Att röja sitt namn här

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Melancholia
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 20:16

Att röja sitt namn här

Inlägg av Melancholia »

Vad har ni för åsikter kring detta?
Jag har nämligen lite bilder jag skulle vilja dela med mig av till detta forum. Har dock bara Flickr(Pixbox verkar ju inte vara så bra) att ladda upp bilder till och där kan man klart och tydligt se både förnamn och efternamn på mig. Nu sysslar jag visserligen inte med något olagligt som att bryta mig in i byggnader men UE är ju ändå rätt så kontroversiellt. Att röja sitt namn här, kan det komma och bita en i baken senare, eller är det "riskfritt"?

MVH Kar... Jag menar, Melancholia.

Röja kanske inte var rätt ord men ni förstår nog vad jag menar iallafall.
Senast redigerad av 1 Melancholia, redigerad totalt 0 gånger.
"Take only pictures, leave only footprints"
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Melancholia""]Vad har ni för åsikter kring detta?
Jag har nämligen lite bilder jag skulle vilja dela med mig av till detta forum. Har dock bara Flickr(Pixbox verkar ju inte vara så bra) att ladda upp bilder till och där kan man klart och tydligt se både förnamn och efternamn på mig. Nu sysslar jag visserligen inte med något olagligt som att bryta mig in i byggnader men UE är ju ändå rätt så kontroversiellt. Att röja sitt namn här, kan det komma och bita en i baken senare, eller är det "riskfritt"?

MVH Kar... Jag menar, Melancholia.

Röja kanske inte var rätt ord men ni förstår nog vad jag menar iallafall.[/quote]

Det är nog lugnt. Så hemligt är det inte. Jag är Fejan-kompis med ett par här på forumet som liksom bara poppat upp. Så länge man är seriös har man säkert inget att frukta

Men syns verkligen namn på Flickr? Tror att jag bara har ett anonymt nick typ "stockholm2008". Inte står det något mer där vad jag vet
Användarvisningsbild
Melancholia
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 20:16

Inlägg av Melancholia »

[quote=""Elagabalus""]Det är nog lugnt. Så hemligt är det inte. Jag är Fejan-kompis med ett par här på forumet som liksom bara poppat upp. Så länge man är seriös har man säkert inget att frukta

Men syns verkligen namn på Flickr? Tror att jag bara har ett anonymt nick typ "stockholm2008". Inte står det något mer där vad jag vet[/quote]

Det är nog bara jag som är lite paranoid. Fast kan man vara för försiktig? ;)
Men jag ska nog ta och ladda upp bilderna lite senare och dela med mig av dom här ändå! If Jörnmark can do it, så borde ju jag kunna göra det också. :)

För mig så visas det så här när jag besöker en "bildström" på flickr:
"Förnamn Efternamn's photostream".
"Take only pictures, leave only footprints"
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Melancholia""]Nu sysslar jag visserligen inte med något olagligt som att bryta mig in i byggnader men UE är ju ändå rätt så kontroversiellt.[/quote]
Att gå in i en olåst byggnad är också är brott[olaga intrång]. Kanske inte lika farligt som inbrott... men ändå. Dessutom så har de flesta byggnader någon form av ägare -även om de verkar helt övergivna och står tomma med öppna dörrar. Så om man råkar ut för en överdjävlig ägare(som kanske sett dina bilder?) så finns ju risk att man blir uppringd eller uppsökt.
[quote=""Elagabalus""]Men syns verkligen namn på Flickr?[/quote]
På flickr.com får du välja själv om ditt namn syns eller ej.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Melancholia
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 20:16

Inlägg av Melancholia »

[quote=""Saddam""]Att gå in i en olåst byggnad är också är brott[olaga intrång]. Kanske inte lika farligt som inbrott... men ändå. Dessutom så har de flesta byggnader någon form av ägare -även om de verkar helt övergivna och står tomma med öppna dörrar. Så om man råkar ut för en överdjävlig ägare(som kanske sett dina bilder?) så finns ju risk att man blir uppringd eller uppsökt.

På flickr.com får du välja själv om ditt namn syns eller ej.[/quote]

Knepigt det här... Men om vi säger så här iallafall. Platsen som bilderna kommer ifrån är helt övergiven. Inte märkt på kartan men när man väl kommit till platsen så finns det en skylt med platsens namn på och det ger iallafall ett intryck av att besökare är tillåtna. Platsen omnämns i en bok för turister och det finns inga skyltar som på något sätt nämner att det är förbjudet att beträda marken.
Jag är ju ingen stor UE:are utan det är bara några få tillfällen som jag faktiskt besöker övergivna platser. När jag väl kommit till en övergiven plats så brukar jag sällan gå in i dom. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bryta upp en dörr eller så. Nöjer mig med att fotografera utsidan, även om det blir mindre intressant.

