Bergrum. Fd militärt?

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Bergrum. Fd militärt?

Inlägg av Elagabalus »

Hittade detta nära sjön Flaten i södra Sthlm. Ganska imponerande bergvägg ovanför den igenmurade ingången. Kanske 20 m sten ovanför. Får lite militär känsla här och var i området. Bla har man sprängt väg genom bergknallar som jag undrar om man skulle ha gjort civilt. Tyvärr mobilkamera.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""Elagabalus""]Hittade detta nära sjön Flaten i södra Sthlm. Ganska imponerande bergvägg ovanför den igenmurade ingången. Kanske 20 m sten ovanför. Får lite militär känsla här och var i området. Bla har man sprängt väg genom bergknallar som jag undrar om man skulle ha gjort civilt. Tyvärr mobilkamera.[/quote]

Efter lite googlande sägs det ammunitionslager m.m, har faktiskt själv ingen aning men tonen verkar va att det skulle va militärt. Fd hemvärnsförråd? Befolkningskydd? Berglager?

Sorry, forska vidare! Intressant.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

Det är inte bara fd utan ingår fortfarande i organisationen strax väster om Stockholm.
Ett tveksamt objekt även om det inte är skyltat och svårt att veta...
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""bunkrologen""]Det är inte bara fd utan ingår fortfarande i organisationen strax väster om Stockholm.
Ett tveksamt objekt även om det inte är skyltat och svårt att veta...[/quote]

Tack! Kände på mig att du visste något. Som sagt helt och fullständigt omärkt. Men är det ännu aktivt på något vis så föreslår jag radering av tråd.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Elagabalus""]Tack! Kände på mig att du visste något. Som sagt helt och fullständigt omärkt. Men är det ännu aktivt på något vis så föreslår jag radering av tråd.[/quote]

Såg nu på bilden att det verkar avvecklat.. Kajen borta samt betong..
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""bunkrologen""]Såg nu på bilden att det verkar avvecklat.. Kajen borta samt betong..[/quote]

Oki. Bilden var medioker. Har du någon aning om vägen som passerar campingen och sedan går mot Unga Örnars stugan. På vissa ställen har någon lagt ner mycken möda som att spränga genom berg. Även "fodrat" vägkanterna. Detta luktar isf tiden runt WW1 tycker jag. Något du känner till?
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

En gammal usel blixtbild från 2008, fint och fräscht :D

/B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Elagabalus""]Oki. Bilden var medioker. Har du någon aning om vägen som passerar campingen och sedan går mot Unga Örnars stugan. På vissa ställen har någon lagt ner mycken möda som att spränga genom berg. Även "fodrat" vägkanterna. Detta luktar isf tiden runt WW1 tycker jag. Något du känner till?[/quote]

Bilden var inte alls medioker, det var jag som inte förstorade den och var lite snabb..
Nu är jag inte så bevandrad i dessa stugor, men huvudvägen gick denna väg under WW2 ?.
Det är väl så mycket jag kan säga för sekunden.
Jag skall försöka hitta en gammal karta jag har hemma och scanna in en kartbild..

EDIT, hittade ej denna karta, men kolla på lantmäteriet så ser du hur "huvudvägen" gick tidigare förbi detta berg.
Senast redigerad av 1 bunkrologen, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Kan det inte ha koppling till fd skarpnäcksfältet?

"Men redan 1942 förklarade flygledningen att man inte behövde fältet, ändå fortsatte utbyggnaden av bunker och värn på höjderna runtomkring"

Kan ju ha vart ammolager, men placeringen är ju tveksam. Dock lastkaj så man kan ju transporterat via lastbil.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""rjd2""]Kan det inte ha koppling till fd skarpnäcksfältet?

"Men redan 1942 förklarade flygledningen att man inte behövde fältet, ändå fortsatte utbyggnaden av bunker och värn på höjderna runtomkring"

Kan ju ha vart ammolager, men placeringen är ju tveksam. Dock lastkaj så man kan ju transporterat via lastbil.[/quote]

Faktum är att det inte ligger särskilt långt ifrån Skarpnäcksfältet och läget för ett lager optimalt ( förutom att allmänna vägen ev gick precis utanför då i en slags Ronja Rövardotterskreva) då det knappast kan ligga mer skyddat

Det jag tänkte på är den snarast byväg som går runt sjön. Taffligt inritad på bilden. På flera ställen har man sprängt sig genom berg. Låter lite övermaga om det mest var torpare som använde vägen. Kanske planerade militären något här men att det av olika skäl förblev oavslutat?

Fast vem vet? Varor kanske måste fram och en gång var vägen viktig så att man verkligen satsade. Idag ser det lite märkligt ut
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar