Tänk på att ha med reg-bevis i original som visar att någon av er äger bilen, samt att de flesta länder där kräver att det finns brandsläckare och en varselväst i bilen, och att man inte får prata i mobiltelefon när man kör bil.
VIKTIGAST: En återkommande fälla vid ruiner i Baltikum + Polen är att metalltjuvar stulit alla brunnslock, så på de mest oväntade platser, utanför en ingång, mitt på en gräsplan, på en parkering, så finns/kan det finnas djupa hål att ramla ner i, vilket lätt kan resultera i en bruten rygg, även om fallet bara är 1 - 1,5 meter. Se ner framför fötterna när ni går, stanna och titta/fotografera, gå vidare och se framför fötterna, stanna och titta/fotografera, osv.
/B
- bunkrologen
- Inlägg: 1858
- Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30
[quote=""SvenHedin""]
Tar gärna emot tips på bra resmål i ovan nämnda länder.
[/quote]
Köp eller låna denna bok: Undergångens skuggor
Tar gärna emot tips på bra resmål i ovan nämnda länder.
[/quote]
Köp eller låna denna bok: Undergångens skuggor
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
[quote=""benkar""]
VIKTIGAST:En återkommande fälla vid ruiner i Baltikum + Polen är att metalltjuvar stulit alla brunnslock, så på de mest oväntade platser, utanför en ingång, mitt på en gräsplan, på en parkering, så finns/kan det finnas djupa hål att ramla ner i, vilket lätt kan resultera i en bruten rygg, även om fallet bara är 1 - 1,5 meter. Se ner framför fötterna när ni går, stanna och titta/fotografera, gå vidare och se framför fötterna, stanna och titta/fotografera, osv.
/B[/quote]
Man får rysningar var gång det där nämns....väl värt en varning.
VIKTIGAST:En återkommande fälla vid ruiner i Baltikum + Polen är att metalltjuvar stulit alla brunnslock, så på de mest oväntade platser, utanför en ingång, mitt på en gräsplan, på en parkering, så finns/kan det finnas djupa hål att ramla ner i, vilket lätt kan resultera i en bruten rygg, även om fallet bara är 1 - 1,5 meter. Se ner framför fötterna när ni går, stanna och titta/fotografera, gå vidare och se framför fötterna, stanna och titta/fotografera, osv.
/B[/quote]
Man får rysningar var gång det där nämns....väl värt en varning.
[quote=""SvenHedin""]Måste iaf besöka basen där du hittade den stilliga Leninhuvudet [/quote]
Ja, en lätt absurd "installation" det där... Har du kordinaterna dit eller ska jag skaka fram dom? Ligger lite "fel" i nordöstra Lettland. (IOFS beroende på vilken rutt ni tänkt er)
Ska ni åka med egen bil, färja till Tallin, ner genom Balitkum, och färja hem till Sverige från Gdansk?
/B
Ja, en lätt absurd "installation" det där... Har du kordinaterna dit eller ska jag skaka fram dom? Ligger lite "fel" i nordöstra Lettland. (IOFS beroende på vilken rutt ni tänkt er)
Ska ni åka med egen bil, färja till Tallin, ner genom Balitkum, och färja hem till Sverige från Gdansk?
/B
- bunkrologen
- Inlägg: 1858
- Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30
[quote=""SvenHedin""]Helt korrekt det blir den vägen på ett ungefär. Ska fram koordinaterna om du har tid och lust [/quote]
Hur många dagar har ni räknat på? Rent nyfiken bara. Det tar en bra stund att köra där jämfört med Svedala.. Skulle misstänka att ni säkert får slå på en dag extra eller två mot den ursprungliga planeringen.
Det är ca 130 mils körning raka spåret... Nästan 24 timmar körning, mina beräkningar..
Hur många dagar har ni räknat på? Rent nyfiken bara. Det tar en bra stund att köra där jämfört med Svedala.. Skulle misstänka att ni säkert får slå på en dag extra eller två mot den ursprungliga planeringen.
Det är ca 130 mils körning raka spåret... Nästan 24 timmar körning, mina beräkningar..