Så egentligen så är väl risken ganska liten att det faktiskt blir något som kan ses som olagligt som laddas upp där. Blir det något som kan ses som olagligt så kommer det nog inte vara något som är allt för allvarligt iallafall.

Det gick förresten, som du sa, att dölja sitt riktiga namn på Flickr. Var bara jag som inte var helt orienterad på sidan.

Så vettetusan, ska jag ta risken och länka till albumet på flickr? Eller ska jag leta efter någon annan sida jag kan ladda upp bilder till och vara anonym(Vill helst hålla flickrprofilen offentlig då jag planerar att dela bilder av mer respektabelt innehåll ;) )
"Take only pictures, leave only footprints"
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Melancholia""]Platsen omnämns i en bok för turister . . . Så egentligen så är väl risken ganska liten att det faktiskt blir något som kan ses som olagligt som laddas upp där.[/quote]
Så du är ingen ruinturist, utan en helt vanlig turist. Jag bara skojar med dig, kände mig tvungen...
[quote=""Melancholia""]Så vettetusan, ska jag ta risken och länka till albumet på flickr?[/quote]
Det bestämmer du själv, jag känner några st. som gått emot strömmen och går ut med namn och annat och inte stött på några problem än så länge. Och det är inga "light-utforskare" heller. Jag går inte ut med namn mest för att ha ryggen fri om säger så.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Melancholia
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 20:16

Inlägg av Melancholia »

[quote=""Saddam""]Så du är ingen ruinturist, utan en helt vanlig turist. Jag bara skojar med dig, kände mig tvungen...

Det bestämmer du själv, jag känner några st. som gått emot strömmen och går ut med namn och annat och inte stött på några problem än så länge. Och det är inga "light-utforskare" heller. Jag går inte ut med namn mest för att ha ryggen fri om säger så.[/quote]

Natthumor :D Äh för tusan, lika bra att jag delar ut sidan, man lever ju bara en gång ;) Anonymitet i all ära, men vet inte om det är det om ens bilder ska ligga ock samla damm i en hårddisk. Jag får väl sätta ett par extra ögon i nacken för att hålla koll på ryggen helt enkelt! Imorgon länkar jag till bilderna. Så får jag hoppas att dom faller i smaken för åtminstone ett par av er!
"Take only pictures, leave only footprints"
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Just det här fallet du beskriver låter som något som skulle kunna ligga på var och ens sajt/fotosida.
Känns det otryggt kan du kanske regga ett till anonymt Flickrkonto och bara ha det till ruiner. Eller lägga upp bilderna här på forumet.
Men håller med Saddam om att anonymitet är att föredra. Speciellt för de som är väldigt aktiva. För eller senare trampar man på någons ömma tår. Någon blir väldigt arg att man dokumenterat ett objekt. Kan vara allt från att ljusskygg verksamhet pågår till att man inte alls anser byggnaden övergiven.

Samtidigt är finns ju flera väldigt aktiva på forumet som använder sitt namn eller är lätta att identifiera. Och det verkar ju fungera det med. Man får själv ta ställning.
Användarvisningsbild
Melancholia
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 20:16

Inlägg av Melancholia »

Jag tror att jag struntar i att försöka vara anonym. Eftersom jag inte gör något olagligt så borde det inte iallafall inte bli några problem. Skulle det vara några bilder som jag inte är helt 100% på så får jag väl låta bli att lägga upp dom helt enkelt.

Tackar så hjärtligt mycket för svar från er! :)
"Take only pictures, leave only footprints"
Reverend Raw
Inlägg: 191
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 22:49

Inlägg av Reverend Raw »

Micke heter jag men kallas för Lappen. Om nån minns en dokumentär för ca 7-8 år sedan som sändes massa gånger där 3 par gifte sig som hette "Tre Bröllop & En Galen Elvis" så var jag och frugan dom överviktiga raggarna som gifte oss i skogen (jag blir än ihågkommen som han som gifte sig barfota). Efter att vi båda fått en Gastric By Pass operation och att vi tröttnade på raggarlivet och bestämt oss för att Cadillacen ska bli sista jänken är vi ju inte det feta raggar paret längre. Det är väl lugnt att röja identiteten om man bara är lättvikts UE och inte roar sig med att smyga in i armens tunnlar
Skriv svar