Hjälp med novell rörande Zombieapokalypsen?

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Birdis
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 11:32

Hjälp med novell rörande Zombieapokalypsen?

Inlägg av Birdis »

Joinade forumet inte för att jag har något större intresse för UE, utan för lite snabb research för ett skolarbete. En novell, rättare sagt. Jag har själv alldrig sysslat med detta, så några av mina frågor är förmodligen lika dumma som fyllda av n00b. Någon som bor i Stockholm som kan svara på dem?

1. Låt oss föreställa oss att Zombie-apocalypsen inträffar. Skulle UE, i praktiskt syfte, vara av användning i överlevnadssammanhang, eller är det helt enkelt för lätt att bli instängd i tex. en återvändsgränd? Är det i regel för trångt för att använda en påk på zombies i en normalstor tunnel? Och finns det någon 'karta' över Stockholms mer välkända tunnelsystem?

2. Har hört talas om ett underjordiskt sjukhus i Stockholm som ligger i anknytning till tunnelbabnan. Det ska ha byggts som beredskap för andra världskriget, men det är allt jag hört om det. Myt eller sanning, och finns i sådana fall bilder upplagda någonstanns?
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Birdis""]

2. Har hört talas om ett underjordiskt sjukhus i Stockholm som ligger i anknytning till tunnelbabnan. Det ska ha byggts som beredskap för andra världskriget, men det är allt jag hört om det. Myt eller sanning, och finns i sådana fall bilder upplagda någonstanns?[/quote]

Finns en hyfsat bra sökfunktion på 28ds.. ;)

Men...

http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=3857

/B
Användarvisningsbild
62explore
Inlägg: 393
Blev medlem: tis 16 jun 2009, 09:03

Inlägg av 62explore »

Det finns en karta gömd i drömmarnas brunn. Där finns alla tunnlar i hela Stockholm utmärkta, men först måste man gå till Atlasmuren för att få en ledtråd hur man tar sig till drömmarnas brunn.

Sjukhuset ligger under Södersjukhuset i en gammal tunnel. Därifrån kan man gå i orörda sjukhuskorridorer till Akay vid Slussen, och man kryper in genom gallret under taket.

Lycka till
http://www.62explore.pixbox.se
http://www.flickr.com/photos/62explore/

-Sigmund Freud had an irrational fear of the number 62
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Glöm inte tunneln mellan Atlasmuren och Karolinska Sjukhuset, går via T-banestation Odenplan.... ;)

/B
Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

Om du talar utifrån en hemlös perspektiv ger "UE" dig ytterst lite. Däremot underlättar en väldigt god lokalkännedom mycket.

Nu vill jag dock påstå att för den stora massan som mest sitter på forumet och följer andra så ger det ingen vidare god lokalkännedom. Men för den lilla klick som går sin egen väg och hittar platser innan de flesta andra gör det, så vill jag påstå att det ger dig en god lokalkännedom.
Har du emellertid redan en godlokalkännedom så ger det ju i sig dig platser att "UE'a". Så då hamnar du väl lite i en hönan eller ägget-situation.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Den stora och viktigaste frågan ;) när det gäller Zombies, tunnlar, trånga utrymmen och svingandes på en påk mot dessa är ju vilken sorts zombies handlar det om. Snackar vi gammaldags-långsamma-hasandes-köttätande zombisar eller snackar vi om dagens moderna snabbfotade-virussmittade-döende-människor-zombisar.

Jag personligen föredrar de gamla "riktiga", hasande zombisarna och dom lär du väl kunna klubba ner i trånga utrymmen så jag röstar på att UE i kombination med lokalkännedom är ett klart plus vid zombieapokalypser. MEN gärna i kombination med nåt annat än en påk, hellre en fet motorsåg eller röjsåg med en dunk bensin och några extrablad. Påken kan du ha med dig ifall du får motorstopp eller om du har tråkigt nån natt och bara vill klubba en liten zombie för nöjes skull :) .
Senast redigerad av 1 DMT, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Forsis
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 21 nov 2010, 15:38
Kontakt:

Inlägg av Forsis »

[quote=""benkar""]Glöm inte tunneln mellan Atlasmuren och Karolinska Sjukhuset, går via T-banestation Odenplan.... ;)

/B[/quote]

Denna tunnel finns i verkligheten ... åtminstone till en mindre del.

När norra delen av tunnelbanans gröna linje byggdes under åren före 1952 förbereddes Odenplans station för en tänkt avgrening till Huvudsta. Mellan Odenplan och Sankt Eriksplan byggdes en kortare betongtunnel (omkring 75 meter) för att leda norrgående tåg mot Huvudsta under de spår som trafikeras idag.

Avgreningen mot Huvudsta byggdes som bekant inte. Istället byggdes den blå linjen under 1970-talet.

Om avgreningen mot Huvudsta hade byggts så hade stationen Odenplan bestått av två valvformade byggnadsverk med totalt fyra spår vid plattformar. Spårgeometrin mot vändbryggan och bergtunnlarna väster om Odenplan (norrut enligt tunnelbanans terminologi) är i första hand utformade för att leda in södergående tåg på båda de plattformsspår som idag utgör stationen Odenplan. Norrgående tåg mot Huvudsta och Hässelby skulle ha gått från tvillingstationen intill. Om tunnelbelysningen skulle vara tänd när man åker sträckan så kan den skarpögde se förberedelser för tunnelpåslag på ömse sidor om Odenplan.

För några år sedan väcktes planer på att bygga tunnelbana från Odenplan till Karolinska. En av projekteringsförutsättningarna var att den redan byggda korsande tunneln skulle tas i anspråk för den nya sträckan.

Planerna kom att läggas på is. Idag diskuteras att istället bygga spårväg till Karolinska. Men vem vet ... om de politiska besluten skulle svänga så kanske man en vacker dag kan åka från Odenplan till Karolinska via tunnel. Från Atlasmuren till Odenplan lär man dock få promenera ;)
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Forsis""]Denna tunnel finns i verkligheten ... åtminstone till en mindre del.

När norra delen av tunnelbanans gröna linje byggdes under åren före 1952 förbereddes Odenplans station för en tänkt avgrening till Huvudsta. Mellan Odenplan och Sankt Eriksplan byggdes en kortare betongtunnel (omkring 75 meter) för att leda norrgående tåg mot Huvudsta under de spår som trafikeras idag.

Avgreningen mot Huvudsta byggdes som bekant inte. Istället byggdes den blå linjen under 1970-talet.

Om avgreningen mot Huvudsta hade byggts så hade stationen Odenplan bestått av två valvformade byggnadsverk med totalt fyra spår vid plattformar. Spårgeometrin mot vändbryggan och bergtunnlarna väster om Odenplan (norrut enligt tunnelbanans terminologi) är i första hand utformade för att leda in södergående tåg på båda de plattformsspår som idag utgör stationen Odenplan. Norrgående tåg mot Huvudsta och Hässelby skulle ha gått från tvillingstationen intill. Om tunnelbelysningen skulle vara tänd när man åker sträckan så kan den skarpögde se förberedelser för tunnelpåslag på ömse sidor om Odenplan.

För några år sedan väcktes planer på att bygga tunnelbana från Odenplan till Karolinska. En av projekteringsförutsättningarna var att den redan byggda korsande tunneln skulle tas i anspråk för den nya sträckan.

Planerna kom att läggas på is. Idag diskuteras att istället bygga spårväg till Karolinska. Men vem vet ... om de politiska besluten skulle svänga så kanske man en vacker dag kan åka från Odenplan till Karolinska via tunnel. Från Atlasmuren till Odenplan lär man dock få promenera ;) [/quote]

Jo, inte helt okänt, stirrar 2 ggr varje dag lystet på sidotunnlarna vid Odenplan, men som du skriver, -"Från Atlasmuren till Odenplan lär man dock få promenera" -ovan jord... :D

/B
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

Det är inte mycket till tunnlar som är på börjat där om jag får vara lite elak.
Finns många andra ställen i Stockholms tunnelbana som även de har påbörjat med en liten "tunnel" åt något håll.

Men visst är det så att det är en förberedning som nämns. Det innebär att de inte blir så mycket trafikpåverkan om man i framtiden skulle vilja gå vidare.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Birdis""]Skulle UE, i praktiskt syfte, vara av användning i överlevnadssammanhang, eller är det helt enkelt för lätt att bli instängd i tex. en återvändsgränd?[/quote]
Vet inte riktigt hur du menar men vi som utforskar känner ju till en hel del mindre kända ställen där vi skulle kunna gömma oss ifall zombieapokalypsen kommer. Vanligt folk lär ju inte klara sig lika länge, de söker sig kanske dit alla andra är... tunnelbanan, öppna torg, skolor o.s.v. Och om man ska tro alla filmer som gjorts i ämnet så är dessa stället inte att rekommendera. Bättre då att söka sig ut i vildmarken till en nedlagd gruva eller kanske en underjordisk militäranläggning med grova dörrar. Där lär man få vara i fred -i ett tag i alla fall...

Zombier äter ju människor som alla kanske vet, så man ska alltså vara så få som möjligt och så långt bort från "stora massan" man bara kan för att inte väcka uppmärksamhet. Vet inte om de använder luktsinnet eller något annat sinne när de jagar...

Du frågade efter kartor på tunnlar, menar du tunnelbanan då eller? Fråga SL ifall dom har några att låna ut. När det gäller övriga tunnlar så är det stadsbyggnadskontoret eller länsstyrelsen du kan börja med.

Bild
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar